Anne-Fleur Pel
Anne-Fleur Pel Openbaar vervoer 31 mrt 2017 / 04:35 uur

NS: sneller geld terug bij vertraging

Dat treinreizigers zonder persoonlijke ov-chipkaart met een papieren formulier geld moeten terugvragen bij vertraging is zo 1999. En dat vindt NS nu ook. Vanaf half april kan iedereen via een digitaal formulier geld terugvragen. Plus: het geld staat sneller op je bankrekening.

Treinreizigers die een online MijnNS-account hebben, kunnen nu al online geld terugvragen bij vertraging, maar dan duurt het vaak nog weken voordat zij horen of ze recht hebben op vergoeding of het bedrag teruggestort krijgen. „Straks krijg je vaak al antwoord binnen het kwartier: Geld terug zonder vertraging dus”, zegt Hessel Koster van NS.

„Het is nu nog best ingewikkeld voor mensen die geld claimen buiten MijnNS om. Dit zijn bijvoorbeeld reizigers die reizen met een actiekaart, een e-ticket of een evenementenkaart.” In het afgelopen jaar werd nog zo’n een op de zes verzoeken met een papieren formulier ingediend.

Ouderwets

Deze reizigers moeten online een formulier aanvragen dat per post wordt toegestuurd, of er een ophalen op een van de 42 van de ruim 400 treinstations. Deze moet vervolgens met (een kopie van) het vervoersbewijs worden teruggestuurd naar NS die beoordeelt of er terecht geld wordt geclaimd. Hier gaan gemakkelijk zes weken overheen.

Veel handelingen dus en een lange doorlooptijd van het moment van aanvraag tot betaling. „Vanaf half april kun je online direct je restitutieverzoek indienen én versturen”, zegt Koster. Het is niet langer nodig om het vervoerbewijs mee te sturen: een opgave van een kaart- of ticketnummer volstaat. „Daarnaast hoef je alleen aan te geven op welk traject de vertraging was en hoe lang die was.”

Eén formulier

Deze manier van aanvragen gaat ook gelden voor vertraging met de Intercity Direct. Daar is nu nog een apart claimformulier voor, omdat hiervoor een aparte regeling geldt. Straks is er dus één formulier voor alle treinreizigers. En in de meeste gevallen wordt een claim binnen enkele dagen afgehandeld, zegt NS.

Afhankelijk van de kaartsoort, de tijd tussen het reizen en het indienen van de claim en eventuele aanvullende opmerkingen die de reiziger toevoegt, kan dit in enkele gevallen oplopen tot enkele weken. Maar de doorlooptijd zal nooit langer zijn dan in het huidige proces met het papieren formulier, belooft de vervoerder.

Telefonisch

Het indienen van de claim via MijnNS blijft ook nog steeds een optie. Maar via het nieuwe digitale formulier verloopt het proces sneller. Wie niet via internet een claim wil of kan indienen, kan telefonisch via de NS-klantenservice een verzoek voor restitutie indienen. De papieren formulieren verdwijnen in oktober van de stations.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
NS: sneller geld terug bij vertraging
Sluiten