Lisa Vermeij
Lisa Vermeij Entertainment 6 mrt 2018
Leestijd: 3 minuten

Kim Feenstra haalt campagne binnen als fotograaf

Tot twee jaar terug maakte ze alleen nog maar foto’s met haar iPhone. Kim Feenstra stond jarenlang alleen voor de lens. Als topmodel behaalt ze aardig wat successen, maar Kim blijkt niet alleen voor de lens, maar ook achter de lens een bijzonder talent. Inmiddels fotografeert ze voor verschillende tijdschriften, heeft ze een eigen expositie gehad en net haar eerste campagne voor een groot Nederlands schoenenmerk binnen gehaald.

Geen eendagsvlieg

Grote kans dat je Kim Feenstra de laatste jaren voorbij hebt zien komen als covermodel in de bladen en als gezicht van verschillende modemerken. Kim Feenstra werd in 2007 bekend als winnares van Hollands Next Topmodel. Ze heeft een succesvolle carrière als model en met fotografie was ze nooit heel erg bezig. Totdat ze in 2016 werd gevraagd voor het tv-programma Het Perfecte Plaatje. ,,Voor het programma maakte ik alleen maar foto’s met mijn Iphone.” Het multitalent had gevoel voor fotografie en heeft het afgelopen jaar bewezen dat ze geen eendagsvlieg is. BN’ers als Chantal Janzen, Waldemar Torenstra, Angela Schijf en Tygo Gernandt laten zich graag op de gevoelige plaat zetten door de fotografe.

Fashion fotografie

We spreken Kim net voor een belangrijke opdracht, ze mag namelijk al het beeldmateriaal voor de campagne van schoenenmerk Van Haren gaan schieten. Een fashion streetstyle campagne met influencers en YouTubers als Nienke Plas en Nanne Meijer. Echt zenuwachtig is ze niet. ,,Het helpt dat ik zelf zo’n 11 jaar voor de camera heb gestaan, daardoor ken ik de kneepjes van het vak. Ik weet wat ik de modellen moet vragen.” Met haar enthousiasme weet ze de modellen de juiste instructies te geven zodat ze het perfecte beeldmateriaal krijgt.

De opdracht voor Van Haren is Kim’s eerste opdracht op het gebied van fashion. De fotografe wilt graag zoveel mogelijk richtingen van fotografie uitproberen. ,,Ik ben nog zoekende waar mijn interesse ligt, door fotografie leer ik veel over mezelf. Ik vind het heel gaaf om mensen te fotograferen, maar dieren en natuur zijn ook heel bijzonder. En nu ben ik bezig met een fashionopdracht voor Van Haren en dat is ook weer een hele uitdaging omdat ik mee mag denken over het gehele concept.” 

Voor schoenenmerk Van Haren schoot ze al het beeldmateriaal voor de nieuwste campagne. Foto: Kim Feenstra

Creativiteit tot leven brengen

De keuze tussen natuur, documentaire en fashion fotografie vindt ze nog moeilijk om te maken, maar die diversiteit en creativiteit maakt fotografie juist zo leuk. ,,Je kan je creativiteit laten leven. Niets moet en je bent nergens aan gebonden.”

De gouden tip voor een perfecte foto heeft Kim helaas ook niet voor ons, maar ze weet wel hoe ze mensen op een zo’n natuurlijke mogelijke manier op de foto kan zetten. ,,Als ik mensen fotografeer dan probeer ik vooral de ziel van de persoon naar voren te laten komen.” De fotografe legt uit dat haar modellencarrière daarbij van pas komt. ,,Het is vooral belangrijk om een model op zijn/haar gemak te stellen. Ik probeer er altijd voor te zorgen dat ze zich goed voelen, dan zie je dat ook terug op de foto’s.”

Of ze haar modellen carrière helemaal aan de wilgen gaat hangen? ,,Nee hoor, ik blijf ook modellenwerk doen, maar fotografie is nu wel echt mijn nieuwe passie, ik leer zo ook veel over mezelf.”

Zo trots!! Mijn foto-expositie ‘Through my eyes’ is geopend! De expositie kan gratis bezocht worden tot 24 december! (Siematic Vondelpark – Hobbemastraat 2 – Amsterdam) Kom jij ook?

Posted by Kim Feenstra on Sunday, September 24, 2017

Wie ze ooit nog wel zou willen fotograferen? ,,Anouk! En Rutger Hauer, die heeft zo’n karakteristieke kop! Ja en als ik echt groots mag denken, ex-president Obama.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.