Constance van Amstel
Constance van Amstel Entertainment 12 sep 2017
Leestijd: 2 minuten

Getal boven de 10: Viceland maakt indruk

Metro bekijkt elke week een tv-zender die verder weggestopt zit dan de kanalen 1 tot en met 10. Deze keer in Getal boven de 10: Viceland. Te zien via Ziggo en Caiway.

Televisiezender Viceland is sinds maart van dit jaar 24 uur per dag in Nederland te zien, maar ondergetekende was er nog niet aan toegekomen om er een avond lang naar te koekeloeren. Tot vorige week woensdag.

Als ik inschakel, pak ik nog net een staartje mee van Vice on HBO (in de VS wordt dit op HBO uitgezonden) en zie ik een reportage van een frisse jongeman over het verdwijnen van de mijnindustrie in de Amerikaanse staat West-Virginia. Origineel ingestoken vanuit de gevolgen voor het honkbal. Die gaan we nog eens terugkijken, neem ik me voor. Dan volgt zonder reclame een nieuwe reportage. Dit keer over de obesitasepidemie in Koeweit als gevolg van de oprukkende Amerikaanse fastfoodketens in het land.

Na een reclameblok waarin A-merken hun waar aan de Vice-kijker proberen te slijten, verschijnt ene Shane Smith in beeld. De oprichter van Vice, blijkt uit de ondertitel. Als een ouderwetse omroeper kondigt hij de volgende reportages aan, namelijk eentje over de booming filmindustrie van Nigeria; Nollywood en eentje over ongelooflijke medische doorbraken op Cuba. De filmpjes worden gevolgd door nóg een video over bedreigde bananen.

Jungletown

Ik zit pas een uur te kijken en ben al zoveel wijzer. En dan te bedenken dat er op hetzelfde moment 1,2 miljoen mensen naar GTST zaten te loeren. Als het tijd is voor Jungletown, een soort reallifesoap over stagiaires die een stadje bouwen in de jungle van Panama, verslapt mijn aandacht. Na Jungletown volgt Terror, het paradepaardje van Vice. Het is een reeks over de dreiging van terrorisme en vast echt superboeiend, maar ik kán niet meer. De spons is vol, ik heb mijn informatietaks deze avond bereikt. Maar er volgen er vast en zeker meer, want Viceland heeft er een fan bij.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.