De sneaker van straks: van smartphone naar smartshoe

2 juni 2017 om 05:00 door Sofie Smulders
De sneaker van straks: van smartphone naar smartshoe
Foto: ANP Kippa

Marty McFly had ze aan in Back To The Future II: dé sneakers van de toekomst, schoenen die in staat zijn zichzelf te strikken. Het was een van de voorspellingen die de film maakte voor het jaar 2015. Deze werd werkelijkheid met de release van Nikes HyperAdapts 1.0, waarmee het sportmerk een realistisch voorproefje gaf van de sneaker zoals die er in de toekomst uit gaat zien. Maar niet alleen Nike is bezig met de toekomst, andere sneakermerken storten zich ook volop op innovatie.

 

Klassiekers als de Nike Air Force 1, Adidas’ Stan Smiths en de Chuck Taylor All Stars van Converse raken nooit echt uit de mode. Al is hij in het straatbeeld vaak nog niet zichtbaar, de meer innovatieve sneaker maakt een opmars. En dan hebben we het niet alleen over schoenen die specifiek bedoeld zijn om mee te sporten. Er is op meerdere gebieden een verschuiving zichtbaar: van technische hoogstandjes die bijdragen aan het gebruiksgemak van de drager en de draagbaarheid van de schoen, tot aan de manier waarop de sneaker gemaakt wordt.

Duurzaam wordt steeds hipper

Duurzaam en hip botsen nogal eens, maar sneakermerken moeten toch echt gaan geloven aan een verantwoorde manier van fabriceren. Reden: de consument vraagt erom. Een goed voorbeeld van een merk dat hier haar luistert is Veja, die van de witte gympen met een V op de zijkant. Grote kans dat je het niet kent, want het Franse bedrijf geeft weinig geld uit aan marketing. Op deze manier kan er meer besteed worden aan het product zelf. Het merk gebruikt zoveel mogelijk biologische materialen voor hun schoenen. Daarbij worden de schoenen onder goede arbeidsvoorwaarden voor de makers gefabriceerd.

Ook Reebok gaat de goede kant op. In april van dit jaar kondigde het sportmerk hun project ‘Cotton + Corn’ aan. Het merk is er hiermee op geënt om schoenen te maken van ‘groeiende dingen’. Het eerste resultaat van dit idee wordt een schoen die gemaakt is van organisch katoen en maïs. Reeboks leider op het gebied van innovatie, Bill McInnis, noemt het een eerste stap voor het merk, maar is wel van plan om een bredere selectie van biologisch schoeisel te produceren die naderhand gecomposteerd kunnen worden.

 

Adidas zet met zijn UltraBoost Uncaged Parley-sneakers direct twee stappen in de goede richting. Voor de schoenen werkte Adidas samen met Parley, een organisatie die vecht voor meer bewustzijn op het gebied van oceaanvervuiling. De sneakers zijn gemaakt van gerecycled oceaanplastic. Maar dat is nog niet alles: de zool van de schoen komt uit een 3d-printer.

3d-printers

Daar hebben we nog een innovatie die door steeds meer merken wordt ingezet. 3d-printers geven niet alleen een compleet nieuwe draai aan het productieproces van de schoen, maar leveren tegelijkertijd lichtere schoenen op. Bovendien kan de pasvorm afgesteld worden in de machine en zijn fabrikanten niet meer afhankelijk van de vastgelegde pasvormen.

Reebok gebruikte de 3d-printer voor hun Liquid Speed sneakers. Het bedrijf perfectioneerde hiermee niet alleen de pasvorm, maar zorgde ook voor een verbetering in het productieproces. Met het gebruik van 3d-printers is het bedrijf van plan om lokaler te gaan produceren, iets dat weer bijdraagt aan de duurzaamheid van het proces.

Smartshoes

Maar er is meer op technologisch gebied. Daarvoor gaan we terug naar de zelfstrikkende sneaker. Voor Nike is de HyperAdapt 1.0 slechts een begin. “Zou het niet geweldig zijn om in de toekomst een schoen te hebben die zelf aanvoelt of hij strakker of losser moet zitten? Dat hij de veters nog strakker aantrekt in een situatie waarin dat nodig is? Dat is waar we op afstevenen. In de toekomst, komt zo’n schoen er”, belooft Tinker Hatfield van het sportmerk.

Nike is een pionier op dit gebied, maar is zeker niet de enige die bezig is met ‘smartshoes’. Under Armour introduceerde de Speedtires en Puma kwam met de Autodiscs, waarvan je de veters met één druk op je smartphone strikt. De schoenen zijn aangesloten op je telefoon via een app, die ook in de gaten houdt wanneer je ze weer moet opladen.

 

Hoewel veel sneakermerken goed op weg zijn door het toenemende gebruik van duurzame materialen en innovatie technologie, valt er aan het uiterlijk van de ‘sneaker van de toekomst’ nog wel wat te schaven. Tenminste, als je liever oldschool-sneakers draagt dan de HyperAdapts van Marty McFly. Dan moet je misschien nog even geduld hebben.

 

Wil je op de hoogte blijven van de belangrijkste en leukste nieuwtjes?
Like ons dan even op Facebook. Dat is zo gepiept!