Erik Jonk
Erik Jonk Good vibes 19 apr 2016
Leestijd: 3 minuten

Grootste onderzoek jongeren ooit

BNN-VARA doet mee aan het allergrootste jongerenonderzoek in Europa ooit.

Hoe staan jongvolwassenen in Europa anno 2016 in het leven? Die vraag wordt beantwoord in Generation What, het grootste onderzoek onder jongeren in Europa ooit. In Nederland heeft BNN-VARA zich opgeworpen om het onderzoek een jaar lang uit te voeren. Naast Nederland doen Engeland, Frankrijk, Duitsland, Tsjechië, Luxemburg, Griekenland, Oostenrijk, Italië, België, Spanje, Ierland en Wales mee. Gerard Timmer, de man die aan het roer staat van BNN-VARA, legt Generation What uit.

Generation What
Gerard Timmer. / Annemieke van der Togt

Zoenende homo’s

Wat is het project precies?

„Via een online vragenlijst met 149 vragen op maarwatvindjij.nl brengen we de opvattingen van jong Nederland in kaart. Het gaat om thema’s als vrienden, maatschappij, seks, religie, familie, drugs, Europa etcetera. Jongeren kunnen veel vragen verwachten. Zoals wat voor hen religie betekent. Of sex. Of hoe open ze zijn naar hun ouders. Over de mate waarin ze vertrouwen hebben in de politiek, de politie of ons rechtssysteem. Of ze weleens meerdere relaties hebben gehad. Wat ze vinden van zoenende homo’s op straat. Wat muziek, liefde, sport of alcohol voor hen betekent. En ga zo maar door.”

Hoe is BNN-VARA bij het project betrokken geraakt?

BNN is een publieke omroep. In 2014 is het onderzoek bij de Franse publieke omroep uitgevoerd, met groot succes. BNN is eerder door jong Nederland na YouTube aangemerkt als het meest unieke mediamerk onder jongeren en is daarmee bij uitstek de omroep om dit onderzoek met jong Nederland te doen. We werken daartoe samen met NPO 3FM, FunX, 101BARZ en Metro en doen onze oproepen ook op NPO3.

Waarom is het onderzoek belangrijk?

Voor BNN is het belangrijk de polsslag van jong Nederland te voelen. Uitkomsten daarvan kunnen gebruikt worden voor de invulling van bestaande programma’s of nieuw te ontwikkelen programmering. Los daarvan, en minimaal net zo belangrijk, is het voor jongeren zelf ontzettend interessant om mee te doen. Zo kunnen zij zichzelf vergelijken met jongeren in Nederland en in Europa.

Waarom duurt het onderzoek bijna een jaar?

Het is in het belang van de resultaten om zoveel mogelijk jongeren in al die landen de kans te geven mee te doen. Er zijn natuurlijk jongeren die ‘on top of internet en social media’ zitten, maar dat geldt niet voor alle deelnemende landen en jongeren.

Data duiden

Wat gaat ‘Europa’ met de uitkomsten van het onderzoek doen en wat gaan BNN-VARA met de uitkomsten doen?

BNN zal de uitkomsten gebruiken voor bestaande programma’s en nieuw te ontwikkelen programmering, op al onze platforms. Daarnaast is het het doel om, samen met sociologen die in staat zijn om al die data te duiden, tot een helder beeld te komen van jong Nederland en jong Europa. Als mediapartij zullen we het niet laten dat beeld onder de aandacht te brengen van de kijker, maar ook van opinion leaders en beleidsbepalers.

Wat vindt u persoonlijk interessant om van jongeren te weten te komen?

Bij BNN-VARA werken heel veel jonge mensen. En tegelijkertijd is dat niet heel jong Nederland. Wij menen zelf al veel van jong Nederland te weten, maar ook niet alles. En ook niet op de veelheid aan thema’s van dit onderzoek. Dus kan ik het samenvatten in de zin dat we willen weten wat jong Nederland en Europa bezighoudt, in meest brede zin. Om zo goed te kunnen anticiperen op hen in onze programmering.

Slimme vraag

Welke vraag zou u het liefst niet zelf beantwoorden?

Haha, slimme vraagstelling. Want de vraag benoemen is ‘m beantwoorden. Maar ik zou op alles antwoord geven. Het is namelijk een onderzoek waar ik als participant ook wat aan heb. Het leert mij wie ik ben en hoe ik me tot anderen verhoud. Dus mocht ik denken dat ik de enige ben die iets gek vind, dan zal snel blijken dat dat niet zo is.

Meedoen? Dat kan via www.maarwatvindjij.nl.

De ouderen onder ons mochten zich alvast over enkele vragen uitspreken:

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.