Jurgen van der Hoeven
Jurgen van der Hoeven Openbaar vervoer 28 sep 2016 / 08:18 uur

NS: Betere verspreiding in trein via ‘instapzones’

Treinreizigers die klagen over drukte in de spits kunnen daar zelf wat aan doen: ze moeten namelijk slimmer instappen en zich beter over de trein verdelen. NS en ProRail pleiten voor het inzetten van instapzones, zoals ze in Japan ook hebben.

„Mensen klagen vaak over volle treinen en dat ze op een kluitje staan, terwijl er soms nog gewoon meerdere zitplaatsen beschikbaar zijn”, zegt Erik Kroeze van NS tegen Metro.

Oplossing volle treinen

Forenzen verzamelen zich nu vaak op dezelfde plek op het perron, namelijk vlakbij de in- en uitgang. Verderop in de wagon is volgens NS vaak nog voldoende plek.

Om dergelijke klachten te voorkomen is nagedacht over een manier van instappen waarbij de reizigers zich beter over de trein verspreiden. Volgend jaar starten NS en ProRail daarom met een ‘instapzone’ op de sprinterstations tussen Amsterdam Centraal en Eindhoven, een van de drukste Nederlandse trajecten.

De instapzone

Wat is zo’n instapzone dan? Een instapzone is een met blauwe borden aangegeven afgebakend gebied waar altijd een trein stopt. Het ene bord geeft het begin van deze instapzone aan en het andere bord (zo’n vijftig meter verderop) het einde. Door deze instapzone op elk station anders te plaatsen (aan het begin, in het midden, aan het eind van de trein) moeten reizigers veel slimmer worden verdeeld over de trein.

In Japan betekent dit systeem overigens niet dat mensen altijd rustig kunnen reizen, getuige onderstaande beelden. Soms is het gewoon te druk.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
NS: Betere verspreiding in trein via ‘instapzones’
Sluiten