Erik Jonk Entertainment 22 feb 2015

Recensie: Boer Zoekt Vrouw met een knipoog

Recensie: Boer Wil Betere Vrouw. • Genre: feelgood-theater om te lachen, koemedie genoemd. • Van: De Troupe van Joep. • Producent: Bos Theaterproducties. • Met Joep Onderdelinden, Wimie Wilhelm en Wil van der Meer. • Gezien: première in De Goudse Schouwburg, Gouda. • Beoordeling: 3 uit 5.

Toegegeven, een bezoek aan een show als deze is voor Metro geen zekerheidje. Maar: een nieuw theatergezelschap onder leiding van Joep Onderdelinden, je weet wel, postbode Siemen uit de VPRO-serie ZAAI. Maar 2: een show met een flinke knipoog naar het populairste programma op tv, Boer Zoekt Vrouw. Maar 3: een show die de titel moest veranderen omdat ‘de eigenaar van de naam Boer Zoekt Vrouw’ het niet kon hebben dat er een Boer Zoekt Betere Vrouw zou komen (en zijn zin kreeg).

Die elementen trekken de aandacht, dus op naar Gouda voor een avond vol grappen en grollen. Die krijg je, want Boer Wil Betere Vrouw heeft een hoog kluchtgehalte. Meteen opschrijven dat dat voor lang niet iedereen is weggelegd en dat er voornamelijk een wat ouder publiek op af zal komen, is misschien op z’n plaats. Maar net zo gerechtvaardigd is de opmerking dat de eerste Troupe van Joep al geslaagd is als je de ramvolle schouwburg van Gouda bekeek.

Fascinatie

Sowieso fijn dat er een zalenvullend programma langs de theaters trekt in nog altijd wat mindere tijden. Publiek moet er genoeg zijn natuurlijk, met zoveel Boer Zoekt Vrouwfans, maar dan moet je ze nog wel naar je voorstelling krijgen. Dat is Joep Onderdelinden en producent Bos blijkbaar goed gelukt.

,,Boer Wil Betere Vrouw is ontstaan uit mijn fascinatie voor het feit dat miljoenen mensen jaarlijks aan de buis gekluisterd zitten om het liefdesleven van vrijgezelle boeren te volgen”, zegt de hoofdrolspeler zelf. Onderdelinden is boer Ties, die al net zo gek is op het boerenwel en wee op de buis. Maar vooral gek op Yvon Jaspers, waardoor hij al zijn 81 koeien Yvon met een getal heeft genoemd.

De bulldozer

Wat zou Ties zich dolgraag inschrijven voor ‘BZV’, maar ja, hij is bijna 30 jaar getrouwd met Helma (Wimie Wilhelm met geweldige whiskystem, die overigens van haar zelf is), een vrouw voor wie altijd alles hetzelfde moet gaan en het liefst naar detectives met dubbele moorden kijkt (Ties noemt haar ‘de bulldozer’). Als de boer zich stiekem inschrijft onder een andere naam, mag Helma niets weten.

Dat geldt ook voor knecht Don Bakker, die 27 jaar geleden het erf op kwam lopen, nooit meer vertrok en waarvan Ties en Helma nog steeds amper iets weten. De knecht is gelijk de meest in het oog springende rol, met zichtbaar plezier gespeeld door Wil van der Meer, onlangs nog te zien in de Gouden Kalverenfilm Aanmodderfakker en eerder in de musical Amandla! Mandela.

Trek in wat anders

De hoofdmoot is natuurlijk voor Joep Onderdelinden, die alles in het honderd laat lopen en alles uit de kast moet halen om zijn gezicht tegenover zijn bulldozer te redden. Zijn personage Ties verlangt naar meer, verlangt naar anders en verlangt vooral naar Yvon Jaspers. ‘Trek in wat anders’, noemt hij het zelf. In pasta met geroosterde groenten en een lekkere vrouw. Maar of het buiten zijn vertrouwde boerenerf nou allemaal beter is?

Dat Onderdelinden gekozen heeft voor Boer Zoekt Vrouw met een knipoog, is slim. Als aan het begin de boeren Tom, Bertie en geile Geert de revue passeren, smult het publiek van de herkenning. Veel leuker zijn echter de ongemakkelijke situaties. ‘Wie belt er nou tijdens het eten’, is een eeuwige discussie bijvoorbeeld als de vaste telefoon gaat. En ook het aflikken van de soepkommen gaat er wel in.

Boeren wijsheden blijven natuurlijk altijd prettig. ,,Een boer die over z’n gevoelens praat krijgt de gierput niet leeg”, bromt Wimie Wilhelm met een goed gevoel voor timing. Ook een mooie: ‘Een stille boer, draait een loer’.

Twee ganzen

Soms heel grappig, soms wat slappere hap deze Boer Wil Betere Vrouw. Maar een dappere poging van Joep Onderdelinden om een nieuw gezelschap in het leven te roepen, is deze voorstelling zeker. Of boer Ties na 23 jaar nou eindelijk weer eens met zijn Helma naar de film gaat en of zij ooit nog twee ganzen in de vensterbank zal zetten, of niet.

Boer Wil Betere Vrouw is tot en met 30 mei te zien. Informatie: www.bostheaterproducties.nl.