Door rood lopen? Deze campagne weerhoudt je ervan

2 juni 2017 om 17:14 door Sofie Smulders
Door rood lopen? Deze campagne weerhoudt je ervan
Foto ter illustratie: Colourbox

“Neem niet het risico de dood in de ogen te kijken”. De Franse verkeersveiligheidsdienst zette een indrukwekkende campagne op touw om voetgangers af te schrikken door rood licht te lopen. 

De aanleiding voor de campagne is het hoge aantal voetgangers dat daar aangereden wordt in het verkeer. Dat zijn er in Parijs en omstreken zo’n 4500 per jaar, kunnen we lezen in de video voor de campagne van de sécurité routière. 

Confronterend

De actie van de overheid is naar eigen zeggen origineel, maar hij maakt vooral veel indruk. Op de beelden zien we hoe een meisje achteloos de straat over steekt. Dan hoort ze het geluid van de piepende remmen van een auto, waardoor ze verschrikt opzij kijkt. Wat blijkt: geen auto te zien. 

 

Wat ze vervolgens wel te zien krijgt is haar eigen blik op camera, in groot formaat afgebeeld op een billboard langs de weg. Een confronterend moment, waar nog meer voetgangers in Parijs en omstreken van 15 tot en met 28 mei mee te maken krijgen. 

De video van de veiligheidsdienst werd op verschillende kanalen al zo'n 7 miljoen keer bekeken. 

Wil je op de hoogte blijven van de belangrijkste en leukste nieuwtjes?
Like ons dan even op Facebook. Dat is zo gepiept!

d