Iza de Bruin
Iza de Bruin Openbaar vervoer 30 sep 2022
Leestijd: 2 minuten

Hekel aan tegenwind? Je kunt nu ook ov-e-bikes huren

Voor treinreizigers die ergens naar the middle of nowhere moeten gaan, en fietsen op ov-fiets nog net iets te veel moeite vinden, is er nu een uitkomst. Er is namelijk vandaag een proef begonnen waarbij je een ov-e-bike kunt huren. Dat scheelt een hoop trappen.

Het station Driebergen-Zeist gaat een jaar lang dertig e-bikes verhuren. Op termijn komen de e-bikes nog op drie andere stations te staan. Welke stations dat zijn is nog niet bekend.

Verschil met een normale ov-fiets

De ov-fietsen waren even uit beeld, maar na de coronatijd zijn ze nu weer overal te zien. Voortaan misschien dus ook wel de elektrische variant. Normaal kost het huren van een ov-fiets de eerste 24 uur 4,15 euro. Een e-bike gaat je wel flink wat meer kosten, namelijk een tientje voor 24 uur fietsen. Maar dan hoef je natuurlijk ook niet je longen uit je lijf te trappen als je tegenwind hebt. Met een volle accu kan op de zogenoemde eco-ondersteuningstand maximaal 110 kilometer worden gefietst. Je moet hem wel weer terugbrengen bij Driebergen-Zeist, het kan niet zoals met een normale ov-fiets dat je hem aflevert bij een station verderop. Je kunt dus bijvoorbeeld naar Amsterdam, Apeldoorn of Nijmegen en weer terug.

Ze kunnen maximaal 25 kilometer per uur en de accu’s worden opgeladen met 100 procent groene stroom, zo stelt de NS. Met normale ondersteuning kom je 70 kilometer ver en bij de hoogste ondersteuningstand 50 kilometer. Nogal een verschil, dus. Het is wel fijn voor je portemonnee dat je de e-bike weer op tijd inlevert, want na een huur van drie weken moet je een boete van maar liefst 1750 euro betalen.

Gps-trackers

„Met de ov-e-bike willen we het ook voor reizigers die vanaf het station iets verder moeten reizen nog makkelijker maken om voor het laatste gedeelte van de reis de fiets te pakken”, zei Marise Bezema, hoofd diensten bij de NS, eerder dit jaar.

De NS wil weten hoeveel vraag er is naar e-bikes en voor welke afstanden die interessant zijn. Voor de proef zijn de fietsen uitgerust met een gps-tracker zodat gegevens verzameld kunnen worden. Ook stelt NS dat de persoonsgegevens en locatiegegevens apart van elkaar worden opgeslagen om de privacy van reizigers te bewaken. Verder wordt gebruikers gevraagd naar hun ervaring.

Suzanne is NS-machinist: ‘Een reiziger zei dat wij de boeren van het spoor zijn’

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.