Anne-Fleur Pel
Anne-Fleur Pel Openbaar vervoer 22 nov 2016 / 15:05 uur

Willekeur bij beboeten treinreiziger met abonnement

Er is sprake van willekeur als het gaat om het beboeten van treinreizigers met een abonnement die vergeten in te checken. Het reisrecht is afgekocht, dus de reis is betaald en een boete daarmee onterecht, meent NS. Andere vervoerders betalen maximaal drie keer per jaar de boete terug, en Arriva in sommige gevallen maar één keer.

Reizigers in de ene regio worden hierdoor anders behandeld dan in een andere, blijkt uit de laatste kwartaalrapportage van het OV loket, de onafhankelijke ombudsman voor beter openbaar vervoer. „Eind vorig jaar is een landelijke coulanceregeling afgesproken via het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB), maar de openbaarvervoersbedrijven varen te veel hun eigen koers bij de uitvoering ervan”, zegt Annemarie den Toom, hoofd OV loket.

Drie, twee, een

„NS geeft reizigers met een afgekocht reisrecht geen boete. De overige vervoerders doen dat maximaal drie keer per jaar, maar bijvoorbeeld bij Arriva geldt dat alleen voor houders van een jaarabonnement. Wie een kwartaalabonnement heeft, krijgt twee keer coulance en wie een maandabonnement heeft of student is maar één keer.”

Landelijk is afgesproken dat abonnementhouders van een ov-jaarabonnement/ov-vrij, NS-abonnement Altijd Vrij, Weekend Vrij en Dal Vrij, studentenreisproduct, Kids Vrij en netabonnement drie keer per jaar een door hen betaalde boete kunnen terugvragen. „Bij wet- en regelgeving is namelijk vastgelegd dat het officiële beginpunt van de reis zichtbaar moet zijn”, zegt Den Toom. „Het gevoel ontstond echter dat het niet redelijk is om een reiziger die zijn reisrecht heeft afgekocht via een abonnement te beboeten als hij vergeet in te checken. Hieruit is de regeling ontstaan.”

‘Mooie regeling’

De vervoerders gaan echter verschillend om met de regeling. Den Toom noemt dit „vreemd”. „Ik begrijp dit verschil niet. Je zou verwachten dat voor alle reizigers hetzelfde zou moeten gelden. Het is zo’n mooie landelijke regeling. Als je die in het leven roept, zorg er dan ook voor dat de vervoerders er op dezelfde manier mee omgaan.”

Veolia, die samen met Arriva onderscheid maakt in groepen reizigers wat betreft terugbetaling van boetes, heeft het OV loket laten weten „altijd per geval te bekijken of coulance wordt toegepast”. Arriva heeft nog niet verklaard waarom er verschillen bestaan. Den Toom wacht dit nog af, maar stuurt alvast een exemplaar van de rapportage richting het NOVB. Ze roept de vervoerders op om de landelijke maatregelen uniform door te voeren en beveelt de werkwijze van NS „van harte aan”. Hierbij wordt in de trein niet beboet.

Onwetend

Wat het OV loket verder is opgevallen, is dat de termijnen waarbinnen een reiziger tegen een besluit bezwaar kan maken verschillen per ov-bedrijf. Daarnaast geven meerdere vervoerders op hun website geen informatie over de coulanceregeling, zoals NS, Connexxion en Qbuzz. Het zou kunnen dat reizigers daardoor niet weten dat zij hun boete kunnen terugvragen.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Willekeur bij beboeten treinreiziger met abonnement
Sluiten