Jordy Kruse
Jordy Kruse Good vibes 19 mrt 2017
Leestijd: 3 minuten

Is dit de landingsbaan van de toekomst?

Als het aan de Nederlandse Henk Hesselink ligt zijn luchthavens met rechte start- en landingsbanen in de toekomst verleden tijd. De wetenschapper werkt al jaren aan zijn idee voor een ronde start- en landingsbaan. Een filmpje over zijn plan is inmiddels meer dan 19 miljoen keer bekeken nadat het werd gedeeld door de BBC.

Hesselink is hoofdonderzoeker bij het Nederlandse Lucht- en Ruimtevaartcentrum NLR en werkt samen met vijf instituten door heel Europa aan dit project, waar de Europese Commissie subsidie voor gaf.

Voordelen

Zo’n cirkelvormige landingsbaan heeft volgens de wetenschapper veel voordelen. Gevaarlijke landingen met dwarswind worden verleden tijd, bij verschillende windrichtingen kan altijd geland worden. Ook zou geluidshinder beperkt worden doordat woonwijken, bij gunstige weersomstandigheden, ontweken kunnen worden. Een dergelijke landingsbaan zou daarbij milieuvriendelijker zijn. „Als je nu uit Parijs komt, moet je vaak om Schiphol heen. Bij een ronde landingsbaan kun je op elk punt landen, waardoor de route naar de baan korter is en ook de taxitijd minder lang”, vertelt hij aan de NOS.

De baan heeft geen begin begin en eindpunt, waardoor vliegtuigen op elk willekeurig punt kunnen starten en landen. Handig bij sterke dwarswind – piloten hoeven dan geen gevaarlijke manoeuvres meer uit te voeren.

Dat het filmpje online nu zo’n grote hit is, had Hesselink niet verwacht. „Ik wist wel dat het een leuk onderwerp was, maar dat het zo goed bekeken wordt verbaast me", zegt hij. „Dat het ook het grote publiek aanspreekt, vind ik erg leuk.’’

Een beetje eng is zo’n ronde landingsbaan wel, zou je kunnen denken. Maar dat valt mee, belooft Hesselink. „Passagiers voelen wel een lichte bocht, maar het is zeker niet zo dat het lijkt alsof je in een achtbaan zit.’’

Experiment

In de jaren 60 werd het landen op een cirkelvormige baan al eens getest in de Verenigde Staten. Dat gebeurde toen met militaire toestellen die landden op een autobaan. „De piloten dachten in het begin: wat gebeurt hier? Maar na een paar keer oefenen vonden ze het best makkelijk gaan’’, zegt de Nederlandse hoofdonderzoeker over dat experiment.

Het experiment heeft in die tijd geen vervolg gekregen, maar daar is het nu, door technologische ontwikkelingen, wel tijd voor. „Het was toen alleen nog mogelijk om op zicht aan te vliegen en op het eigen gevoel. Tegenwoordig is er zoveel apparatuur aan boord en op de grond, dat het nu wel uit te voeren is.’’

Het ziet er overigens niet naar uit dat we in de nabije toekomst kunnen ervaren hoe het is om op zo’n baan te landen. Voor het plan is heel veel geld en meer onderzoek nodig. Hesselink hoopt dat de ronde landingsbaan wordt overwogen voor toekomstig te bouwen luchthavens.

Obstakels

Joris Melkert, luchtvaartdeskundige van de TU Delft, vindt het een goed idee, maar ziet obstakels. Hoewel Hesselink spreekt van een diameter van 3,5 kilometer, is er volgens Melkert meer ruimte nodig voor de aanleg van zo’n baan. „Die ruimte is er in Nederland sowieso niet. Je moet dan een enorm groot vrij gebied vinden. En als een vliegtuig eenmaal is opgestegen, waar gaat het dan overheen? En wat vindt de bevolking daarvan?’’

Nog genoeg vragen, maar het idee is mooi, vindt ook Melkert. Volgens hem moet het plan zeker meegenomen worden bij de ontwikkeling van een nieuw vliegveld.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.