Job Halkes
Job Halkes Binnenland 11 dec 2017
Leestijd: 5 minuten

Ondernemer blij met DinnerWheel naast Markthal

Rotterdam krijgt in het nieuwe jaar weer een reuzenrad naast de Markthal. En dit keer niet voor een paar weken, maar voor minstens een jaar. Initiatiefnemer is ondernemer Perry Oerlemans, ook eigenaar van reuzenraden in Dubai en Scheveningen. In dit reuzenrad, het DinnerWheel, kun je eten en drinken terwijl je van het uitzicht geniet.

Een paar jaar terug had je het plan om een reuzenrad neer te zetten op de Leuvehaven, maar het is de Markthal geworden.
Klopt, het eerste plan was inderdaad de Leuvehaven. Daar zou een nieuwe boulevard komen, maar dat duurt langer dan gedacht. Een andere optie die we later hebben bekeken was het Willemsplein, aan de voet van de Erasmusbrug. Dat stuitte echter op weerstand bij de bewoners, die vanwege de komst van de Zalmhaventoren al genoeg op hun bordje hadden en dit er niet bij wilden hebben.
Mijn droomlocatie was altijd al naast de Markthal. Ik baalde dan ook wel een beetje toen een andere exploitant daar twee keer een maand mocht staan. Maar dat wij daar nu mogen gaan staan is geweldig. We gaan het wel iets anders doen. Het rad komt parallel te staan aan de Markthal en de Hoogstraat. Deels op het gras, deels op de stenen. De klacht was namelijk dat mensen vanuit het rad naar binnenkeken. Wij hebben berekend dat ons rad straks ruim 43 meter van de Markthal afstaat. Een minimum aan inkijk was ook een van de uitgangspunten die wethouder Joost Eerdmans ons meegaf.

Maar een andere klacht van de bewoners was ook dat er van alles knipperde op het vorige rad. En dat het een enorme bak licht was.
Het rad dat we in Rotterdam gaan plaatsen is hetzelfde type als in Scheveningen. Er komen cabines in waar mensen in gaan eten. Het wordt geen kermis met knipperende lichten. Net als de London Eye en ons rad in Scheveningen komt er steriel wit licht op. Het rad hebben we ooit gekocht in Brighton en is helemaal gereviseerd. Dus geen knipperende en flikkerende lampen, het is geen disco of kermis. En mochten mensen toch overlast ervaren door het licht, dan kunnen we dat dimmen.

Hoelang ben je bezig geweest om een rad in Rotterdam neer te zetten?
De allereerste poging heb ik al gedaan in 2008. Toen was het allemaal erg ingewikkeld. Maar eigenlijk is het echt begonnen in 2013. Toen kwam ik in contact met Hennie van Schaik van Leefbaar Rotterdam. Ik raakte met hem aan de praat en we gingen aan de slag. En via de Leuvehaven en het Willemsplein komen we nu uiteindelijk uit bij de Markthal.

Heb je niet gedacht ‘Rotterdam, zoek het lekker uit als het zo lang moet duren’?
Je moet inderdaad wat geduld hebben. Maar ik merkte dat de politiek en de gemeente wel oren hadden naar het DinnerWheel. Alleen waar zetten we het neer was de vraag. Er komt nog een speciale bewonersavond. Het reuzenrad mag er op deze vergunning een jaar staan, in verband met de mogelijke bouw van de Rotta Nova. Maar mocht dat langer duren, dan blijven wij graag staan hoor.

Maar als je weg moet, wat dan?
Als we weg moeten, dan gaan we. Het voordeel is dan wel dat iedereen heeft gezien wat het DinnerWheel is. Dat het geen kermisattractie is met toeters, bellen en knipperlichten. Dat maakt het wellicht makkelijker om bewoners op een andere plek te overtuigen.

Hoe gaat het Dinnerwheel eruitzien?
Het is een reuzenrad van 50 meter hoog en telt 36 gesloten gondels, voorzien van verwarming en airconditioning. In de gondels zitten bankjes en tafels waar je kunt zitten en eten. Ook hebben we een speciale VIP-gondel met getint glas, lederen banken en een doorzichtige vloer. We merken dat die in Scheveningen erg populair is voor huwelijksaanzoeken. En dat verwacht ik ook in Rotterdam. Een aantal gondels is gereserveerd voor mensen die even van het uitzicht willen genieten. Een kwartiertje kost 8 euro voor een volwassen, 6 voor een kind. De andere gondels zijn voor de horeca. Wie wil eten, is voor een tweegangendiner met drankjes 34,50 euro kwijt. Een lunch gaat rond de 16 euro kosten.

Het bedrijf SkyView Attractions heeft nu in Helsinki, Scheveningen en Dubai reuzenraden staan en daar komt Rotterdam nu bij. Waar komt die fascinatie vandaan?
Haha, goeie vraag. Tot mijn 12e wilde ik kermisexploitant worden, maar mijn ouders vonden dat niet zo’n goed idee. Ik kreeg steeds meer interesse in muziek en radio en op mijn 18e begon ik als dj bij Radio Decibel, wat ik enkele jaren later overnam. Samen met mijn zakenpartner Pierre Karsten exploiteren we nu Radio Decibel en Radio NL in de Randstad. Ik kom dus echt uit de media. Maar toen de radio goed liep, begon het toch weer te kriebelen. Van mijn hobby radio heb ik ook mijn werk gemaakt en ik dacht, dat kan ik hier ook mee. De kermis op zag ik niet zitten, maar wel iets met toerisme. Ik ging op onderzoek uit en kwam in contact met een vertegenwoordiger van een bedrijf dat gespecialiseerd was in het bouwen van een reuzenrad. Samen kwamen we op het idee voor een DinnerWheel en inmiddels is hij mijn tweede zakenpartner en goede vriend.

Hoe kijken je ouders er nu tegenaan?
Ze zijn vooral ontzettend trots nu. Ik zie SkyView Attractions niet als attractiebedrijf maar als projectontwikkelaar. In plaats van stenen gebruiken wij staal. Dat we nu voorbeelden hebben staan in Scheveningen, Helsinki en Dubai spreekt mensen aan. Waar ik vroeger echt flink mijn best moest doen voor een gesprek met iemand van een gemeente, bellen steden nu mij. Onze klanten in Scheveningen zijn erg tevreden, kijk maar op internet. Als het kan, wil ik er komend jaar nog twee openen ergens in de wereld. Die gesprekken lopen nu en gaan voorspoedig!

Tot slot: wanneer kunnen Rotterdammers instappen?
Als alles volgens plan verloopt, kunnen we half januari gaan opbouwen. Dan zouden we een kleine drie weken later open kunnen.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.