Redactie Metro
Redactie Metro Openbaar vervoer 14 mei 2020
Leestijd: 2 minuten

Reizigersvereniging bezorgd over alle regels in openbaar vervoer

Reizigersvereniging Rover is bezorgd over het protocol dat de ov-sector heeft opgesteld. Volgens de reizigersvereniging brengen de voorschriften geen duidelijkheid voor de reiziger en zou er een ‘brij aan maatregelen’ ontstaan.

De vereniging krijgt veel vragen van reizigers binnen over hoe het openbaar vervoer er vanaf 1 juni uit zal zien. Het is vanaf dan verplicht om een mondkapje te dragen als je met het ov reist, maar vervoerder hebben volgens Rover ook veel eigen regels opgesteld. „We zien een enorme lappendeken aan maatregelen ontstaan, wat het vertrouwen in het ov niet ten goede komt”, stelt Rover-directeur Freek Bos. De vereniging is teleurgesteld over het protocol van de ov-sector dat later donderdag aan de Tweede Kamer wordt gestuurd.

Fiets in de trein

Zo is er geen besluit genomen over waar reizigers in de bus of tram kunnen plaatsnemen en is het niet bekend of er extra capaciteit wordt ingezet. Ook is er nog maar weinig duidelijk over hoe de maatregelen rekening houden met reizigers met een beperking.

De reizigersvereniging had tijdens de besprekingen van het protocol tevergeefs gepleit voor uniformiteit bij de te nemen maatregelen en de communicatie daarover. Vervoerders hanteren nu eigen regels. Zo is het in treinen van NS niet toegestaan om een fiets in de trein mee te nemen, terwijl dat bij andere treinvervoerders wel mag.

‘Maatwerk leidt tot verwarring’

Ook worden er meerdere dienstregelingen door elkaar gebruikt in het busvervoer in Gelderland. Er rijden volgens Rover bussen met een vakantiediensregeling, maar ook met een zaterdagdienstregeling. „Vervoerders willen maatwerk leveren, maar dit leidt nu alleen nog tot verwarring”, concludeert Bos.

Rover heeft de staatssecretaris al eerder opgeroepen de regie te nemen en blijft dit herhalen. „Het kan straks niet zo zijn dat in de gele trein andere leefregels zijn dan in de blauwe trein, dan wordt het voor reizigers onmogelijk deze na te leven.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.