Anne-Fleur Pel
Anne-Fleur Pel Openbaar vervoer 14 okt 2016 / 06:05 uur

Dienstregeling NS gaat rigoureus op de schop

Voor de vierde keer in de geschiedenis gaat de dienstregeling van NS rigoureus op de schop. Voor nagenoeg alle treinreizigers verandert er vanaf 11 december iets. Van een kortere tot een langere reistijd, van meer tot juist minder overstappen en van gewijzigde vertrektijden tot andere routes. „Zet je gewoonte en vaste ritme aan de kant, de trein zou zomaar twee minuten eerder kunnen vertrekken.”

De wijziging van de dienstregeling is nodig om de komende jaren groei op het spoor mogelijk te maken. Volgend jaar verwacht NS al 2 procent meer treinreizigers, wat zo’n 20.000 extra treinreizen per dag betekent. „Er is onvoldoende ruimte in de huidige dienstregeling om de hiervoor noodzakelijke aanpassingen door te kunnen voeren”, zegt Tim van Leeuwen, hoofd Ontwerp Dienstregeling 2017 die de nieuwe trajecten inmiddels kan dromen.

Puzzel

„Daarom is de dienstregeling volledig nieuw ontworpen. Als je opnieuw de puzzel legt, kun je meer doen om tot een zo goed mogelijk product voor de reiziger te komen. Bijvoorbeeld met de nieuwe infrastructuur die er ligt. We hebben gekozen voor de variant waarbij de grootste groep mensen erop vooruit gaat.”

Er gaan vanaf 11 december op zeven trajecten ongeveer 150 treinen per dag meer rijden dan nu het geval is. Ook wordt op een aantal trajecten de reis korter, komen er meer rechtstreekse verbindingen en zijn er kortere wachttijden. Maar niet overal kan de dienstregeling worden verbeterd.

Tijdswinst of -verlies

„Op sommige trajecten zijn reizigers langer onderweg of moeten extra overstappen”, zegt Irene Hendrickx, programmamanager Dienstregeling 2017. „We kunnen niet alles doen wat we willen, omdat we te maken hebben met onder meer de beschikbare infrastructuur, goederenvervoer en ook de verschillende provincies en gemeenten.”

Op belangrijke bestemmingen krijgen reizigers meer rechtstreekse verbindingen. „Het is de eerste stap om steden beter met elkaar te verbinden”, zegt Van Leeuwen. „Zo worden Groningen en Friesland sneller met Den Haag verbonden via de Hanzelijn. Een tijdswinst van 6 minuten waarin je andere dingen kunt doen. Daarnaast wordt de verbinding van Den Haag met Brabant 9 minuten sneller. Doel is om noord en zuid, en oost en west beter met elkaar te verbinden.”

Op de drukste trajecten gaan er meer treinen rijden. Zoals op de lijn Almere – Schiphol. Dit is een van de verbeteringen waar Van Leeuwen het meest trots op is. „Almere heeft een grote markt die gericht is op Amsterdam. Nu rijdt er twee keer per uur een intercity, dat wordt straks elk kwartier.”

Op andere trajecten gaan niet meer treinen rijden, maar worden de vertrektijden verbeterd. Zoals rond Amersfoort waar de sprinters beter gaan aansluiten op de intercity’s. „Hierdoor voelt het voor de mensen alsof er meer treinen rijden”, zegt Hendrickx „Nu rijden ze vlak na elkaar, dat is veranderd in om het kwartier. Reizigers krijgen hierdoor meer reismogelijkheden en kunnen tot 15 minuten korter onderweg zijn.”

Deze borden zijn binnenkort verleden tijd. Per ingang van de 2017 dienstregeling van de Nederlandse Spoorwegen worden ze vervangen door: Zaandijk Zaanse Schans en Koog aan de Zaan.

Gepostet von Gemeente Zaanstad am Donnerstag, 7. Juli 2016

NS heeft de dienstregeling niet overal kunnen verbeteren. „Bepaalde reizigers gaat er op achteruit, terwijl hun buurman die een paar stations verder moet zijn er weer op vooruit gaat”, zegt Hendrickx. Een voorbeeld hiervan is Dordrecht. De nieuwe intercity tussen Den Haag en Eindhoven over de hogesnelheidslijn stopt hier niet meer. „Dit levert de reizigers tussen de eindstations een tijdswinst tot 11 minuten op, maar de reiziger met eindbestemming Dordrecht heeft minder reismogelijkheden per uur. Deze afweging hebben we moeten maken.”

Zo gunstig mogelijk

Reizigers tussen Vlissingen en Rotterdam zijn vier tot zes minuten langer onderweg doordat de intercity vanuit Zeeland naar Amsterdam langer in Roosendaal blijft staan ten behoeve van 10 minuten reistijdwinst voor reizigers naar Brabant. Van Leeuwen: „Anders kost het te veel treinen die elders ingezet kunnen worden.”

Van Leeuwen heeft zijn uiterste best gedaan om tot een zo gunstig mogelijke dienstregeling te komen. „We willen alle reizigers op het hart drukken om vanaf 11 december vooraf goed te checken wat er voor hen verandert. Even resetten.”

Er is hulp

De dienstregeling van NS is sinds de start in de jaren 50 slechts drie keer helemaal vernieuwd, in 2007, 1998 en 1970. De reiziger kan dus wel wat hulp gebruiken. Reizigers kunnen vanaf vrijdag 12.00 uur de NS app raadplegen om te kijken wat op hun traject en aan hun reis wijzigt. Voor uitgebreide vragen over de dienstregeling kunnen reizigers tot en met de start van de dienstregeling ook terecht op het Serviceforum. Ook hoofd Ontwerp Dienstregeling 2017, Tim van Leeuwen, zit klaar om vragen te beantwoorden.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Dienstregeling NS gaat rigoureus op de schop
Sluiten