Anne-Fleur Pel
Anne-Fleur Pel Openbaar vervoer 3 nov 2016 / 15:23 uur

Politici bestookt met klaagmail van treinreizigers

Honderden treinreizigers hebben hun ongenoegen geuit over hun (dagelijkse) treinreis in een mail aan politici in de Tweede Kamer. Initiatiefnemer ConsumentenClaim hoopt hiermee de politiek achter zich te krijgen om zo druk uit te oefenen op de NS.

ConsumentenClaim start binnenkort een gerechtelijke procedure tegen de spoorvervoerder om een „financiële compensatie af te dwingen voor het reisleed van de afgelopen jaren”. „Maar omdat het nog enige tijd kan duren voordat de rechter uitspraak doet, blijven we actievoeren zolang de situatie op het spoor niet is opgelost”, aldus de consumentenorganisatie.

Voor de bewijsvoering werden reizigers eerder al gevraagd om beelden te maken van volle treinen, dit keer wordt de achterban gevraagd om klachten te uiten in een brief aan de verantwoordelijke bewindslieden (minister Dijsselbloem en staatssecretaris Dijksma) en Tweede Kamerleden belast met de portefeuille Infrastructuur. Eventueel met bijgevoegde foto’s, filmpjes of geluidsfragmenten.

Actie

„We hopen dat ook de politici in actie komen”, zegt een woordvoerder van ConsumentenClaim. „NS is eigendom van de Nederlandse staat. Dit betekent dat via de politiek druk op NS kan worden uitgeoefend. Onze eis is heel eenvoudig: zet voldoende materieel in, zodat reizigers behoorlijk worden vervoerd.” NS heeft eerder al laten weten niet in te gaan op de eisen van ConsumentenClaim.

Sinds de oproep aan de achterban afgelopen maandag zijn er al honderden inzendingen binnen. De treinreizigers kunnen aangeven aan welke politicus ze hun klacht richten en dan stuurt ConsumentenClaim ze door. De klachten gaan vooral over volle treinen. „Ik betaal 408 euro in de maand om naar school te kunnen komen en hiervoor sta ik regelmatig in een overvolle trein. De NS heeft grotendeels een monopoly en maakt daar misbruik van”, zegt een reiziger.

Klachten

„Ik betaal om iedere keer op een vieze vloer te zitten”, zegt een ander. En: „Na een jaar afzien in de trein ben ik afgehaakt, terwijl het maar een ritje van 15 minuten was. Ik heb een auto gekocht. Het is verschrikkelijk naar om 40 uur per week te werken en vervolgens nog af te zien in een overvolle, misselijkmakende trein.”

„We willen blijven reizen met het openbaar vervoer, maar het moet ons niet steeds moeilijker gemaakt worden”, concludeert een ander.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief! 🌐

Wil jij iedere donderdag om 16.00 uur de parels uit het Metroweb, winacties en meer fun ontvangen? 🤹‍♀️

Reageer op artikel:
Politici bestookt met klaagmail van treinreizigers
Sluiten