Anne-Fleur Pel
Anne-Fleur Pel Openbaar vervoer 26 jan 2017 / 07:39 uur

Treinreizigers slepen NS voor de rechter

ConsumentenClaim heeft NS namens ruim 10.000 treinreizigers gedagvaard vanwege de overvolle treinen in de spits. Er is „meer dan voldoende” bewijs verzameld om een compensatie te eisen voor het moeten staan in volle coupés of het achterblijven op het perron. De massaclaimorganisatie vordert 50 procent van het reisgeld terug.

Dat zegt Stef Smit, directeur van ConsumentenClaim. Voor de zaak die nu voor de rechter komt, is in november 2016 over een periode van drie weken gedetailleerd bijgehouden en gedocumenteerd hoe vol de treinen zaten op het Intercity-traject van Utrecht Centraal naar Amsterdam-Zuid. De treinreiziger moest in 45 procent van de reizen langer dan 15 minuten staan en kon in 20 procent van de gevallen niet eens instappen omdat de trein overvol zat. Dit kan Smit „onomstotelijk bewijzen”.

Zitplaats garantie

„Ook deden zich in een op de zes reizen onveilige situaties voor omdat Intercity-treinen niet zijn voorzien van lussen of handgrepen waar reizigers zich onderweg aan kunnen vasthouden”, zegt Smit. Volgens hem krijgen reizigers niet de service en het comfort waarvoor zij betalen. „NS heeft herhaaldelijk gezegd dat ze voor vervoer langer dan 15 minuten wel een zitplaats garanderen. Daarom hebben wij een traject van 22 minuten gekozen.” Over de onderzochte drie weken wordt 50 procent van het reisgeld teruggevorderd. „Als de rechter dit toewijst, kunnen we ook voor andere reizigers compensatie gaan eisen.”

Wel compensatie vertraging

„De eis is in lijn met de compensatieregeling van NS voor vertragingen. Het is bizar dat een reiziger die een half uur vertraging heeft wel geld terugkrijgt en iemand die op het perron achterblijft vanwege een volle trein niet. Dat kan ik niet aan de reiziger verkopen.” Via de ov-chipkaartgegevens is eenvoudig terug te zien wanneer iemand is ingecheckt en wanneer hij is aangekomen op zijn bestemming. Zo is het ongewild missen van een volle trein te bewijzen. Informatie over volle treinen is terug te vinden in de systemen van NS, zegt Smit.

Nalatigheid

Volgens Smit voorzag NS het huidige tekort aan treinen al in 2014. De vervoerder heeft in zijn ogen onvoldoende maatregelen genomen om tijdig het materieeltekort op te vangen. „NS beweert sinds vorig jaar dat de reiziger bij haar op plaats 1, 2 en 3 staat. Wij hebben liever dat de reiziger gewoon kan zitten of anders wordt gecompenseerd.” Deelname aan de massaclaim tegen NS is nog steeds mogelijk.

‘We werken keihard’

In een reactie zegt NS er „keihard aan te werken” om staan in de spits te voorkomen. „Dat laten we de reiziger zien en dat kunnen we ook allemaal aan de rechter laten zien”, zegt een woordvoerder. „Met de groeiende economie en dalende werkloosheid is het steeds drukker op de weg en in de trein. Een vervoersbewijs biedt dan ook geen garantie op een zitplaats. Staan in de spits hoort er in het drukke Nederland helaas bij. We zijn daar heel eerlijk in: Dat zal ook altijd zo blijven.”

Meer capaciteit

NS zegt alles uit de kast te hebben gehaald om zoveel mogelijk capaciteit te bieden. „We hebben voor 2,5 miljard aan investeringen lopen voor de aanschaf en vernieuwing van treinen. In 2014 hebben we een spoedbestelling van 58 nieuwe sprinters gedaan. Deze zijn in een recordtijd beschikbaar. 26 hiervan rijden inmiddels op het spoor. Later dit jaar rijden alle 58, waarmee we extra plaats bieden voor 16.100 reizigers. Vanaf het einde van dit jaar komen er nog eens 118 nieuwe sprinters die NS eerder al bestelde.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Treinreizigers slepen NS voor de rechter
Sluiten