Sander Schomaker
Sander Schomaker Sport 26 jun 2017
Leestijd: 3 minuten

Max rijdt te veel op de limiet? Complete onzin!

Het was zondag weer een frustrerende dag voor alle Max Verstappen-fans. De red Bull-coureur haalde in Azerbeidzjan voor de vierde keer dit nog prille seizoen niet het einde van een Grand Prix. Al in de twaalfde ronde vechtend voor plek drie, begaf de motor van Verstappen het. Zoveel pech, is dat nog wel pech? Ligt het dan ook niet een klein beetje aan Max Verstappen zelf? Rijdt de jonge Nederlander niet te veel op de limiet, terwijl teamgenoot Daniel Ricciardo de beperkingen van de Red Bull beter aanvoelt?

Zwakte bij auto

„Dat is echt complete onzin”, reageert voormalig Formule 1-coureur Jan Lammers. „Iemand die dat zegt heeft totaal geen verstand van autosport. In de Formule 1 moet een auto opgewassen zijn tegen een rijder die er alles probeert uit te halen. De zwakte ligt dan altijd bij de auto. Als een voetballer zijn noppen onder zijn schoenen vandaan loopt, moet hij dan minder hard gaan rennen? En hoe vaak is Alonso al niet uitgevallen in zijn McLaren met die Honda-motor? Betekent het dan dat Alonso het rijden is verleerd, of steeds iets verkeerd doet? Nee, natuurlijk niet. Als de Red Bull niet opgewassen is tegen de rijstijl van Max, dan moet de auto worden aangepast, zodat die er wel tegen kan.”

Ook Formule 1-kenner Danny Sosef, eigenaar van www.f1today.net verwijst de stelling dat Verstappen te veel op de limiet zou rijden naar het rijk der fabelen. „Of je nou een tijd rijdt van bijvoorbeeld 1.43.00 of een tijd van 1.43.20 dan rijd je allebei op de limiet. Dat verschil valt te verwaarlozen. Momenteel heeft Verstappen gewoon pech en Ricciardo geluk. Het is te hopen dat het tij keert. Want het kan zo weer omgedraaid zijn. Vorig seizoen had Max vaak het geluk aan zijn kont hangen en Ricciardo niet.”

Moed in houden

Criticasters van Verstappen wijzen echter op de duidelijke cijfers. Max viel in de laatste vier races drie keer uit, terwijl Ricciardo drie keer derde werd en één race won. En dat terwijl ze in precies dezelfde auto rijden.

„Dat klopt feitelijk al niet”, reageert Lammers. „Ricciardo rijdt bij hetzelfde merk en hetzelfde team, maar twee auto’s zijn nooit precies gelijk. Als je twee dezelfde luxe-auto’s van twee ton naast elkaar zet, kan je met één allerlei problemen hebben en met de andere helemaal niet.”

„Als Verstappen nou iedere keer zijn versnellingsbak in puin zou rijden, doordat hij verkeerd schakelt, dan kan je nog zeggen dat het zijn eigen schuld is”, zegt Sosef. ,,Maar hij valt steeds met een ander probleem uit. In Bahrein was de rem oververhit. In Canada stond hij met een lege accu langs de kant en in Azerbeidzjan viel de oliedruk weg in zijn motor. Het frustrerende is dat Verstappen in de kwalificatie Ricciardo steeds helemaal omverrijdt. Max moet er daarom de moed in houden, want het ligt niet aan hem.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.