Els Anker
Els Anker Openbaar vervoer 5 sep 2016 / 12:20 uur

ProRail zegt ‘sorry’ voor vertragingen en uitval

Last van vertraging en uitval van treinen? Wie regelmatig met het openbaar vervoer reist, ontkomt niet altijd aan vertraging. Afgelopen week waren er echter relatief veel treinen om dezelfde reden en op dezelfde plaatsen vertraagd.

Dat bevestigt spoorwegorganisatie ProRail tegenover Omroep West. Volgens een woordvoerder deden zich vaak sein- en wisselstoringen voor op dezelfde trajecten. „Dat is spijtig”, aldus de zegsman. Vrijdagochtend werd het treinverkeer tussen Utrecht en Den Haag Centraal bijvoorbeeld ernstig getroffen door een wisselstoring.

Normen

Maar wanneer heeft een trein officieel vertraging? „Een trein is op tijd –of punctueel- als hij bij aankomst minder dan drie minuten vertraging heeft”, aldus ProRail op haar website. „Uitgevallen treinen tellen niet mee.”

Het gaat dan alleen om aankomsten van reizigerstreinen op spoorlijnen die ProRail beheert. ProRail kijkt elke dag naar de aankomsten op vijftig representatieve Nederlandse stations en publiceert cijfers hiervan op hun site.

ProRail hanteert in 2016 een percentage van 88 procent op tijd rijdende treinen. Daarbij geldt er voor uitgevallen reizigerstreinen een norm van 2,6 procent. Ook een uitgevallen trein telt mee als een vertraging van dertig minuten.

Onbetaalbaar

Hoewel de woordvoerder beaamt dat sein- en wisselstoringen erg vervelend zijn, is een storingsvrij spoor „een groot verlangen, maar helaas onbetaalbaar”. Volgens de woordvoerder haalt de spoorwegorganisatie meestal hun gestelde normen wel.

Dit weekend zijn er flink wat aangekondigde werkzaamheden, bijvoorbeeld tussen Amsterdam Centraal-Utrecht Centraal, Sittard-Roermond en Den Haag-Utrecht Centraal. „Houd bij het reizen rekening met deze omstandigheden”, aldus ProRail. Kijk hier voor een overzicht van eventuele werkzaamheden op jouw traject.

https://twitter.com/luuk98W/status/771702395856379905

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
ProRail zegt ‘sorry’ voor vertragingen en uitval
Sluiten