Metro en ANP
Metro en ANP Openbaar vervoer 8 mei 2020 / 16:06 uur

Test: aanmeldservice voor drukke treinen

De NS gaat komende week een aanmeldservice testen, waarbij het met verkregen informatie treinencapaciteit kan aanpassen. Te volle treinen moeten daarmee worden voorkomen. 

Twee op de drie treinreizigers hebben begrip voor een plan van de NS om reizigers zich vooraf te laten aanmelden voor een reis. Een reiziger krijgt dan vooraf te zien welke trein druk is en welke niet.

Een NS-woordvoerder zegt dat de NS vanaf komende week de aanmeldservice technisch gaat uitwerken en testen met een groep NS-reizigers. Donderdag ging het bij Weesp met een te volle trein helemaal fout. Niemand wilde het voertuig verlaten en de politie moest er aan te pas komen om de passagiers te verwijderen.

Impact corona op reisgedrag

De Nederlandse Spoorwegen en de TU Delft zijn samen bezig met een grootschalig onderzoek naar de impact van de coronacrisis op het reisgedrag. De eerste onderzoeksresultaten zijn vrijdag bekendgemaakt. Zo verwacht een op de drie reizigers na de coronacrisis meer thuis te zullen werken. Twee op de vijf reizigers denken minder vaak tijdens de spits te gaan reizen.

Aan het onderzoek deden 46.000 reizigers mee. NS verwacht de eerste bevindingen binnenkort te kunnen delen met de andere ov-bedrijven en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Het aantal treinreizigers daalde de afgelopen weken tot ongeveer 7 procent van het normale aantal. De NS neemt nu coronamaatregelen op stations en in treinen. Door de coronamaatregelen past in de treinen nog maar een kwart van het normale aantal reizigers.

‘Zo is openbaar vervoer niet meer openbaar’

Reizigersvereniging Rover reageert kritisch op het treinreserveringssysteem dat de NS wil testen. Rover-directeur Freek Bos vreest dat het systeem het openbaar vervoer minder aantrekkelijk maakt. „Openbaar vervoer wordt dan een stuk minder openbaar en het systeem gaat boven de reiziger", zegt Bos. Rover kreeg al boze en bezorgde reacties van leden. „Het systeem lijkt weinig respect voor privacy te hebben. Bovendien wordt het omgeven door onzekerheden: hoe gaat het systeem om met uitgevallen ritten? Is de trein straks nog wel toegankelijk voor mensen die niet overweg kunnen met digitale middelen?"

Het reserveringssysteem zou alleen voor treinen van de NS gelden. Rover wil dat het Rijk de regie neemt om ervoor te zorgen dat binnen het hele openbaar vervoer dezelfde coronamaatregelen gelden. Rover noemt het onacceptabel dat NS een eigen koers vaart.

In reactie op de kritiek van Rover zegt de NS dat de aanmeldservice iets anders is dan een reserveringssysteem. „Het gaat ons er om dat reizigers inzicht krijgen in welke treinen het drukker is of rustig. Deelname aan het systeem is vrijwillig", zegt een NS-woordvoerder.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Test: aanmeldservice voor drukke treinen
Sluiten