Anne-Fleur Pel
Anne-Fleur Pel Openbaar vervoer 30 jun 2016 / 08:10 uur

’Geef geld terug bij vertraging door volle trein’

Er moet compensatie komen voor treinreizigers die achterblijven op het perron door overvolle treinen. En dat is in tegenstelling tot wat NS beweert eenvoudig te realiseren, stelt Stef Smit van ConsumentenClaim. „Er is een simpele oplossing voor die in principe morgen al ingevoerd kan worden, maar NS wil er niet aan.”

ConsumentenClaim en de Maatschappij voor Beter OV vinden het onacceptabel dat reizigers die een paar keer per week niet in de trein passen omdat het te druk is, geen compensatie krijgen. „Voor reizigers die een half uur vertraagd zijn, bestaat er wel een tegemoetkomingsregeling, maar voor reizigers die een paar keer per week achterblijven niet”, zegt Smit. „NS zegt dat het onuitvoerbaar en oncontroleerbaar is, maar deskundigen spreken dat tegen.”

Voorwaarden

De voorgestelde oplossing houdt in dat treinreizigers die niet meekunnen met hun ov-chipkaart uitchecken en opnieuw inchecken. Daarmee ligt vast dat de reiziger niet is meegereisd. Smit: „Doordat NS zelf bijhoudt welke treinen overvol zijn, is misbruik van de regeling zo goed als uitgesloten.” Het aanvragen van een vergoeding gaat verder hetzelfde als bij de huidige vertragingsregeling. „En de voorwaarden kunnen hetzelfde zijn. Bijvoorbeeld dat de bij elkaar opgestelde vertragingen in een week minimaal een half uur zijn.”

„Wij zien dat er ook treinreizigers zijn die per keer minder dan een half uur vertraging hebben, maar die daar per week ruimschoots overheen gaan”, vult Rikus Spithorst van de Maatschappij voor Beter OV aan. „Dit verdient compensatie.”

‘Wel uitvoerbaar’

Het in openbaar vervoer gespecialiseerde adviesbureau TransTec onderzocht het voorstel. „Wij komen tot de conclusie dat de voorgestelde regeling goed uitvoerbaar en controleerbaar is en dat deze bij wijze van spreken morgen al kan worden ingevoerd”, zegt Fred van der Blij, directeur van TransTec. „Daarvoor kan van de bestaande infrastructuur gebruik worden gemaakt. Grote aanpassingen zijn niet nodig.”

‘Praktisch niet uitvoerbaar’

NS ontkent dit echter. Een NS-woordvoerder laat weten dat de spoorvervoerder ConsumentenClaim recentelijk heeft laten weten dat ,,hun oplossing om praktische redenen niet uitvoerbaar is”. Inhoudelijk kon NS gisteren niet op de zaak ingaan.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief! 🌐

Metro bezorgt je iedere donderdag om 16.00 uur de parels uit het Metroweb, winacties en meer fun. 🤹‍♀️

Reageer op artikel:
’Geef geld terug bij vertraging door volle trein’
Sluiten