Lucette Mascini
Lucette Mascini Binnenland 6 sep 2017
Leestijd: 3 minuten

Permanent stoplichten op ‘racebaan’ Nieuwe Binnenweg

De bewoners en ondernemers van de Nieuwe Binnenweg kunnen opgelucht adem halen. De stoplichten die vorig jaar op de kruising met de Mathenesserlaan zijn neergezet, blijven daar staan, bevestigt een woordvoerder van de gemeente. Het aantal ongelukken is gedaald van bijna elke dag één tot zo goed als nul.

„Pijn”, zegt eigenaar Marco van pizzeria Ciao. Hij zit al 16 jaar met zijn zaak op de hoek van beruchte kruising. Pijn, dat doet zijn hart als hij denkt aan het meisje, zestien jaar jong nog maar, dat onder zijn ogen lag te sterven nadat ze was aangereden door een auto. Ze zat op de fiets. Reed gewoon naar huis, of naar school, op een doodgewone middag op het fietspad. Maar een automobilist schepte haar waarna ze overleed. „De ambulance kwam te laat”, zegt Marco. „Het duurde wel een uur voor dat hij er eindelijk was.” Terwijl het Erasmus Medisch Centrum om de hoek ligt. Hij wijst in de richting van de Rochussenstraat. „Het is maar een heel klein stukje hiervandaan.” Dat de gemeente nu eindelijk stoplichten neergezet heeft doet hem deugd maar geeft hem geen vreugde. Het ongeluk, dat nu al acht of negen jaar geleden gebeurd is, grijpt hem nog steeds verschrikkelijk aan als hij er over moet praten. Maar als hij er eenmaal over begint, kan hij niet meer stoppen.

https://twitter.com/Carolien010/status/740230602851508225

Er zijn de afgelopen jaren meer doden gevallen op de Nieuwe Binnenweg. De laatste was vorig jaar mei. Toen reed een automobilist de 74-jarige verloofde van een bewoonster van de Nieuwe Binnenweg aan waardoor hij meters door de lucht vloog en neerkwam op de harde stenen van een parkeerplaats. Dit keer was de ambulance er wel snel, maar dat mocht niet meer baten. De man overleed aan een opengescheurde ader in zijn hoofd, een aneurisma, zo heet dat officieel. Die zou de oorzaak van zijn dood zijn, niet het harde rijden van de automobilist aldus de gemeente. Maar sommige bewoners kunnen die verklaring niet accepteren. Ze verdragen het niet dat de hardrijder niet voor de rechter heeft hoeven komen en dat de snelheid waarmee hij reed nooit bekend gemaakt is.

Afgelopen jaar spraken de wethouders die erover gaan, Pex Langenberg (D66, Mobiliteit) en Joost Eerdmans (Leefbaar Rotterdam, Veiligheid) met de ondernemers en bewoners van de Nieuwe Binnenweg. Die waren zo van het ongeval geschrokken dat ze een actie startten om een 30-kilometer zone van de straat te maken om hardrijders te weren. Of dat gaat lukken, is de vraag. Voor de zomer nam de gemeenteraad een motie aan waarin staat dat het stadsbestuur die optie moet onderzoeken. De stoplichten zijn een goede stap in de richting van een veiligere straat, vinden de meeste ondernemers. „Ik heb geen ongeluk meer zien gebeuren”, zegt eigenaar Ger Koedam van café Ari. Hij zit schuin tegenover pizzeria Ciao en zag tot de verkeerslichten er stonden bijna elke avond wel een ongeluk gebeuren. „Het was bizar. We hadden constant dekentjes en stoeltjes klaar staan om de slachtoffers op te vangen.”

Na elven nog chaos

Maar dat is nu dus niet meer nodig. Alleen als de stoplichten uitgaan, rond elf uur ’s avonds, wordt er weer hard gereden, zegt Koedam. „Als er al een ongeluk plaatsvindt, is het dan. Omdat automobilisten vanuit de Mathenesserlaan geen voorrang willen verlenen aan bestuurders op de Nieuwe Binnenweg en plankgas geven.” Hoewel hij blij is met de stoplichten reageert Marco van pizzeria Ciao toch nog een beetje bozig. „Er waren zoveel ongelukken hier, niet normaal. Het was net een casino. Op een avond vlogen er gewoon een paar auto’s over de kop. De bestuurders kwamen er ongedeerd uit. Maar dat was toeval. Voor hetzelfde geld waren ze dood geweest.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.