Tjerk de Vries
Tjerk de Vries Openbaar vervoer 9 jun 2016 / 08:05 uur

Strijd tegen geweld in en rond treinen gaat moeizaam

Met man en macht proberen NS, ProRail en de politie de agressie en geweld in en rond de treinen een halt toe te roepen. Maar die strijd verloopt uitermate moeizaam.

Uit een lijvige rapportage van de DSP Groep waarin talloze maatregelen worden geëvalueerd, blijkt dat er weinig successen te melden zijn.

Zo werden op enkele stations de ov-poortjes versneld gesloten. Dit had als positief effect dat er daar minder zwartrijders zijn. Daartegenover staat echter een stijging van diefstal, zakkenrollerij en vandalisme sinds de sluiting van de poortjes.

Cameratoezicht in en rond treinen moet leiden tot een betere opsporing van geweldplegers en ander tuig. Maar op veel stations worden nooit beelden opgevraagd door de politie. En in de gevallen dat dat wel gebeurde, gemiddeld 47 keer per jaar, weet niemand of de beelden hebben bijgedragen aan de opsporing van daders.

https://twitter.com/fampoes/status/735375678363832320

Beeldschermen

De beeldschermen dan. Op twee stations is er een proef gehouden met schermen waarop de beelden van cameratoezicht worden getoond. Dit moet potentiële agressievelingen afschrikken.

Het rapport stelt hierover: „Op basis van de literatuur is het niet aannemelijk dat potentiële daders hun gedrag zullen aanpassen door de beeldschermen. Impulsieve daders houden geen rekening met risico’s en laten zich daarom niet afschrikken door de aanwezigheid van cameratoezicht.”

Het heeft er alle schijn van dat als er al een probleem wordt opgelost, daar een ander soort ellende voor in de plaats komt.

Overlast bedelaars

„Er lijkt sprake van een daling in het aantal fysieke agressie- en geweldsincidenten tegen medewerkers in treinen. Er lijkt echter ook sprake van een stijging van het aantal incidenten verbaal geweld (met name op de stations), overlast (vooral in treinen, met name veroorzaakt door bedelaars, muzikanten en zwervers) en diefstal/zakkenrollerij en vandalisme”, zo schrijven de onderzoekers.

Nog een maatregel die is genomen om overlast in te dammen zijn stationsverboden. Notoire overlastplegers krijgen een verbod om nog langer op stations rond te hangen, op straffe van een geldboete of gevangenisstraf.

Maar ook hiervan zijn de effecten nauwelijks te merken. Inmiddels zijn ruim 50 stationsverboden uitgedeeld. Maar de conclusie van de onderzoekers is niet hoopgevend:

Merken weinig

„De reiziger merkt nog weinig van de stationsverboden, verwacht reizigersorganisatie Rover en ook de vakbonden zien nog weinig terug van de maatregel.”

Het blijkt dat de maatregel vooral is ingevoerd om te ’kunnen handhaven’. „Maar”, zo weten de onderzoekers, „op voorhand was bekend dat het handhaven van verboden in het algemeen lastig is, met name onder de groep structurele overlastgevers.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Strijd tegen geweld in en rond treinen gaat moeizaam
Sluiten