Nikki Veerbeek
Nikki Veerbeek Openbaar vervoer 1 nov 2022
Leestijd: 2 minuten

Zorgen om NS die kantoorpersoneel omtovert tot conducteurs: ‘Hoe gaan zij om met agressie en zelfdoding?’

Het regent de afgelopen tijd klachten over de NS. Door het personeelstekort werd de dienstregeling afgeschaald, waardoor reizigers in bomvolle treinen moeten stappen. Maar het spoorwegbedrijf heeft een plan om de treinuitval de kop in te drukken:  kantoormedewerkers omtoveren tot assistent-conducteurs. Niet iedereen is hier echter even enthousiast over.

De NS kampt met duizenden vacatures die open staan. Sinds september rijden door het grote personeelstekort minder treinen. Per 7 november wordt de dienstregeling zelfs verder versoberd. De NS betreurt dit, maar zegt dat de „de situatie maakt dat het niet anders kan”.

NS: ‘Het is een tijdelijke noodmaatregel’

Het idee is dat kantoormedewerkers, die op vrijwillige basis op de trein zullen ‘zitten’, een paar uur per week als assistent-conducteur gaan werken. Zij krijgen een verkorte cursus en werken samen met ervaren conducteurs. Begin 2023 wil de NS hiermee starten. Uiteindelijk hoopt het spoorbedrijf een paar honderd assistent-conducteurs te kunnen inzetten. In de avonduren wil het bedrijf particuliere beveiligers inhuren om het werk van conducteurs te verlichten.

Volgens de NS gaat het om tijdelijke noodmaatregelen, totdat er genoeg nieuwe medewerkers zijn. Een woordvoerder laat weten dat de aanmeldingen voor banen zoals conducteur en machinist de afgelopen tijd zijn verdrievoudigd.

‘NS denkt te makkelijk over de functie van conducteur’

Vanuit de vakbonden FNV, CNV en VVMC klinkt begrip voor de ingreep, maar zij benadrukken dat op langere termijn maatregelen nodig zijn die zorgen voor uitbreiding van de dienstregeling in plaats van inkrimping.

Ook zijn er zorgen over het kantoorpersoneel dat deze taak op zich gaat nemen. VVMC zegt vraagtekens te hebben bij het plan en deze ook bij de NS te hebben neergelegd. „Hoe gaan deze mensen bijvoorbeeld om met agressie op de trein, een zelfdoding (bijna dagelijkse kost), een evacuatie in een tunnel en wat er nog meer allemaal op zo’n dag in het leven van een conducteur of machinist komt kijken?”, vragen zij zich af. De bond vindt dat er „te makkelijk wordt gedacht over de functie van conducteur en dat iemand er wel met een paar uurtjes training is”.

FNV-spoor is „zeker niet tegen” de maatregel van de NS  om kantoorpersoneel in te zetten in de treinen. „Maar veiligheid moet altijd bovenaan staan”, zegt een woordvoerder. „De opleiding en begeleiding moet goed zijn.” Volgens de vakbond wordt het een uitdaging. „Kantoorpersoneel heeft het ook druk.”

Denk je aan zelfmoord? Je kunt geheel anoniem bellen of chatten met 113 Zelfmoordpreventie. Bellen is gratis: 0800-0113.

‘B&B Vol Verloving’: Deze kandidaten stappen in het huwelijksbootje

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.