Kasper Hermans
Kasper Hermans Openbaar vervoer 11 jun 2017 / 13:56 uur

Minder treindrukte: De eerste klas opheffen in spits

Het is een probleem dat alle treinreizende forenzen – zeker die in de Randstad – regelmatig hebben meegemaakt: overvolle treinen in de spits. Het lukt de NS maar niet om het al jarenoude probleem op te lossen en dus vraagt de organisatie nu haar klanten om oplossingen.

‘Klasseverschil uit de tijd’

Van de door ons geopperde opties blijkt het grootste deel van de stemmers zich te kunnen vinden in het afschaffen van de eerste klas tijdens de spits. Zestig procent vindt de scheiding overbodig. „En eerlijk gezegd voor openbaar vervoer is klasseverschil een beetje uit de tijd”, meent Harry van Lonkhuyzen. Toch is Anita Ungerer het met dat laatste niet eens. „In een vliegtuig betaal je toch ook extra voor klasse? Waarom bij de NS dan niet?”

https://www.facebook.com/Metro/posts/1375684249146147

De keuzes ‘de daluren goedkoper maken’ en ‘zoveel mogelijk dubbeldekkers inzetten’ krijgen een stuk minder steun. Er gaan ook stemmen op om de oplossing juist buiten de trein om te zoeken. Zo wordt er toch weer gewezen naar de auto. „Jarenlang roept de politiek dat autorijden duurder gemaakt wordt, zodat mensen met de trein gaan. Autorijden goedkoper maken lijkt mij dan ook de enige logische oplossing”, zo luidt de redenering van Christiaan Ammeraal.

Deze optie zal mogelijk wel de drukte in de treinen verminderen, alleen zorgt wel voor nog meer verkeer op de wegen, terwijl daar bij de grote steden al vaak genoeg files staan.

Extra tussenstop

Buiten de voor de hand liggende suggesties – zoals langere en meer treinen – om, komt Marco Brozzu met een alternatieve oplossing. Hij stelt dat de Intercity’s tijdens de spits juist op de kleine stations een stop zouden moeten maken. „Op die manier heb je vier keer in een uur de mogelijkheid om van een kleiner station naar bijvoorbeeld Den Bosch te reizen. Zo verspreid je de drukte.”

Steeds drukker

Het reizen met de trein wordt steeds populairder. Afgelopen september kende de NS haar drukste maand ooit met 33,3 miljoen reizen. Dat zijn er ruim een miljoen per dag. Een groot deel daarvan reist tijdens de spitsuren – 7 tot half 10 en 16 tot half 19.

De voorbije periode heeft de NS al tal van initiatieven gestart. Zo mochten medewerkers niet meer – gratis – tijdens de spits rijden. Ook startte de NS een proef waarbij reizigers op alle trajecten van en naar Utrecht Centraal punten konden sparen om bijvoorbeeld gratis koffie of bioscoopkaartje te scoren als ze buiten de spits reisden.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Minder treindrukte: De eerste klas opheffen in spits
Sluiten