Nieuwssnack

Virals: lollige Verstappen en engste fietstochtje

Foto: ANP

Foto van 'Cerise van Vliet'

24 APR 2017

Elke middag geeft Metro je een overzicht van de leukste video's die we zijn tegengekomen. Zie hieronder de virals van zondag.

Melige Max

Max Verstappen weet ons altijd goed te vermaken, zowel op de baan als daarbuiten. Dat bewijst hij maar weer eens als hij commentator Olav Mol afleidt, terwijl de beste man juist in een hele lastige presentatietekst zit.

Mol spreekt een lange tekst in voor zijn werk, maar bijna aan het eind komt Max even buurten...

Fietstochtje

Het is zondag, de vogeltjes fluiten, tijd om naar buiten te gaan. Een rondje fietsen zit er dik in op zo'n zondag, maar dit rondje zouden wij toch echt aan de experts overlaten...

Kijkers van de video vragen zich af hoe deze man aan zijn stalen zenuwen is gekomen en hoe hij de pedalen nog kan gebruiken met zulke grote (figuurlijke) ballen.

Dondersgoed doelpunt

Ook het doelpunt van Nemanja Matic gaat heel erg viral. De voetballer van Chelsea scoorde tegen Tottenham een van zijn mooiste doelpunten ooit. In de wedstrijd waren in totaal al vijf doelpunten gevallen, maar Matic jaagde op zijn treffer.

Die kreeg hij, door de bal van ruime afstand tegen de onderkant van de lat in te tikken. De fans hielden het niet meer na het zien van deze goal.


Views

6

Vooral veel Nederlandse haatberichten op Facebook

Facebook ligt onder de loep de laatste tijd. / ANP

Foto van 'metronieuws'

19 MIN

Het aantal haatberichten van Nederlandse Facebook-gebruikers lijkt opvallend hoog te zijn. In Zuid-Europese landen ligt dat aantal vele malen lager. Dat meldt de Volkskrant zaterdag. De krant sprak met een Nederlandse moderator die bij Facebook werkte.

Discriminatie en racisme

De reputatie van Nederlandse Facebook-gebruikers ligt nou niet echt hoog. Het team van Nederlandse moderators krijgt dagelijks zo’n achtduizend meldingen binnen over foute berichten. Daarin schrijven de Nederlanders onder meer discriminerende, racistische of haatdragende teksten. Ze schelden ook opvallend vaak met ziektes als kanker.

De Nederlandse moderator vertelt anoniem aan de Volkskrant dat het aantal haatberichten vooral rond Sinterklaas en de verkiezingen toeneemt. Ook bij demonstraties van de PVV, zoals die op 20 januari in Rotterdam, krijgt het team veel meer meldingen binnen.

Psychologische hulp

Het Nederlandse team van moderatoren varieert van vijf tot acht personen. In 2017 was het team zelfs lange tijd onderbemand, waardoor meldingen in de wachtrij kwamen te staan en berichten niet konden worden beoordeeld. Volgens de moderator ging het ook om berichten over zelfmoord en seksueel misbruik. Het Griekse team van moderatoren had het daarentegen erg rustig. De Grieken hielpen de Nederlanders de achterstand weg te werken.

Volgens de moderator is de inhoud van sommige berichten zo heftig dat hij en zijn collega’s medicijnen nodig hebben om de inhoud te kunnen verdragen. Facebook zegt tegen de Volkskrant dat de psychologische bijstand voor de moderators is uitgebreid. Ze zeggen hulp te bieden waar nodig is en een programma te hebben voor sociale en recreatie activiteiten.

Foutje gezien? Mail ons, we zijn je dankbaar

LEES OOK


Views

16

Meer honger als je moe bent? Heel normaal!

Foto: Unsplash

Foto van 'metronieuws'

GISTEREN

Heb jij ook altijd meer honger als je moe bent? Je bent niet de enige! Het is nu wetenschappelijk bewezen dat te weinig slaap je eetlust beïnvloed; het is dus heel logisch dat je tijdens een vermoeide periode de snacks niet kan laten liggen.

Het gaat dan niet om eenmalig een nachtje niet goed slapen, maar vooral in langere periodes van slecht slapen en vermoeidheid maak je meer hongerhormoon en minder verzadigingshormoon aan in je bloed, meldt het AD.

Sugarcravings

Opvallend is dat de meeste mensen meer verlangen naar zoetigheid als ze vermoeid zijn. De suiker levert natuurlijk een korte energiepiek op en werkt als comfort food. Maar die energiepiek wordt opgevolgd door een energiedip, die je dan weer probeert te verhelpen door weer iets suikerrijks te eten. Met als gevolg dat je onrustig wordt van de suiker en de schommelingen in je energielevel. Dat maakt dat je nog steeds slecht slaapt en hallo vicieuze cirkel!

Blokje om

Maar wat kun je eraan doen? Komt ie hoor: een gezonde snack of beweging. Je hoeft niet meteen intensief te gaan sporten, ook door te gaan wandelen of een yoga-sessie krijgt je energieniveau een oppepper. Na een vermoeiende dag klinkt languit op de bank ploffen met een reep chocolade natuurlijk leuker dan je schoenen aantrekken voor een blokje om, maar door te bewegen krijgt je lichaam energie en daardoor heb jij weer minder trek in zoetigheid. Dat zal uiteindelijk ook weer bijdragen aan een betere nachtrust.

Foutje gezien? Mail ons, we zijn je dankbaar

LEES OOK


Views

100+

Likeability of 5

Uniek: slaap in een luchtbel in de Keukenhof!

Wil je een keer wakker worden op een plek waar nog (bijna) nooit iemand heeft geslapen? Foto: Booking.com

In samenwerking met Booking.com

17 APR 2018

Zin om een nachtje de bloemetjes buiten te zetten en wil je een keer wakker worden op een plek waar (bijna) nooit iemand heeft geslapen? Mooi, want dat kan. Vanaf deze week kun je in een unieke doorzichtige tent slapen in de Keukenhof.

Nicolette Kluijver sliep dinsdagnacht als allereerste persoon ooit in de Keukenhof in de speciale 'Tulip-Pod'. Maar de originele locatie is niet alleen weggelegd voor de BN'ers onder ons: jij kunt straks ook je geliefde/beste vriendin/moeder verrassen met een speciaal nachtje weg tussen de iconische tulpenvelden.

Stiekem best wel leuk

De Keukenhof? Je denkt misschien dat het een plek is voor ouderen en toeristen. Die toeristen zijn echter zo gek nog niet, want de Keukenhof is stiekem best heel leuk. Wie wordt er niet vrolijk van bloemen? En deze week kun je er dus ook slapen in een buitengewone luchtbeltent.

Tulip-pod Foto: Booking.com

Romantiek & bloemenselfies

Goed, meer over die unieke overnachting. Je ontwaakt tussen de tulpen, middenin de natuur. Het thema van de Keukenhof is dit jaar romantiek. We kunnen je vertellen: met deze overnachting kun je het niet romantischer krijgen.

Booking.com heeft een speciale doorzichtige luchtbel opgesteld met panoramisch uitzicht over de tulpenvelden. Omdat je in de Keukenhof slaapt, kun je ’s ochtends gelijk het park in. Dat is een behoorlijk voordeel: in de ochtend is het een stuk rustiger dan overdag, dus heb je alle tijd om een perfecte bloemenselfie te maken.

Genoeg tijd en plek om leuke foto's te maken! Foto: ANP

Als eerste persoon ooit slapen op de Keukenhof

Presentatrice en reisfanaat Nicolette Kluijver heeft als eerste een nachtje mogen doorbrengen in de bijzondere tent. Als verrassing nam ze haar moeder en oudste dochter Isabelle mee.

Als presentatrice voor '3 Op Reis' is Nicolette al op heel veel verschillende plekken geweest, zo vertelt ze enthousiast. De Keukenhof blijkt echter hoog op het lijstje van gekste plekken ooit te staan: „Ik heb best wel op gekke plekken geslapen. Een keer in een boomhut in Afrika, een keer bij de nomaden in de woestijn... maar ik denk dat deze overnachting wel in de buurt komt inderdaad.”

Ondanks dat Nicolette nu een gezin heeft met drie kinderen vliegt ze het liefst nog de hele wereld over. „Onze laatste vakantie zijn we naar Zanzibar gegaan. We proberen dan altijd unieke plekjes te vinden waar we kunnen watersporten.”

Tip voor de mooiste plek in Europa? „Corsica: dat is echt schitterend en je hebt helemaal niet het gevoel dat je in Europa bent”, aldus de presentatrice.

Nicolette Kluijver sliep als allereerste persoon ooit op de Keukenhof. Foto: Booking.com

Glamping

Hoewel de tent van Booking.com meer weg heeft van een mini-huisje blijft het toch een soort van kamperen, maar dan wel met een comfortabel bed in plaats van een matje. Nicolette vindt dat alleen maar leuk. „Ik ben namelijk helemaal geen luxepoes. Ik heb al even gekeken en ik zag in de tent een koelkastje en koffiezetapparaat staan, dus echt back-to-basic is het niet hoor!”

Waar de presentatrice het liefste voor kiest tijdens hun familievakantie? „Dat is altijd een beetje een strijd bij ons thuis. Joost houdt namelijk wel heel erg van luxe, ik ben er helemaal niet van. Ik voel me dan zelfs een beetje ongemakkelijk. Op vakantie laat ik mijn make-up tas het liefste thuis. Knot op mijn hoofd, bikini aan en gaan! En niet meer hoeven nadenken.”

Ze vervolgt: „Kamperen vind ik heel leuk. Ik heb vorige zomer met mijn oudste dochtertje nog gekampeerd. Gewoon in Nederland hoor. We sliepen toen op een camping gewoon bij de boer; echt te gek!”

De Keukenhof is leuker dan je denkt!

Ook jij kunt straks slapen als een roosje

Een overnachting in de Tulip-pod is perfect voor een uitstapje met je lover, verrassing voor je beste vriendin of leuk als vroeg moederdagcadeau.

Na het inchecken worden gasten begeleid naar de luchtbel, die is uitgerust met alle benodigdheden voor een onvergetelijke en sfeervolle overnachting. Ook heb je toegang tot het gehele park en krijg je een diner aangeboden in een van de restaurants van de Keukenhof. En de volgende ochtend krijg je een ontbijtje.

Wees er wel een beetje snel bij, want er zijn maar drie nachten beschikbaar en ‘wie het eerst komt, wie het eerst maalt'. Boeken kan alleen op 17, 18 en 19 april vanaf 10 uur s’ ochtends voor een overnachting voor twee personen op 20, 21 of 22 april.

Voor de prijs van 69 euro hoef je het ook niet te laten. Dit bedrag staat symbool voor het 69-jarig bestaan van Keukenhof. Een overnachting boeken in de Tulip Pod doe je hier.


love
user_b36acf7bf3fa2ba42fb5109419e560b1944b8c10_avatar

Views

500+

Bier uit een blikje is beter dan bier uit een flesje

Bier uit een blikje is beter dan bier uit een flesje

Bier uit een blikje is beter dan bier uit een flesje. Foto: Unsplash

Foto van 'Bregje Simons'

GISTEREN

Bier drinken uit blik heeft op zijn zachtst gezegd een niet al te best imago. We denken bij een blik bier vaak aan dikke mannen, hangjongeren of een dakloze die met een halve literblik van het huismerk van de dichtstbijzijnde supermark over straat slenteren. Mannen zien het als goedkoop of zelfs ordinair, sommigen zijn er zelfs heilig van overtuigd dat het zo ook smaakt. Toch is volgens Business Insider Nederland het drinken van bier uit blik beter dan uit een fles, de redenen daarvoor zijn de volgende.

1. Blik laat geen licht toe

Bier uit blik smaakt beter dan uit een fles omdat het lichtdicht is. Zonlicht tast de hop in het bier aan - dat verklaart waarom jouw bier naar karton smaakt als er teveel zonlicht bij gekomen is. Een blikje is gemaakt van metaal en dat laat geen licht binnen, waardoor je smaak van je biertje in tact blijft. En glazen flesje laat wel licht door. Om dat te beperken zitten de meeste bieren donkere flesjes. De doorzichtige flesjes van bijvoorbeeld Corona of Desperados dus totaal niet functioneel, de kenmerkende groene flesjes van Heineken zijn niet veel beter.

2. Er komt geen zuurstof bij

Bierblikjes zijn ook zuurstofdicht. Zuurstof maakt dat het bier gaat oxideren waardoor de smaak wordt aangetast. Een dop sluit de fles nooit helemaal goed af omdat er altijd wel een beetje zuurstof doorheen kan, zeker bij schroefdoppen. Een blikje is volledig afgesloten en daarom kan er met geen enkele mogelijkheid zuurstof bij het bier komen waardoor de smaak beter bewaard blijft.

3. Ze gaan minder snel kapot

Blik is simpelweg veel minder kwetsbaar dan glas.

4. Ze worden sneller koud

Iedereen wil een koud biertje en geen lauwe, dan is het fijn als je bier niet nog uren in de koelkast hoeft te staan. Een blikje is dan geschikter dan een flesje omdat het veel sneller koud wordt. Dit zorgt er voor dat je tijd bespaart en dus sneller je koude biertje kunt drinken. En - win-win - daarmee bespaart het je ook nog eens elektriciteit.

Foto: Unsplash

5. Blikjes zijn minder zwaar

Ook zijn blikjes in gewicht veel lichter dan flesjes, dat maakt het makkelijker te vervoeren. Scheelt je weer een hele krat sjouwen als je met je vrienden in het park wilt gaan zitten. Ook zijn blikjes veel makkelijker te stapelen wat er, samen met een lichter gewicht, voor zorgt dat een vrachtwagen veel meer blikjes tegelijk kan vervoeren dan flesjes. Dit is positief voor bedrijven en voor het milieu.

6. Recyclebaar materiaal

Tot slot is duurzaamheid de zesde reden waarom bier uit blik beter is dan uit fles. Als de vrachtwagen meer kan vervoeren, hoeft hij minder vaak de weg op; er is dan minder CO2 uitstoot. Daarnaast is een blik bijna volledig recyclebaar, ook als je ze gewoon weggooit in de prullenbak.

Kwestie van smaak

Bovendien is het vaak wat goedkoper dan bier in flesjes. Maar hoe zit het met de metalige smaak die bier uit blik zou hebben? Volgens sommigen zit dat tussen de oren, terwijl anderen wel degelijk een verschil proeven. Hoe dan ook, als je niet houdt van het gevoel van metaal aan je mond kun je het bier uit het blikje altijd in een glas schenken en op die manier alsnog genieten van een beter smakend biertje. Proost!

Foutje gezien? Mail ons, we zijn je dankbaar

LEES OOK


Views

300+

Bierquiz slaat aan, wat weet jij van speciaalbier?

Bierquiz slaat aan, wat weet jij van speciaalbier?

In samenwerking met Beer in a Box

19 APR 2018

De Grote Bierquiz van Metro en Beer in a Box is een doorslaand succes.

Duizenden mensen hebben de afgelopen twee weken meegedaan aan de Grote Bierquiz. Omdat de quiz nog tot en met 1 mei te maken is, hebben Beer in a Box en Metro alvast een reeks interessante uitkomsten op een rijtje gezet. Doe uiterlijk 1 mei ook mee, want er zijn mooie prijzen te winnen. Ga naar www.beerinabox.nl/quiz.

Meer brouwerijen dan in 'bierland'

Je moet echt onder een steen geleefd hebben om niet te zien dat speciaalbier een trend is in Nederland. Het aantal nieuwe brouwerijen dat er jaarlijks bijkomt is duizelingwekkend te noemen (ons land heeft inmiddels meer dan vijfhonderd geregistreerde brouwers, dat zijn er meer dan in ‘bierland’ België). Maar waar krijgt speciaalbier nu zijn bijzondere smaak van? En hoe lang brouwen we eigenlijk al bier? Van hele simpele vragen tot supermoeilijke, je test je eigen kennis in een paar minuten op www.beerinabox.nl/quiz.

Bierquiz slaat aan, wat weet jij van speciaalbier?

„Of je nu net komt kijken of al heel veel weet, de Grote Bierquiz is bedoeld om je kennis te testen. Wij willen mensen vooral op een leuke manier meer leren over speciaalbier. Daarom krijgen alle deelnemers na 2 mei een persoonlijke pagina met alle informatie over de vragen die ze goed of fout hadden”, zegt Victor Kuppers, chef quiz bij Beer in a Box, de startup die op basis van jouw smaak de beste speciaalbieren voor je selecteert.

Feiten en getallen

Alles goed. Slechts 16 bierkenners hebben álle antwoorden goed. Dat is veel minder dan 1 procent. Er zijn 31 deelnemers die maar 1 fout hebben, 95 quizmakers hebben er 2 fout. „Dat is echt heel goed”, zegt de chef quiz. De gemiddelde score is 10 punten van de maximale 15.

Onze Belgische vrienden. Voorheen liep België mijlenver voorop in bierland. Maar die tijd is geweest. Van alle zuiderburen zit er geen één in de categorie die alles goed heeft.

Zuid-Holland nadrukkelijk aanwezig. Met 40 procent van de deelnemers heeft de provincie Zuid-Holland het hoogste aantal deelnemers (maar of zij ook het meeste van bier weten…). Noord-Holland komt op plaats 2 (30 procent), Noord-Brabant op plek 3 (24 procent van de quizmakers).

Bierquiz slaat aan, wat weet jij van speciaalbier?

Bierkennis omschrijven

Wat denken we van onszelf? Meer dan de helft van de mensen vulde bij de vraag ‘hoe zou jij je bierkennis omschrijven?’ met ‘best wel wat’. Slechts 2 procent van de deelnemers durfde het aan om ‘ik ben de beste speciaalbierkenner ever’ aan te klikken.

Meest gedronken drank. 95 procent van de deelnemers denkt dat bier na water (inclusief koffie en thee) de meest gedronken drank in Nederland is.

Waar staan de brouwerijen? 63 procent van de mensen die hun bierkennis testen, denkt dat Noord-Brabant de meeste brouwerijen heeft. 40 procent van hen denkt dat Nederland vorig jaar ongeveer 520 brouwerijen had.

Die middeleeuwers toch. 28 procent van de deelnemers denkt dat in de middeleeuwen jaarlijks makkelijk 800 liter bier per persoon naar binnen geklokt werd. En jawel – wat een kenners zijn we toch met z’n allen -  66 procent van hen denkt te weten wat cenosillicafobie is.

Wat valt er te winnen?

Ben jij de beste bierkenner? Dan maak je kans op een verrassingspakket van Beer in a Box ter waarde van 250 euro (geen bier, want dat mag niet!). Onder alle deelnemers wordt een aantal kleinere prijzen verloot, zoals een workshop bierbrouwen, rondleidingen bij spraakmakende brouwerijen en allerhande bierdingen. Snel naar Beerinabox.nl/quiz dus. Ga je nog meedoen? Veel succes en proost!


Views

100+

Mier in Borneo ontdekt die ontploft

Foto ter illustratie. Bron: Flickr

Foto van 'Cerise van Vliet'

GISTEREN

Hoe kan je je tegenstanders beter aanvallen dan met een spectaculaire ontploffing? Op het Aziatische eiland Borneo is een mier ontdekt die deze techniek maar al te goed onder de knie heeft.

De mier kan zijn vijanden uitschakelen door zelf te exploderen. Zij krijgen dan een giftige stof over zich heen. Dat de mier daar zelf bij om het leven komt is een bijkomstigheid, hij of zij kan daarmee namelijk de hele kolonie redden. Bij de explosie komt een gele vloeistof vrij die naar curry ruikt, schrijft National Geographic.

Onopvallend

Hoog in de bergtoppen op het eiland werd de kleine, rode mier ontdekt. Op het eerste gezicht is het een onopvallend beestje, hij heeft geen grote kaken of iets om mee te steken. Voor elk hongerig roofdier in principe de perfecte maaltijd, maar schijn bedriegt. Als de mier zich bedreigd voelt, kan hij de spanning in zijn achterlijf zo hoog laten oplopen dat het ontploft.

Met die ontploffing komt het hongerige roofdier dus onder het gif te zitten, legt Alice Laciny, een entomoloog van het Natural History Museum in Oostenrijk, uit. Volgens haar laten de mieren zichzelf uit elkaar klappen als opoffering voor de rest van de groep. Laciny en haar collega's hebben het beestje de toepasselijke naam 'Colobopsis explodens' gegeven.

Curry

Dat het dier zichzelf kan laten ontploffen is natuurlijk al bijzonder genoeg, maar bij de explosie komt ook nog eens een zeer effectief goedje vrij. Deze smurrie is knalgeel, plakkerig en giftig. En nog gekker: het dodelijke goedje ruikt naar curry.

Exploderende mieren zijn bekend in de wetenschap, maar ze zijn wel ontzettend zeldzaam zegt Tomer Czaczkes, een gedrags-ecoloog gespecialiseerd in mieren aan de universiteit van Regensburg in Duitsland. En alhoewel het opofferen van je leven voor de groep voor ons vrij extreem lijkt, is het voor de mieren logischer, zegt Czaczkes. Mieren leven namelijk in enorme kolonies wat ze een makkelijke prooi maakt. Om die reden ontwikkelen ze extreme afweermechanismen zoals deze. Andere miersoorten kunnen bijten of springen en glijden over takken en bladeren.

Foutje gezien? Mail ons, we zijn je dankbaar

LEES OOK


Views

100+

De sigaret: van partysnack tot sluipmoordenaar

Foto: ANP

Foto van 'Cerise van Vliet'

GISTEREN

Vroeger - toen je met al je vriendjes op woensdagmiddag naar die ene buurvrouw rende die een televisie had zodat je je favoriete tekenfilm kon kijken, in zwart wit - stonden de sigaretten tijdens feestjes ‘gewoon’ in een glas gepresenteerd op tafel. Naast de chips en het bier. Doe zoiets vandaag de dag en je krijgt een boel scheve gezichten.

Het imago van de sigaret is sinds de uitvinding van tabak drastisch veranderd. Uit recente cijfers van de gezondheidsmonitor van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) blijkt dat steeds minder mensen roken. In 2016 rookte nog 18,6 procent van de mensen dagelijks, vorig jaar is dat gedaald naar 17,2 procent. Het aantal rokers en dagelijkse rokers daalt sinds 2015. Toen rookte 26,3 procent van de bevolking, waarvan 19,5 procent dagelijks. Het aantal mannen dat rookt (27 procent) en dagelijks rookt (19,2 procent) is nog steeds flink hoger dan het aantal vrouwen dat rookt (19,9 procent) en dagelijks rookt (14,5 procent).

Geneeskrachtig

Je zou het bijna niet geloven, maar uit meerdere verhalen blijkt dat men eerst dacht dat tabak een geneeskrachtige werking had. Nu weten we wel beter. Hoe ging zo’n onschuldig ogend staafje van geneesmiddel naar gezellig en stoer om jaren later weer bestempeld te worden als not done?

Om bij het begin te beginnen, moeten we de welbekende Columbus erbij halen. Toen hij in 1492 in Amerika aankwam met zijn boot, gaven de Indianen hem tabak. De beste man voer daarmee terug naar Europa en verspreidde het product. In het begin wordt tabak gesnoven in plaats van gerookt en denkt men dat je het kan gebruiken voor allerlei kwaaltjes. Wetenschappers hielden zich toen niet echt bezig met het exotische goedje en mensen wisten niet beter.

Industrie

In 1847 komt er een grote verandering in de tabaksindustrie. Dan start en zekere meneer Philip Morris een sigarettenfabriek in Londen. In de fabriek worden met de hand gerolde sigaretten geproduceerd zoals wij ze kennen. Philip heeft zo’n goede business dat hij uiteindelijk zevenduizend sigaretten per uur kan maken. Dan moet je natuurlijk ook wel mensen vinden die al die duizenden sigaretten die je per dag maakt oproken: tijd voor reclame.

Er moest reclame worden gemaakt voor sigaretten, mensen moesten weten hoe lekker en gaaf het is om zo’n brandend staafje in je mond te laten bungelen. Dan kon Morris namelijk op vakantie naar een tropisch eiland.

Reclame

In de jaren vijftig en zestig zijn de reclames voor sigaretten echt booming business. Op dat moment roken bijna alle mannen van vijftien jaar en ouder. Het ene na het andere merk komt met een gelikt spotje of goed ontworpen poster.

Als we je nu moesten laten raden wie de opperbaas van de sigarettenreclame is, raad je het waarschijnlijk goed. Dit merk is namelijk zo geslaagd in de promotie, dat het in een mum van tijd razend populair werd. We hebben het natuurlijk over Marlboro. Sommigen zeggen zelfs dat dit merk de hele reclame-industrie heeft veranderd. Waarom? Omdat ze een ander soort reclame gingen maken.

Vroege sigarettencommercials waren saai. Heel saai. Bijvoorbeeld deze reclame van Camel:

In het spotje vertelt een man waarom deze sigaret zoveel beter is dan die van de concurrenten en hij haalt er nog wat 'experts' bij. Marlboro doet eerst ook wat dappere pogingen met reclames gericht op vrouwen - het sigarettenmerk begon als een merk voor vrouwen - maar had al snel door dat dit niet werkte. Ze moesten zich richten op mannen en wel de stoere man.

The Marlboro Man

Zo ontstond ‘The Marlboro Man’, een echte vent. Een hardwerkende, vrijgevochten, ruige man die het allemaal goed voor elkaar had. In de reclame die het merk lanceerde zag je geen mannetje saai praten over staafjes die je kan oproken, je zag de levensstijl van een stoere man. Op de posters verscheen een aantrekkelijke cowboy.

Het duurde nu niet heel lang meer voordat de gezondheidsindustrie door kreeg dat sigaretten helemaal niet zo goed voor je zijn als altijd werd gedacht. Sterker nog, sigaretten bleken ineens slecht voor je. Kankerverwekkend. Het deed de sterke merken zoals Marlboro bijna niets. Zij hadden zo’n naam opgebouwd, dat ze onaantastbaar leken.

De onderzoeken lieten de advertentiemachine alleen nog maar harder draaien, want je moest mensen nu niet alleen aan je binden, je moest ze ook laten negeren dat jouw product eigenlijk heel slecht voor ze is. Dus zag de politiek maar één oplossing: reclames voor sigaretten verbieden. Dat gebeurt in ons land in 2002. Een jaar later komen er waarschuwingen op de pakjes en sinds 2008 zijn cafés rookvrij.

Verbod

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) schrijft dat Reclame maken voor tabaksproducten of aanverwante producten (elektronische sigaretten en navulverpakkingen/patronen - beide met en zonder nicotine - en voor roken bestemde kruidenproducten) is verboden. De vermindering van die openbare verleiding en het aanbrengen van onsmakelijke plaatjes en waarschuwingen op verpakkingen lijken nu de vruchten af te werpen. Rookten in de jaren vijftig nog bijna alle mannen van vijftien jaar en ouder, nu is dat 'maar' zo'n 17,2 procent van de hele bevolking.

Foutje gezien? Mail ons, we zijn je dankbaar

LEES OOK


Views

100+