Amarins de Boer
Amarins de Boer Openbaar vervoer 29 mei 2018
Leestijd: 2 minuten

Reizen met korting in ov soms duurder dan zonder

Wie met het openbaar vervoer reist, betaalt nogal eens meer dan nodig is. Sommige reizigers die inchecken met een kortingsabonnement betalen zelfs meer dan wie zonder zo’n abonnement reist.

Daarvoor waarschuwt OV-loket, de ombudsman voor het openbaar vervoer. Volgens de ombudsman komt dat door doordat de in- en uitchecksystemen die door de verschillende vervoerders worden gebruikt, niet per reiziger kunnen vaststellen wat het meest voordelige tarief is.

Een voorbeeld

Stel je reist van Utrecht naar Hoevelaken. Zonder korting kost die rit 5,67 euro. Vertrek je om 8.48 uur voor dezelfde reis met kortingsabonnement, dan betaal je 6,18 euro. Van Utrecht Centraal – Amersfoort (NS) betaal je 4,60 euro (dat is zonder korting, want je reist in de spits) en van Amersfoort – Hoevelaken (Connexxion) reis je wel met korting en betaal je 1,58 euro.

De ombudsman vindt dat onredelijk. „De systemen mogen geen excuus zijn voor onredelijke uitkomsten."

Opnieuw uitchecken en inchecken

OV Loket ziet ook dat reizigers op sommige stations bij het overstappen eerst moeten uitchecken en dan weer inchecken, omdat de poortjes dicht zijn. Station Amsterdam Sloterdijk is daar een voorbeeld van. Door opnieuw te moeten inchecken wordt er extra geld van de OV-chipkaart afgeschreven.

Reizen met korting in ov soms duurder dan zonder
Vervoerders zijn niet in staat om de voor reizigers meest gunstige tarieven te berekenen. Foto: ANP.

„Ov-bedrijven doen te weinig om klanten het voordeligste tarief te laten betalen”, zegt de ombudsman. Die wil dat er een systeem komt waarbij de reizigers automatisch het voordeligste tarief betalen. „Zolang dat er niet is, moet goed geregeld worden dat mensen hun te veel betaalde geld terugkrijgen."

NS: uitzonderlijke gevallen

Volgens de NS gaat het „om kleine bedragen en uitzonderlijke gevallen" en is er geen sprake van grote aantallen gedupeerden.

„Maar we willen wel voorkomen dat mensen te veel betalen, door reizigers te informeren. Gebeurt het onverhoopt toch, dan zorgen we dat je dat geld terugkrijgt”, zegt een woordvoerder.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.