Anne-Fleur Pel
Anne-Fleur Pel Openbaar vervoer 27 jun 2016 / 11:12 uur

Vergeten uit te checken? NS gaat je mailen

Miljoenen euro’s verdampen uit de portemonnees van reizigers omdat ze vergeten uit te checken met de ov-chipkaart. Het is namelijk lastig geld terugvragen als je vergeet dat je vergeten bent om je kaart langs de uitcheckpaal te halen. Voor deze echte vergeetachtige reizigers komt NS daarom met het check-uit-alert.

Na een succesvolle proef kan vanaf maandag iedereen met een persoonlijke ov-chipkaart zich voor NS Extra, de gepersonaliseerde dienst met het check-uit-alert, aanmelden. „Wij willen dat het geld zoveel mogelijk teruggaat naar de reiziger. Het geld is niet van ons”, zegt een NS-woordvoerder. „Het gebeurt nog veel te vaak dat reizigers geld laten liggen, daarom maken wij ze hier voortaan attent op.”

E-mailalert

De vergeetachtige treinreizigers die de app hebben geïnstalleerd, ontvangen binnen een paar dagen een e-mail. Hierin staat hoe ze het geld via een kaartautomaat kunnen terugkrijgen. „We willen de drempel zo laag mogelijk maken”, gaat de NS-woordvoerder verder. „Bij reizigers die reizen met een vaste trajectkaart wordt het te veel afgeschreven bedrag al automatisch teruggestort.”

https://twitter.com/tomdevisser/status/685747234059751424

Het spoorbedrijf heeft de dienst zeven maanden lang getest onder 20.000 reizigers die zich maar al te graag aanmeldden. 2800 van hen zijn gedurende de proef daadwerkelijk vergeten uit te checken. Zij hebben volgens NS allemaal het te veel betaalde bedrag teruggekregen.

NS Extra bestaat niet alleen een check-uit-alert. „Reizigers die hun gegevens delen maken daarmee ook kans op een upgrade naar de eerste klas of een cadeautje als zij een keer vaker reisden dan de maand ervoor.” Wil je dit niet, dan hoef je niet aan het hele programma mee te doen, maar kies je alleen voor het check-uit-alert.

Experiment

Voor de mensen die helemaal geen interesse hebben in deze app, volgens NS slechts 6 procent zo blijkt uit een evaluatie, verandert er niets in de wijze waarop geld teruggevraagd kan worden.

NS houdt op dit moment ook een experiment op Schiphol en Utrecht Centraal met een app die reizigers een pushbericht stuurt zodra ze langs een incheckpaal lopen, maar vergeten uit te checken. Dit werkt met bluetooth beacons.

De ov-bedrijven maakten in 2014 bekend dat het voorgaande jaar reizigers 16 miljoen euro lieten liggen doordat ze vergaten uit te checken.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief! 🌐

Wil jij iedere donderdag om 16.00 uur de parels uit het Metroweb, winacties en meer fun ontvangen? 🤹‍♀️

Reageer op artikel:
Vergeten uit te checken? NS gaat je mailen
Sluiten