Metro
Metro Onderweg 2 jul 2020 / 11:56 uur

Fors aantal klachten van reizigers over vliegreizen

Luchtvaartmaatschappijen geven niet thuis bij klachten over vliegreizen. En die klachten zijn er volop.

Luchtvaartmaatschappijen adverteerden in juni met teksten als ‘We zijn er klaar voor’ en ‘Er wordt weer gevlogen’, maar dat vliegen gaat niet zo voorspoedig als reizigers wordt beloofd. Vouchers worden niet uitgekeerd, tickets niet terugbetaald en er worden veel vluchten geannuleerd. Dat meldt de NOS.

Duizenden gedupeerden krijgen geen gehoor bij luchtvaartmaatschappijen en klagen daarover op sociale media, of bij consumenten- en claimorganisaties. De Consumentenbond krijgt dagelijks tientallen klachten binnen van reizigers. Zij melden dat de klantenservice slecht bereikbaar is, vouchers niet worden verstuurd en dat vluchten worden geannuleerd.

Een foto van een vliegtuig van Transavia
Veel klanten van mensen die een vliegtuig boeken gaan over Transavia. Foto: AFP / Eric Piermont

Binnen 24 uur vliegreizen geannuleerd

De bond signaleert dat net geboekte vluchten soms binnen enkele dagen alweer geannuleerd worden. Soms gebeurt dat zelfs binnen 24 uur, bij luchtvaartmaatschappij Transavia bijvoorbeeld. Woordvoerder Gerard Spierenburg: „Wat consumenten vooral stoort is dat ze vooraf niet geïnformeerd worden over de mogelijkheid dat hun vlucht geannuleerd wordt. En dat zou wel moeten, want die kans is fors. Daar zijn luchtvaartmaatschappijen onvoldoende duidelijk over.”

Is het dan wel zo verstandig om nu een vlucht te boeken? Spierenburg: „Het zou zomaar kunnen dat consumenten een andere aankoopbeslissing zouden nemen als ze wisten hoe groot de kans is dat hun vlucht geannuleerd wordt.”

Lees ook: ‘Vaker met het vliegtuig? Dan betaal je voor een ticket maar meer’

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Fors aantal klachten van reizigers over vliegreizen
Sluiten