Job Halkes
Job Halkes Binnenland 9 jan 2017
Leestijd: 2 minuten

RET: Nog dit jaar reizen met bankpas, gsm of barcode

Nog dit jaar kun je bij de RET reizen met je mobiel, bankpas of barcode. Dat heeft vertrekkend RET-directeur Pedro Peters laten weten in zijn nieuwjaarstoespraak. Daarvoor wordt onder meer samengewerkt met het Luxortheater. Bezoekers krijgen een barcode waarmee ze voor en na afloop van de voorstelling gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer.

Inchecken met de mobiel is voor duizenden reizigers binnenkort al mogelijk. Met de bankpas volgt een proef in het najaar bij zowel de RET als HTM. „Op dit moment zijn we bij RET bezig om alle poortjes in onze metrostations zo aan te passen dat zij de chipkaart, het mobieltje, de bankpas en zelfs barcodes kunnen ‘lezen’. Een miljoenenoperatie”, aldus Peters. Vooral van het betalen met de barcode verwacht hij veel. „Deze zomer starten we al met het Luxortheater, waarbij theaterbezoekers online bij hun reservering voor de voorstelling ook hun RET-reis kunnen regelen. Een avondje uit naar het Luxor? Je barcode is dan je vervoersbewijs. In- en uitchecken doe je met de barcode die je geprint hebt of op je mobieltje staat. Na Luxor zullen we betalen met barcode snel verder uitbreiden. Denk bijvoorbeeld aan Ahoy, Transavia op Rotterdam The Hague Airport. En wat denk je van North Sea Jazz en hotels?”

Zorgen

Momenteel wordt er hard gewerkt aan alle voorbereidingen voor het ombouwen van de Hoekse Lijn tot metro. Maar Peters maakt zich zorgen over daarna. „Na de Hoekse Lijn staan er geen nieuwe projecten meer op de lijst. Zorgelijk, zeker met het oog op de toenemende drukte en de aanhoudende trek naar de grote steden. Een concreet voorbeeld van een project dat net zo’n succes als Randstadrail zou kunnen worden ligt dichtbij: tussen Delft en Schiedam. Als hier wordt geïnvesteerd in een stukje spoorverdubbeling, is een nieuwe Randstadrailverbinding mogelijk van Dordrecht, via Rotterdam-Zuid met een mooi station bij de Nieuwe Kuip en Feyenoord City, dwars door Rotterdam en dan door via Delft naar Den Haag. Twee sporen zijn dan voor de Intercity’s en de andere twee kunnen gebruikt worden voor de lightrailverbinding. Succes verzekerd.”

Ook stipt de per 1 juni vertrekkende Peters in zijn speech een dreigend probleem met het busvervoer aan. De eisen die de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) stelt voor aanbesteding in 2020, zijn volgens hem niet te realiseren. De partijen zijn nog in gesprek.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.