Job Halkes
Job Halkes Binnenland 27 sep 2017
Leestijd: 5 minuten

Nultien Kleding wil winkel op Rotterdam Airport

In de winkel aan de Nieuwe Binnenweg is het een komen en gaan van mensen op de woensdagochtend. De een komt een boekje halen, de ander een complete kledingset voor een collega die voor drie maanden naar Afrika gaat en vooral niet moet vergeten waar ze vandaan komt. De Hoog hoort het allemaal aan en helpt haar aan een tof setje. Ondertussen worden de dozen met de gloednieuwe kledinglijn afgeleverd en kijkt de huiskat gezellig mee. Aan de muur hangen foto’tjes van bekende Rotterdammers met de bekende slogan ‘010 isn’t just a code’ op de borst. In de winkel van Nultien Kleding van De Hoog (28) is het Rotterdam wat de klok slaat.

Hoe is dit ooit begonnen?
Ik was ontzettend handig op de computer en kon makkelijk zelf shirts ontwerpen en een website bouwen. Als vriendengroep wilden we op festivals graag laten weten waar we vandaan komen zonder dit meteen uit te schreeuwen. Dat resulteerde in shirts met 010 en het wapen van Rotterdam erop. Op een gegeven moment werd het steeds drukker en kwamen er mensen thuis bij me over de vloer. Dat kon zo niet langer, dus opende ik een winkel op de Kleiweg. Dat was lekker in mijn eigen buurtje.

Maar na vijf jaar was die locatie ook al te klein.
Klopt, ik werd steeds bekender. Ik zat natuurlijk aan de rand van de stad en ik droomde van een plek iets meer midden in Rotterdam. Toen kon ik naar de Nieuwe Binnenweg, echt geweldig. Dat is een bekende winkelstraat. Ik zit nu tussen A-merken als Koekela en Schorem, fantastisch. Toen ik me ging voorstellen vonden ze het zo geweldig dat ik hier kwam zitten. En nu een jaar later loopt het als een trein. Ik krijg nu zelfs toeristen over de vloer, haha. Pas had ik een aantal Amerikanen en die kochten outfits voor de hele familie.

Had je zes jaar geleden gedacht dat je nu zo ver zou zijn?
Nee, zeker niet. Ik dacht toen helemaal niet aan het hebben van een winkel. Ik ben elke keer weer verbijsterd hoe het me afgaat. Na zes jaar zijn we een gevestigd merk. We zijn echt volwassen geworden. Hier komt de hele wereld voorbij. Bijvoorbeeld met de huldiging van Feyenoord, daarna komt iedereen hier langs. Dat was op de Kleiweg niet gelukt. Ik was in het begin vooral bezig met het ontwerpen en niet met het bouwen van winkels. Als ik zes jaar geleden had gezegd dat we nu een winkel zouden hebben aan een van de bekendste winkelstraten in de stad en dat ik zelfs toeristen mijn kleding zou verkopen, had iedereen me voor gek verklaard.

Maar heb je dan niet iets van trots als je iemand met jouw shirt ziet lopen?
Zeker wel. Ik krijg nog kippenvel als ik denk aan het moment dat ik iemand voor het eerst zag lopen op de Lijnbaan met mijn shirt. Dat was er eentje uit de allereerste serie waarvan er slechts 48 zijn gedrukt, dus dat was uniek. Dat wat ik doe echt wordt gewaardeerd is geweldig. Tien jaar geleden lag de stad er anders bij, alles was slecht. Feyenoord was niks, ’s avonds durfde je hier niet over straat en de stad voerde de slechte lijstjes aan. Maar ik zag wel de potentie van Rotterdam. Als merk zijn we met de positieve flow van de stad meegegroeid. We hebben de Rotterdamshirts geprofessionaliseerd. Daarvoor was er wel wat, maar dat was niet veel. Ook heb ik het Rotterdamlogo met het wapen en de spreuk ’Sterker door strijd’ uitgebracht. Dat je dat dan levensgroot terugziet op een doek bij het Hofplein bij het kampioenschap van Feyenoord maakt me heel trots.

Was het altijd al je droom om iets met kleding te doen?
Niet altijd. Iedereen dacht dat ik profvoetballer zou worden. Ik ging van Leonidas naar de jeugdopleiding van Feyenoord. Daar speelde ik in jeugdteams met jongens die nu in grote competities spelen. Soms denk ik: daar had ik ook kunnen staan. Maar ik vond niet alles prettig aan de voetbalwereld, dus ik heb er zeker geen spijt van. En in het maken van deze kleding kon ik al mijn creativiteit kwijt. Al twijfelde mijn moeder of het goed zou komen, maar inmiddels is ze supertrots.

Nu besta je zes jaar. Ga je nog iets speciaals doen?
We hebben een gloednieuwe lijn opgezet die we zaterdag lanceren. Compleet met een nieuw logo en met gebruik van mooie foto’s.

Maar waar haal je elke keer de inspiratie vandaan?
Het is cliché, maar door de mensen om me heen. Er gebeuren zoveel mooie dingen in Rotterdam de laatste jaren, zeker op het gebied van fotografie. Onder meer op de Facebookpagina Kom Ie Uit Rotterdam. Voor de nieuw lijn ben ik in contact gekomen met fotograaf Marc van der Stelt. Hij heeft een hele bijzondere manier van foto’s maken van Rotterdam. Daar kan ik wel wat moois van maken, dacht ik. Jaren geleden was ik bang dat de inspiratie zou verdwijnen, maar dat bleek onterecht. Ik ben nu 28 en het lukt me sinds mijn twaalfde elke keer weer.

Tot slot, waar staat je over een jaar of zes?
Ik denk dat ik dan een mannetje of 20-25 in dienst heb en dat deze winkel twee keer zo groot is. En een winkel openen op Rotterdam Airport, dat is echt wel een droom van mij. Echt zo’n grote coole winkel zoals in sommige buitenlandse steden. Niet een hoekje met wat spulletjes, maar echt een volledige shop met de mooiste dingen. Eentje waar reizigers nog even naar binnen gaan om iets gers uit Rotterdam mee te nemen. En een winkel bij de nieuwe Kuip, dat zou geweldig zijn. Samen met vrienden brainstormen we wel een sover iets geks als het sponsoren van Feyenoord. Hoofdsponsor lijkt me wat hoog gegrepen, maar ons logo op een mouw of in de nek zou echt heel cool zijn.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.