Erik Jonk
Erik Jonk Openbaar vervoer 16 sep 2022
Leestijd: 2 minuten

Volgende staking streekvervoer van drie dagen komt eraan: hoe zit dat?

Mensen die op het openbaar vervoer zijn aangewezen, lijken nog niet van de stakingen af. Een nieuwe stakingperiode in het streekvervoer van drie dagen achter elkaar komt op hen af. Zo lijkt het op dit moment althans, op de dag waarop er in het streekvervoer ook al wordt gestaakt.

Vakbond FNV heeft vandaag tijdens een manifestatie met honderden buschauffeurs op de Koekamp in Den Haag de werkgevers opgeroepen om „verder te praten over een goede cao”. Dat moet binnen vijf weken gebeuren, anders volgt genoemde driedaagse staking in het streekvervoer. De nieuwe stakingen zouden op 19, 20 en 21 oktober moeten plaatsvinden. Dat nieuws komt ruim een week nadat treinstakingen voorlopig juist even in de koelkast werden gezet. Over treinpersoneel bereikten vakbonden en de Nederlandse Spoorwegen op 11 september een voorlopig akkoord.

Lonen en werkdruk in het streekvervoer

FNV-bestuurder Marijn van der Gaag was de man van de oproep tijdens de manifestatie om verder te praten. De bijeenkomst wordt gehouden op de dag dat op initiatief van de FNV een landelijke staking in het streekvervoer wordt gehouden. De bond pleit onder meer voor hogere lonen, meer personeel en vermindering van de werkdruk.

Van der Gaag constateert dat de animo om te staken groot is. Hij wijst erop dat in het streekvervoer ongeveer 13.000 mensen werken, van wie er 6000 lid van de FNV zijn. „Als de 3000 FNV-leden die moeten werken vrijdag gaan staken is dat het maximum. Het betekent dat de actiebereidheid groot is.” Volgens hem zijn er ook mensen die niet hoeven te werken vrijwillig op de Koekamp aanwezig.

‘Acties gaan door tot er een goede cao ligt’

FNV-voorzitter Tuur Elzinga zei dat de bond doorgaat met acties tot er een goede cao ligt. In zijn toespraak richtte hij zich ook tot de werkgevers en politici. „De aanbestedingen – waar de overheid verantwoordelijk voor is – maakt het dat werknemers al jaren aan het kortste eind trekken. Winstgevendheid staat voorop, niet meer de kwaliteit. De concurrentie is hoog, vervoersbedrijven bieden zich te goedkoop aan en de medewerker betaalt de prijs. Een pervers systeem.”

Volgens Van der Gaag wordt vandaag vanwege de staking zo’n 70 procent van de dienstregelingen in het streekvervoer niet gereden. Fred Kagie, voorzitter van de Vereniging Werkgevers Openbaar Vervoer (VWOV), weerspreekt dat. Volgens hem wordt 20 tot 30 procent van de ritten niet uitgevoerd.

Eneco-baas nuanceert uitspraken Jetten: ‘Als mensen hun best doen, worden ze niet afgesloten’

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.