Anne-Fleur Pel
Anne-Fleur Pel Openbaar vervoer 11 dec 2016 / 17:44 uur

Generale repetitie voor de nieuwe dienstregeling

Het is zondag de generale repetitie voor de nieuwe dienstregeling. Hoewel het bij de drukke spits van maandag pas echt peentjes zweten wordt voor de medewerkers van NS, geeft zondag al een beeld van hoe de nieuwe lijnen en tijden vallen. „Afgezien van een incident hier en daar is het een rustig zondag. Het loopt. Maar maandag is natuurlijk de echte, echte generale repetitie.”

Marjan Rintel, directeur Operatie bij NS, reist zondag sinds de vroege uurtjes met de trein om zelf te zien hoe de nieuwe dienstregeling loopt. Het is de vierde keer in de geschiedenis, de laatste keer was in 2007, dat de dienstregeling zo rigoureus op de schop gaat. Om 4.46 uur reed de eerste trein van Lelystad naar Weesp. Voor nagenoeg alle reizigers verandert er iets.

Marjan Rintel showt het toilet in de nieuwe Flirt-sprinter.
Marjan Rintel showt het toilet in de nieuwe Flirt-sprinter.

Voor de reizigers op de trajecten Arnhem – Ede-Wageningen en Den Bosch – Oss wordt de reis in ieder geval een stuk aangenamer. Hier zijn de eerste nieuwe Flirt-sprinters op het spoor gezet. Vooral het ruime toilet in Piet Mondriaanstijl springt in het oog. Het zal de twijfel over wel of niet plassen waarschijnlijk wat vaker wegnemen.

Flirt

Het is ook de eerste trein waarin Rintel ’s ochtends is ingestapt op station Ede-Wageningen. „Hij rijdt perfect. We zijn zo blij dat hij na zo’n lange voorbereidingstijd nu rijdt. In Europa rijden er al duizend Flirts rond, van Noorwegen tot Italië. Het is voor machinisten prachtig om op zo’n trein te mogen rijden. Ook reizigers reageren heel enthousiast op de brede, lichte trein. Ik sprak met een jongeman van 16 jaar die speciaal deze eerste Flirt-trein had genomen, omdat hij wist dat die ging rijden. Heel leuk. Maar hij is natuurlijk wel een andere reiziger dan die maandag instapt.”

Want in de maandagochtend spits wordt pas echt duidelijk hoe de nieuwe dienstregeling valt en hoe reizigers zich hier op voorbereid hebben. Want afgezien van de boom die zondag op het spoor is gevallen bij Driebergen waardoor het treinverkeer hier plat ligt, is er op deze zondag weinig aan de hand blijkt na een bezoek van Rintel aan het OCCR, het landelijk controle centrum spoor.

Foto: AW Foto
Foto: AW Foto

„Ook voor het controlecentrum zijn deze ingrijpende veranderingen heel spannend”, zegt Rintel. „Maar iedereen is er klaar voor. We hebben overal extra mensen ingezet voor hulp en ondersteuning aan de reizigers en ook aan de collega’s. Op de OCCR zijn ze bezig de eerste perikelen op te lossen. Ik ben positief gestemd en zie de maandag dan ook met vertrouwen tegemoet.”

Op 264 stations zijn in de nacht van zaterdag op zondag 2412 vertrekstaten en 841 spoorkaarten gewisseld. Rintel benadrukt nog maar eens dat het van belang is dat reizigers goed naar de reisplanner kijken om te zien wat de verandering voor hen betekent. Tijden zijn anders en ook trajecten en perrons van vertrek.

Hetzelfde geldt voor het rijdend personeel. Zij hebben een training op maat gekregen om ze voor te bereiden. „Ook zij hebben nieuwe dienstkaarten en machinisten moeten opnieuw kijken waar ze wel of niet moeten stoppen. We zijn toch allemaal gewoontedieren en moeten nu iets nieuws aanleren. Er zullen dus vast mensen zijn die hun oude trein willen nemen. Mensen moeten er daarom rekening mee houden dat sommige treinen wat drukker kunnen zijn. We hebben veel gecommuniceerd en hopelijk is dat voldoende. Er doen zich gedurende de dag vast een aantal ’hick-ups’ voor, maar dat is niet meer dan normaal.”

Op NS.nl en de NS Reisplanner zijn zondag tot nu toe 3,2 miljoen reisadviezen opgevraagd. Op een normale zondag zijn dat er 3,8 miljoen.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief! 🌐

Wil jij iedere donderdag om 16.00 uur de parels uit het Metroweb, winacties en meer fun ontvangen? 🤹‍♀️

Reageer op artikel:
Generale repetitie voor de nieuwe dienstregeling
Sluiten