Constance van Amstel
Constance van Amstel Entertainment 19 sep 2017
Leestijd: 5 minuten

Geert Wilders als visitekaartje voor VICELAND

Op Neerlands jongste tv-zender VICELAND gaat deze week de documentaire WILDERS in première. Metro spreekt daarom met VICELAND’s Stefan Tieleman.

De Nederlandse tv-tak, van het Canadese mediabedrijf VICE, is sinds maart te zien in Nederland via Ziggo en Caiway. De programma’s van VICELAND bieden een kijkje in werelden die anders verborgen zouden blijven. Naast veel internationale VICELAND-content zijn er nu ook een aantal lokale formats in aantocht, zoals een reisprogramma met Faberyayo (oktober) en een documentaire over Geert Wilders (donderdag 21 sept). Metro schuift daarom eens aan bij Stefan Tieleman, de General Manager van de jongste tv-zender van Nederland.

Voelen jullie je al thuis in het huidige televisielandschap?

Tieleman: Ja. Het is op zich wel wennen, maar we zijn goeie stappen aan het maken. Een tv-zender bouw je niet in 7 maanden, maar we hebben ambitieuze plannen. De eerste eigen producties komen eraan. We verwerven steeds meer een plek.

Jullie presenteerden onlangs de eerste eigen producties. Waar ben je het meest trots op?

Als ik moet kiezen, dan ga ik voor de documentaire over Wilders. Heel veel andere zenders zoals NPO en RTL hadden dit ook graag willen hebben, maar omdat wij met Vice een wereldwijd netwerk hebben, konden wij hem aankopen. Maar ik ben ook erg trots op Tokyayo, een nieuw reisprogramma met Faberyayo (van De Jeugd van Tegenwoordig, red.) en Steven van Lummel. En ook op Boxing 82, een serie over een boksschool in de Rotterdamse Afrikaanderwijk.

Stefan Tieleman, General Manager van VICELAND Benelux
Stefan Tieleman, General Manager van VICELAND Benelux

Voor veel mensen zal WILDERS hun eerste kennismaking met VICELAND zijn. Hebben jullie nu genoeg programma’s om die nieuwe kijkers ook vast te houden? Op dit moment zijn er ook veel herhalingen te zien op de zender…

Dat is inherent aan het bouwen van een zender. We hebben ervoor gekozen om allemaal hoogwaardige content uit te zenden die we zelf hebben geproduceerd en dat in combinatie met de keuze om 24 uur per dag uit te zenden. Dan moet je die 24 uur ook wel vullen. Er wordt heel veel tijd, moeite en geld geïnvesteerd om grote programma’s te verzinnen, maar we zijn nog geen grote mediapartij die over een enorme bibliotheken aan content beschikt die je maar weg kunt blijven zetten. Het heeft even tijd nodig om de herhaling eruit te krijgen. En we hopen dat de programmering die rond Wilders staat, de kijkers ook zal bevallen.

Wanneer past een programma bij VICELAND?

Het moet altijd een inkijkje geven in een wereld die normaal gesloten blijft, dat komt in al onze programma’s terug. Christina Curry: In Real Life was daar ook een mooi voorbeeld van. Wat ook heel belangrijk is, is dat de maker feeling heeft met het onderwerp. We zullen nooit zomaar een presentator op een programma zetten omdat ze presentator van beroep zijn.

Wat vind jij van andere zenders die zich op jonge mensen richten, zoals BNN en RTL 5?

Ik vind het knap wat ze doen. Het is andere content dan die van ons, maar ik zal je eerlijk zeggen: een van mijn guilty pleasures is Temptation Island. Of Ex on the Beach van MTV, heerlijk om op zondag naar te kijken. Maar het past niet bij VICELAND. En bovendien doen zij het al. Wij proberen juist iets te brengen dat er nog niet is voor dezelfde doelgroep.

Champagne tijdens de eerste perspresentatie van VICELAND.

Is er een programma op de Nederlandse tv dat je wel voor VICELAND had willen hebben?

Ja. Dat is van BNN, Trippers. Daarin duiken ze echt in het hart van spannende onderwerpen. Tim Hofman die dan in de drugsoorlog in Philippijnen staat. Ik ben jaloers op de research. En qua inhoud en qua kijkje in die wereld had het heel goed bij ons gepast. Maar waar zij dan Tim Hofman als presentator inzetten, zouden wij kiezen voor iemand die meer bij onderwerp betrokken is.

Waar staat Viceland over een jaar?

Ik denk wel dat we veel stappen hebben gezet op basis van de eigen content die we hebben gemaakt in Nederland en België. En ik hoop dat we dan ook bij KPN te zien zijn, want die mensen missen ons nu. Maar daar praten we over. We blijven in elk geval bezig met lineaire tv, daar geloven we in.

https://www.youtube.com/watch?v=K8Yn43B1B94

WILDERS

In de documentaire Wilders (donderdag 21 sept 21.00 uur) laat PVV-voorman Geert Wilders zich van een niet eerder belichte kant zien. Aan de Amerikaanse documentairemaker Stephen Robert Morse vertelt Wilders over zijn jeugd en ook hoe zijn leven er al 12 jaar uitziet. Viceland heeft de film aangekocht. Stefan Tieleman: ,,Nog voor we met Viceland op zender waren zagen we het potentieel al van deze film. De rode draad is zijn verkiezingscampagne, maar er wordt ook gekeken naar hoe wordt er internationaal naar hem gekeken en komen er ook andere mensen aan het woord. En hij neemt ons zelf mee in zijn jeugd. Of je het nu eens bent met zijn ideeën of niet, je ziet wel dat dat al 12 jaar lang alle vrijheden in zijn leven heeft opgegeven voor die ideeën.”

HIPHOP in BRUSSEL

Vier tot vijf keer per jaar wil VICELAND met een spraakmakende, eigen productie komen. Een van die producties is in oktober te zien en gaat over de hiphopscene in Brussel. Stefan Tieleman: ,,De stad heeft erg te lijden gehad onder de negatieve aandacht die het kreeg ten tijde van de aanslagen en de gebeurtenissen in de wijk Molenbeek. Maar wat bijna niemand weet, is dat de hiphopscene in de stad al die negativiteit juist heeft proberen om te zetten in iets positiefs. VICELAND heeft een jaar lang jonge hiphoppers uit de stad gevolgd en laat zien hoe ze Frankrijk, België en Nederland veroveren met hun muziek. Jongens die uit de as van die negativiteit opstaan en iets moois creëren. De film is een samenwerking met ons muziekplatform Noisey en eerst online te zien in Nederland. Wij zorgen ervoor dat ook de tv kijkers ervan kunnen genieten.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.