Anne-Fleur Pel
Anne-Fleur Pel Openbaar vervoer 28 jun 2016 / 14:21 uur

NS-topman wil ’Ikea-treinen’

NS wil treinen die eenvoudig aan te passen zijn aan de behoefte van reizigers op bepaalde trajecten. Want op het ene traject zijn comfortabelere stoelen belangrijker, op het andere meer staanplaatsen. „Hoe handig zou het niet zijn als je gemakkelijk het interieur eruit kunt halen om er een nieuwe in te zetten?”, zegt NS-topman Roger van Boxtel.

Het Nederlandse treinnetwerk is het drukst bereden spoor van Europa en dat vergt flexibiliteit, zei Van Boxtel op de Unife General Assembly 2016, een internationale spoortop in Amsterdam. Flexibiliteit die de spoorvervoerder nu onvoldoende krijgt van de fabrikanten en leveranciers. „Een consequentie van het aantrekkelijker maken van het reizen per spoor is dat het dan ook drukker wordt in onze treinen”, zegt Van Boxtel. „We zoeken daarom steeds naar nieuwe manieren om de geringe ruimte die we hebben optimaal te benutten.”

Kant-en-klaar

Naast vaker gaan rijden op drukke trajecten, het spreiden van reizigers over de dag en in de trein, heeft NS ook nieuwe treinstellen besteld. De komende jaren stromen er zo’n 250 in. Maar deze zijn niet per se naar de wens van NS. De spoorvervoerder zou liever zien dat de treinen in onderdelen worden geleverd en niet als één geheel.

Treinen van „kant-en-klare blokken” zijn gemakkelijker aan te passen aan bestaande en nieuwe wensen van klanten. „Stopcontacten en wifi zijn al bijna gewoon geworden en dan komt er weer wat nieuws”, stelt Van Boxtel. „Het comfort van een zitplaats is op sommige routes belangrijker dan andere. Daar moet je flexibel mee om kunnen gaan. Een soort Ikea-trein, waarbij sommige onderdelen misschien wat minder lang mee hoeven gaan en daardoor ook goedkoper zijn.”

Splitsen

Van Boxtel vraagt de bouwers en leveranciers ook om mee te denken over de mogelijkheid om het gemakkelijker te maken om treinen te splitsen en samen te voegen. Zoals ’platooning’ in de auto-industrie. Hierbij worden vrachtwagens elektronisch aan elkaar gekoppeld. De voorste chauffeur fungeert als leider en de rest volgt automatisch.

Elke dag vervoert NS meer dan een miljoen mensen tijdens 5000 treinritten. Er ligt 7000 kilometer spoor waarop per jaar 17,5 miljard reizigerskilometers worden afgelegd. Dat is op en neer naar Pluto en dan nog tien keer naar de maan heen en weer.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief! 🌐

Wil jij iedere donderdag om 16.00 uur de parels uit het Metroweb, winacties en meer fun ontvangen? 🤹‍♀️

Reageer op artikel:
NS-topman wil ’Ikea-treinen’
Sluiten