Redactie Metro
Redactie Metro Verkeer 19 aug 2020
Leestijd: 2 minuten

‘Drukke fietspaden zijn vaak te smal’, zeker in Zeeland opletten geblazen

Vooral in Zeeland is het opletten op het smalle fietspad, terwijl het in ‘nieuwe steden’ als Almere en Zoetermeer heel prettig fietsen is.

Maar dat is dus lang niet overal zo. De drukke fietspaden die middelbare scholieren gebruiken op weg naar school zijn voor het overgrote deel namelijk niet berekend op de stroom scholieren die ze moeten verwerken. Van de bijna 6.200 kilometer fietspad in Nederland die als ‘druk’ is gemarkeerd en door veel scholieren worden gebruikt, is gemiddeld 81% te smal of veel te smal.

Opletten in Zeeland

Vooral in de provincie Zeeland is het opletten, want daar is 154 van de 171 kilometer aan onderzochte drukke fietsroutes onvoldoende breed. Ook heeft 18% van alle drukke fietsroutes naar school een open verharding of is zelfs onverhard.
Dit blijkt uit het Onderzoek Kwaliteit Fietsroutes Naar Middelbare Scholen dat ingenieursadviesbureau Sweco deed in opdracht van Bouwend Nederland.

Fietspaden Almere en Zoetermeer 

Op gemeenteniveau blijken de fietspaden op de drukke fietsroutes voor scholieren in Ede (34%), Venlo (32%) en Deventer (30%) veel te smal te zijn. In jonge steden zoals Almere (50%) en Zoetermeer (45%) zijn aanmerkelijk meer fietspaden breed genoeg.  Landelijk gezien scoort slechts 16% van de drukke routes redelijk tot goed. Dit terwijl de druk op fietspaden steeds groter wordt, door het toenemend gebruik van verschillende soorten fietsen, zoals bakfietsen, elektrische fietsen en bredere fietsen met kratjes voorop. Bovendien stappen mensen steeds vaker op de fiets, zeker nu in deze coronatijd.

Investeringen

Volgens Bouwend Nederland zijn er honderden miljoenen aan investeringen nodig om de veiligheid van fietspaden te verbeteren. De brancheorganisatie roept overheden op daar de middelen voor beschikbaar te stellen. „We willen allemaal graag fietsen. Dat is gezond, goed voor het milieu en helpt de druk op de andere middelen van vervoer te matigen. Dan moeten we ook bereid zijn ons fietsnetwerk in topconditie te houden.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.