Zonkracht breekt records: we kunnen meer dan smeren

19 juni 2017 om 08:00 door Sofie Smulders
Zonkracht breekt records: we kunnen meer dan smeren
Jan Willem van der Sterre

„Ik smeer me niet in, want dan word ik niet bruin” of „het is bewolkt, dus dan hoef ik niet te smeren”, dit soort excuses heb je vast weleens gehoord of zelf gebruikt. 94 procent van de Nederlanders is weleens verbrand. Niet zo gek, want we zonnen nog steeds graag en te vaak onverantwoord.

Tussen 12.00 en 15.00 uur de schaduw opzoeken is tijdens deze warme dagen heel verstandig, maar daar heeft 57 procent van de Nederlanders lak aan, zo blijkt uit het Nationaal Zonrapport, een onderzoek in opdracht van UV-Fashions. De zonkracht was hoog afgelopen weekend en zal dat de komende dagen ook zijn. Het zit echter nog niet in ons systeem om naast de temperatuur ook de zonkracht te checken.

Verandering

Zeker in het geval van kinderen is het belangrijk om bewust om te gaan met de zon. Verbranding op jonge leeftijd vergroot de kans op huidkanker op latere leeftijd. Jan Willem van der Sterre is oprichter van UV-Fashions, de grootste importeur van uv-beschermende kleding en accessoires in Nederland. Hij vindt het onbegrijpelijk dat ouders hun kinderen niet goed tegen de zon beschermen. „Vergelijk het met roken en alcohol drinken, dat mogen kinderen niet tot hun achttiende. Verbranden nog wel. Totdat ouders zelf maatregelen nemen, gaat er niets veranderen.”

Maar er is een beweging gaande, ziet Van der Sterre, die het bedrijf oprichtte nadat zijn vader was overleden aan de gevolgen van huidkanker. De boodschap van UV-Fashions is dan ook gericht op gedragsverandering. „Zo werd je een aantal jaar geleden gek aangekeken als je een helm opdeed op de skipiste, nu is het hartstikke normaal.” In de VS, Australië en Nieuw-Zeeland zijn ze al lang bezig met uv-werende kleding, Van der Sterre bracht het naar Nederland, met succes.  

Smeren, kleren, weren

„Nu, zeven jaar later, werken we ontzettend nauw samen met KWF Kankerbestrijding”, vertelt Van der Sterre. Maar ook met dermatologen, zonnebrandmerken en het Huidfonds steunen UV-Fashions. „Ook bij dat soort organisaties heeft er heel veel verandering plaatsgevonden de laatste drie jaar.” De slogan 'Smeren, kleren, weren' is hier een voorbeeld van. In verschillende winkels in Nederland hangt uv-werende kleding in de rekken. Bij Bever bijvoorbeeld, maar ook bij de Bijenkorf is het verkrijgbaar.

UV-werende kleding is niet echt hip, toch? Dit vooroordeel wuift Van der Sterre direct weg en inderdaad, er is een grote verscheidenheid aan uv-werende kleding en merken die het aanbieden. Producten voor volwassenen zoals zwemshirts en -sleeves, maar ook op het gebied van vrijetijdskleding is er genoeg keus. De klanten van UV-Fashions zijn niet alleen mensen die zichzelf en hun kinderen willen beschermen tegen verbranding, maar ook mensen die de zon moeten vermijden vanwege allergieën of ziektes.

Kinderen

Van der Sterre richt zijn pijlen vooral op zonbescherming bij kinderen, tenslotte maken zij deel uit van de generatie waarbij gedragsverandering echt plaats kan gaan vinden. „Uv-werende kleding moet de basis zijn, in combinatie met smeren. Veel ouders weten niet dat uv-werende kleding bestaat. Met het Nationaal Zonrapport leggen wij de vinger op het gedrag met betrekking tot zonbescherming, iets wat mensen gemakkelijk kunnen veranderen.”

Wil je op de hoogte blijven van de belangrijkste en leukste nieuwtjes?
Like ons dan even op Facebook. Dat is zo gepiept!

d