Damla Kaygusuz
Damla Kaygusuz Openbaar vervoer 11 apr 2018
Leestijd: 2 minuten

NS over fraude: ‘We stellen ‘t vast en pakken aan’

Binnen de Nederlandse Spoorwegen is er voor minstens een half miljoen euro gefraudeerd. De NS is bezig het geld volledig terug te krijgen van zeker vijftig fraudeurs, van wie er drie voor de rechter zijn gesleept. Zijn er intern ook maatregelen getroffen om dit probleem tegen te gaan?

Makkelijk sjoemelen

Volgens Hessel Koster, woordvoerder van de NS, was het tot juni 2014 makkelijk om te sjoemelen: ,,Bezitters van een NS-jaarkaart of een ov-studentenkaart hoefden niet in- en uit te checken. In die tijd konden we dus niet nagaan of de reis daadwerkelijk was gemaakt, waarover een claim binnen kwam, dus dat maakte frauderen makkelijker.’’ Sinds 2014 is dat niet meer mogelijk omdat het ov overging op een ander systeem. In dit nieuwe systeem moest er wel in- en uitgecheckt worden en werd een reishistorie bijgehouden. ,,Dit heeft niets met het sjoemelen te maken gehad, het was altijd al een geplande maatregel,’’ aldus Koster.

Er werd flink gefraudeerd met treinkaartjes / Jeroen Jumelet | ANP

Tussen 2014 en 2017 is er flink gefraudeerd met treinkaarten van de NS. Zeker vijftig treinreizigers kregen jarenlang van de NS geld terug bij vertraging, ook als ze de reis niet eens hadden gemaakt. Ook met NS-Business Cards werd er gefraudeerd. ,,Het is ons gelukt om de vijftig grootste misbruikers te achterhalen en de geclaimde bedragen terug te vragen. Inmiddels is het bijna volledig terugbetaald. We gaan ervan uit dat we het volledige bedrag terugbetaald zullen krijgen,’’ aldus Koster. Ook zijn er drie mensen voor de rechter gesleept, een echtpaar uit Den Haag en een man uit Krommenie. De laatste is dinsdag voor de strafrechter geweest.

Maatregelen

Heeft de NS intern ook maatregelen getroffen om de fraude tegen te gaan? Dat hebben ze zeker gedaan. ,,Een jaar geleden hebben we een team opgericht met specialisten van verschillende afdelingen, zoals Service en Operatie, Juridische Zaken, Financiën en IT,’’ aldus de woordvoerder. De NS heeft hiervoor ook aandacht gehad voor misbruik- en fraudepreventie, maar sinds een jaar wordt er extra werk van gemaakt.

Het opgerichte team kijkt in eerste instantie dus naar preventie. Het team heeft een register opgesteld met tientallen denkbare vormen van misbruik. Wanneer er nieuwe producten en diensten worden ontwikkeld, wordt deze als checklist gebruikt. ,,Volledig voorkomen is niet altijd mogelijk, dus naast preventie richten we ons ook op fraude en misbruik. We stellen het vast en pakken het aan,’’ aldus Koster.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.