Johan van Boven
Johan van Boven Sport 9 nov 2017
Leestijd: 3 minuten

Max nóg populairder dankzij beoefenen lokale sporten

In Nederland hoeft Max Verstappen weinig meer te doen om zijn populariteit te vergoten, simpelweg omdat hij bijna niet geliefder kan worden. De Formule 1-coureur zit wat dat betreft nagenoeg tegen zijn plafond aan.

Ook in het buitenland is hij razend populair, uiteraard vooral vanwege zijn weergaloze inhaalacties. Maar daar valt nog wel enig terrein te winnen. Dat geldt ook voor zijn altijd vrolijke collega Daniel Ricciardo. Vandaar dat Red Bull Racing in aanloop naar een grand prix bijna altijd een uitje regelt om de twee teamgenoten kennis te laten maken met een lokale sport.

Komend weekend staat de GP van Brazilië op het programma, dus kregen Verstappen en Ricciardo een lesje capoeira, een Braziliaanse vechtdans. Ook speelden ze een potje voetvolley, misschien wel de populairste sport in het Zuid-Amerikaanse land.

Max Verstappen en Daniel Ricciardo zijn klaar voor een lesje capoeira. Foto: Red Bull Racing

De beelden van dergelijke activiteiten gaan er uiteraard in als koek bij de lokale bevolking. „Daarmee laten ze zien niet alleen maar in snelle auto’s geïnteresseerd te zijn”, zegt sportmarketingdeskundige Frank van den Wall Bake. „Ze staan open voor de cultuur van het land waar ze zijn. Dat vergroot hun populariteit. Ik ken Max goed genoeg om te zeggen dat hij écht wil ervaren hoe lokale sporten in hun werk gaan. Hij is tenslotte een op en top sportdier. Als je hem een kookcursus met lokale producten laat doen, is hij wellicht iets minder enthousiast. Maar hij heeft ook het zakelijke besef dat dit goed voor het merk is.”

Zowel voor het merk Max Verstappen als het merk Red Bull. Er zullen in Brazilië momenteel niet direct meer blikjes Red Bull over de toonbank vliegen, maar uiteindelijk hebben de optredens van Verstappen en Ricciardo wel effect op de markt. Van den Wall Bake: „Hoe je het ook wendt of keert: meer bekendheid leidt tot meer verkoop. Ik heb iemand ooit horen zeggen dat hij niet in reclame gelooft, omdat hij alleen maar grote merken koopt. Dat is er eentje over na te denken…”

Red Bull is als raceteam een gigantisch groot merk, maar volgens Van den Wall Bake ligt er nog een groot deel van de markt binnen handbereik. „Ferrari is nog altijd tien keer zo populair als Red Bull, maar daar zullen ze wel aan moeten blijven werken. Als ze slim zijn, organiseren ze activiteiten zoals ze bij Red Bull doen. Al zijn Kimi Raikkonen en Sebastian Vettel natuurlijk wel totaal andere karakters dan Max en Ricciardo. De coureurs van Red Bull stralen een vrolijk team uit. Ik vergelijk ze met het Nike van vroeger: dynamisch en rebels. Die facetten doen het heel goed bij de jeugd, een heel belangrijke doelgroep. Red Bull zal dan ook voorlopig nog wel doorgaan met het beoefenen van lokale sporten.”

In Canada waagde Red Bull Racing zich aan een tochtje met een raft. Foto: Red Bull Racing
In Oostenrijk kroop Max Verstappen in de huid van een ijshockeyer. Foto: Red Bull Racing
Bij RB Salzburg mocht Max Verstappen laten zien dat hij een aardig balletje kan trappen. Foto: Red Bull Racing
In Maleisië maakten de Red Bull-coureurs kennis met de lokale balsport Sepak takraw. Foto: Red Bull Racing

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.