Snacken uit de ‘eerste elektrische foodtruck’

22 februari 2017 om 16:23 door Ilja Post
Snacken uit de ‘eerste elektrische foodtruck’
Iris Heerkens van Ma Guise Catering zal straks hapjes gaan serveren uit de elektrische foodtruck die Automotive student Barry Persoon heeft helpen ontwikkelen en bouwen. Foto: Vincent van Dordrecht

Trots alom tijdens de presentatie van de Watt, de eerste 100 procent elektrische foodtruck van Rotterdam. Een muisstil mobiel snackloket, ontwikkeld via het RDM Centre of Expertise.

Roestbakken op wielen

Barry Persoon was altijd gefascineerd door brandstofmotors. Tot de student Automotive aan Hogeschool Rotterdam zich begin 2015 aanmeldde voor het project Second Life Vehicle, waarbij studenten aan de slag gingen om een klassieke Citroën HY bus uit 1973 te transformeren in een elektrisch aangedreven foodtruck. Sindsdien is hij helemaal gegrepen door de ‘Nieuwe Mobiliteit’. Eenmaal afgestudeerd wil hij niets liever dan oude ‘roestbakken op wielen’ elektrificeren, zodat ze opnieuw en schoon gebruikt kunnen worden.

De kennis die hij daarbij de afgelopen jaren heeft opgedaan, komt hem daarbij goed van pas. Barry is er van begin tot het einde bij geweest. Hij was degene die het krakkemikkige benzinebusje destijds als eerste spotte op Marktplaats. En hij was degene die de truck, samen met tientallen andere mbo- en hbo-studenten, docenten en experts uit het bedrijfsleven, rijklaar wist te krijgen.

300 kilo aan accu's

Geen appeltje-eitje, stelt hij. „Het ombouwen van de oude benzineauto heeft ons de afgelopen jaren veel hoofdbrekens bezorgd. Alleen al het zien in te passen van 300 kilo aan accu’s was een haast onmogelijke opgave.”

Gelukkig kregen ze daarbij hulp uit vele hoeken. Met dank aan het RDM Centre of Expertise, waarbij hogeschool, onderzoekscentra en bedrijfsleven samenwerken aan beter techniekonderwijs.

Finetunen

Vooral de hulp van John en Martin Seiffers van Accenda, uitvinders van het Ekolectric-concept, een systeem om benzineauto’s een tweede leven te geven als elektrische auto, bleek van onschatbare waarde. Zij wisten het ontwerp zo te finetunen dat de foodtruck inmiddels ook is goedgekeurd door de RDW, en dus de weg op mag.

Rijden

Dat laatste bevreest Iris Heerkens, manager van Ma Guise Catering, die straks voor het eerst achter het stuur van de snackkar moet kruipen, wel een beetje. „Want ja, hoe rijdt zo’n elektrische auto eigenlijk? En ook niet onbelangrijk: hoe laad je ‘m op?!”, aldus de kersverse (en ietwat nerveuze) foodtruckexploitant.

De vuistdikke gebruikershandleiding die Barry haar aanreikt, doet aanvankelijk weinig om die zorgen weg te nemen. John Seiffers stelt haar echter gerust middels een proefritje over de RDM Campus. Het grootste verschil met een reguliere auto: de actieradius.

Uitkijken

„Verder dan 80 kilometer gaat-ie niet; daarna moet je de Watt opladen met een stekker. En o ja, hij maakt amper geluid, dus kijk uit voor fietsers en voetgangers. Zij horen je niet goed aankomen.”

Zuinig

Daar staat tegenover dat de Watt met afstand één van de meest energiezuinige mobiele snackkramen van het land is. Lang niet zo vervuilend als de traditionele diesel-aangedreven foodtrucks. “Bang dat je er niet mee langs de milieuzone komt, hoef je in ieder geval niet te zijn”, aldus Seiffers.

In potentie is de Watt daarmee tegelijk het Ei van Columbus voor eigenaars van oude diesels of benzineslurpers. Ook deze klassiekers kunnen dankzij de blauwdrukken die Second Life Vehicle heeft ontwikkeld nu vrij simpel elektrisch worden gemaakt.

Sterker, dat is ook de hoop van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling dat dit project mede mogelijk heeft gemaakt. Hun wens: dat dit project leidt tot een ‘Standaardisatie in elektrificatie’ voor álle oude rammelbakken die niet meer aan de huidige milieunormen voldoen.

Test

Om alle mogelijke kinderziektes eruit te halen, zal de foodtruck daarom tot juli 2018 nog uitvoerig worden getest en gemonitord.

Wil je op de hoogte blijven van de belangrijkste en leukste nieuwtjes?
Like ons dan even op Facebook. Dat is zo gepiept!
 

d