Jeroen Haverkort
Jeroen Haverkort Dossier 17 feb 2018
Leestijd: 3 minuten

Hoe ga je als reality-ster om met roem?

‘De tv-zender en de productiemaatschappij hebben mijn leven laten ontsporen. Ik voelde me net een pop. Wilden ze op tv een hysterische Barbie dan maakten ze me zo overstuur dat ik vanzelf door het lint ging. En als ze een vrolijke Barbie wilden, beloofden ze mij hemel en aarde. Ik had jaren geleden al met ze moeten kappen.’

Was getekend, realitysoapster Samantha de Jong (28), beter bekend als Barbie, in een interview met Story. Niet lang daarna deed ze een mislukte zelfmoordpoging en werd ze met spoed naar het ziekenhuis gebracht.

Het geval Barbie staat niet alleen. De voorbeelden zijn talloos: van jonge voetballers met een gokverslaving tot artiesten die kampen met een drugsprobleem. „Mensen zoals Barbie die lang op tv te zien zijn, hebben een continue druk om te presteren en om goed voor de dag te komen”, zegt mental coach Wouter Klijn. „Steeds die camera’s in je nek, al die meningen over jou die niet altijd even leuk zijn; je moet sterk in je schoenen staan om daar goed mee om te gaan.”

Mental coach

Klijn raadt mensen die met reality-programma’s willen meedoen aan om vanaf het begin in zee te gaan met een mental coach. „Waarom wil je meedoen aan zo’n programma als bijvoorbeeld Tempation Island, wat is je drijfveer? Je weet dat je relatie onder druk komt te staan. Wat gebeurt er met je als datgene waarop je hoopt niet uitkomt? Of als het allemaal te veel wordt? Wat wil je ermee bereiken? Aandacht? Roem? Heb je daar alles voor over? In het algemeen zijn het mensen met weinig gêne, maar het scheelt nogal wat of er een stuk of tien mensen een mening over je hebben of miljoenen mensen, die naar het programma kijken en hun mening over je klaar hebben. Je gaat dingen meemaken die anderen niet snel zullen meemaken. Praat hierover met een mental coach om inzicht te krijgen. Je leert jezelf kennen, kunt van leren van praktijkvoorbeelden. Dat is natuurlijk ontzettend nuttig.”

Volgens Klijn is het voor Barbie van belang om erachter te komen wat haar in al die meningen raakt. „Vindt ze het erg om te lezen of te horen dat ze dom is? Of lelijk? Maar welk waarde-oordeel zit daar voor haar onder? Daarmee kun je vervolgens aan de slag en zorgen dat dit waarde-oordeel minder impact heeft.”

Schade

Barbie staat bijna al ruim acht jaar in de schijnwerpers. Eerst met Oh Oh Cherso en later met haar eigen reality-serie. „Ze zegt dat ze er genoeg van heeft, maar vervolgens geeft ze nog allerlei interviews”, zegt Klijn. „Ze moet rust nemen. Het is niet goed om zo lang in de aandacht te staan. Op een gegeven moment raak je jezelf kwijt en barst de ‘bubbel’. Helaas is de schade dan al opgelopen.”

Maar hoe gaat Klijn te werk als die bubbel eenmaal gebarsten is? „Barbie geeft aan dat ze die aandacht niet meer wil, maar aan de andere kant is ze die aandacht ook gewend. Ze moet erop worden voorbereid dat ze een hype is en dat daar niks ergs aan is, maar juist goed. Hypes gaan liggen, over een tijdje is iedereen dit weer vergeten. Wie heeft het nu nog bijvoorbeeld over Big Brother Bart of Terror Jaap? Haar leven is nog niet voorbij, dat moet ze zich realiseren. Wat in zo’n geval belangrijk is, zijn familie en vrienden die je ondersteunen. Maar ook zakelijk; je manager moet geen andere belangen hebben dan jij. Maar dat moet je wel inzien en dat is een heel traject.”

OVER METRO DOSSIER

Elke zaterdag vind je bij Metro verhalen over spraakmakende zaken. We kennen het, doordeweeks moet alles vlug, maar gelukkig is er in het weekend tijd om lekker lang te lezen over opzienbarende onderwerpen. Boeiend? Absoluut! Schokkend? Soms. Confronterend? Misschien. Interessant, met een knipoog en vanuit meerdere perspectieven belicht? Altijd!

Ditmaal: Waarom kijken we zo graag naar realityprogramma’s? En wat voor effect heeft roem eigenlijk? 

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.