3 keer is scheepsrecht: waarom Dumoulin de Giro wint

18 mei 2017 om 16:50 door Kasper Hermans
3 keer is scheepsrecht: waarom Dumoulin de Giro wint
ANP

Wordt het drie keer scheepsrecht voor de Nederlanders? Tom Dumoulin kwam in 2015 heel dicht bij de winst in de Vuelta, Steven Kruijswijk viel afgelopen jaar letterlijk uit het roze tijdens de Giro d’Italia, maar we blijven stug geloven. Dumoulin staat – terwijl de Giro halverwege is – stevig in het roze. Dat hij in grootse vorm verkeert, is overduidelijk, maar dat was bij de twee eerder genoemde voorbeelden ook het geval. Waarom is het dit keer wel tijd voor Nederlands succes?

Hij heeft een mooie voorsprong

Toen Dumoulin tijdens de Ronde van Spanje in 2015 het rood in zijn bezit kreeg, had hij nooit een enorme voorsprong. Tijdens zijn eerste beurt in de leiderstrui had hij zelfs maar een tel voorsprong op Esteban Chaves, waaraan hij de trui verloor. Toen hij die terugpakte, reed hij Joaquim Rodríguez op 57 tellen, maar andermaal moest hij capituleren. Uiteindelijk kwam hij weer terug in het rood, maar zijn voorsprong op Fabio Aru was eerst drie en vervolgens slechts zes seconden. Nu staat hij er een stuk beter voor. Nummer 2 Nario Quintana volgt sinds de tijd van afgelopen dinsdag op 2 minuten en 23 tellen.

Zijn ploeg is sterk

Dat je een keer op achterstand raakt omdat je gelost wordt (Dumoulin 2015) of valt (Kruijswijk 2016), is niet direct een onoverkomelijk probleem. Maar lastig wordt het wel als de tegenstanders dan nog sterke ploeggenoten hebben die ze kunnen helpen om het gat groter te maken. Dumoulin en Kruijswijk vielen alleen en moesten het vuile werk zien op te knappen, terwijl Fabio Aru en Vincenzo Nibali konden rekenen op de steun van ploeggenoten.

Binnen Team Sunweb zijn er gelukkig enkele sterke helpers, waaronder uiteraard Laurens ten Dam. Maar ook de Duitser Simon Geschke, de Amerikaan Chad Haga en de Oostenrijk Georg Preidler kunnen in de berg de nodige arbeid verzetten. Overigens moet Geschke dan wel scherper zijn dan hij woensdagochtend was, al kunnen Dumoulin en Ten Dam wel lachen om het foutje.

 
 
 

Een streep door de rekening is wel het uitvallen van Wilco Kelderman. De Nederlander deed tijdens de eerste week niet onder voor zijn kopman. Helaas ging het mis aan de voet van de eerste echte beklimming van de Giro. Een onoplettende motor zorgde ervoor dat Kelderman nu met een gebroken vinger thuiszit.

Nog maar twee echte aankomsten bergop

Als Quintana, Nibali en Thibaut Pinot rivaal Dumoulin weten te lossen bergop, dan zijn er ook maar twee etappes waarin ze aan de top van een berg direct ook de finish vinden. Zaterdag ligt de aankomst op Oropa – na een verder makkelijke en korte rit – en volgende week vrijdag ligt de streep boven op de Piancavallo. Verder is er steeds een vlakke uitloper of een afdaling na de laatste klim, waar Dumoulin als betere tijdrijder dan nog tijd goed moet kunnen maken. Al is Nibali technisch gezien wel een betere daler.

De laatste slag

Toen Dumoulin en Kruijswijk uit hun leiderstrui werden gereden, was dat steeds in de laatste bergritten en was er eigenlijk geen kans meer om dat goed te maken. Dat is nu anders. De Ronde van Italië eindigt namelijk met een tijdrit van bijna 30 kilometer van Monza naar Milaan. Getuige de eerste tijdrit deze Giro zullen Quintana, Nibali en Pinot een voorsprong van zeker een minuut moeten hebben om kans te maken tegenover Dumoulin.

We hebben een back-up

Mocht het fout lopen met Dumoulin, dan hebben we nog altijd een goede kandidaat voor het podium. Bauke Mollema maakt deze Giro een uitstekende indruk en staat momenteel derde kort achter Quintana en nog voor Pinot en Nibali. De renner van Trek-Segafredo is uitgeweken naar de Giro, omdat Alberto Contador zijn nieuwe ploeggenoot is en hij als kopman uitgespeeld wordt in de Tour de France. Die move lijkt Mollema vooralsnog geen windeieren te leggen.

Wil je op de hoogte blijven van de belangrijkste en leukste nieuwtjes?
Like ons dan even op Facebook. Dat is zo gepiept!
 

d