Dossier

Camera videoHoe jonger je de baas bent, hoe beter

Foto van 'Margot Smolenaars'

11 NOV 2017

2.273 tieners kunnen zich naast scholier of student ook eigen baas noemen. Jonge bazen staan een paar stappen op voorsprong op leeftijdgenoten. Ze vinden gemiddeld binnen vier maanden een baan, zijn minder vaak werkloos en groeien sneller uit tot leidinggevende.

Vandaag openen door heel Nederland talloze bedrijven hun deuren. Dat gebeurt wel vaker, maar dit keer is het de bedoeling dat kijkers van Klokhuis, kinderen van pakweg 8 tot en met 12 jaar, een flinke snuif ondernemerslust op komen doen. En dat is wél bijzonder. „Het is niet eens onze jongste doelgroep”, zegt Danielle de Jongh van Jong Ondernemen, die in samenwerking met de NTR de serie Klokhuis Onderneemt maakte. „Onze programma’s beginnen al in groep 5/6.”

Actie als fundament

De stichting waar De Jongh voor werkt, stelt zich tot doel zoveel mogelijk schoolgaande kinderen de kans te bieden hun ondernemende kant te leren kennen. Onderwijs in de aloude Nederlandse handelsgeest, dus. Een sterk veranderende arbeidsmarkt, vergrijzing en een economisch wereldtoneel dat in toenemende mate om innovatie vraagt, maken dat bittere noodzaak, beaamt Heleen Dura-van Oord. „Nederland is beter af met initiatiefrijke, ondernemende burgers. Niet iedereen hoeft een Shell op te richten, want dat is maar heel weinig mensen gegeven, maar dat mensen in staat zijn initiatief te nemen is heel belangrijk. Actie is altijd het fundament van succes.”

Je zou zeggen dat Dura-van Oord dit met de paplepel ingegeven heeft gekregen, want ze komt uit een bijzonder succesvolle ondernemersfamilie: Van Oord is een van de grootste baggermaatschappijen ter wereld. „Nou, nee”, lacht ze. „Wat ze thuis vertellen is natuurlijk fantastisch, maar het zelf meemaken is veel beter. Je moet je eigen fouten maken.” Ze is mede-oprichter van DQ&A Media Group, een digitaal marketingbedrijf, en partner in investeringsmaatschappij Peak Capital. „Toch had ik gewild dat ik een programma van Jong Ondernemen had kunnen volgen op school”, zegt ze. “Dan had ik als ondernemer een stuk steviger gestaan. Ik deed wat ik dacht dat het beste was, en dat gold ook voor mijn compagnons. Wij hebben geleerd door het te doen. En hoe jonger je dat leert, hoe steviger je basis.”

Setje skills

Dura-van Oord doelt op het ontwikkelen van een stevig setje 21st century skills: zelfvertrouwen, creativiteit, doorzettingsvermogen, samenwerken, risicobereidheid en financiële zelfredzaamheid. Vaardigheden die het overleven op de woelige arbeidsmarkt een stuk aangenamer maken en waarvan lang werd gedacht dat je ze niet kon aanleren in een schoolse omgeving: je hebt ze of je hebt ze niet. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt nu dat dat niet klopt: je kunt ondernemersvaardigheden wel degelijk aanwakkeren. Hoe vroeger je daarmee begint, hoe scherper ze zich aftekenen.

Ook jongvolwassenen hebben daar veel baat bij. Student Gerard Hannink (23) weet dat inmiddels uit eigen ervaring. Hij nam deel aan een challenge Ondernemen (“min of meer verplicht door onze opleiding”), richtte KUMA Projects op met drie medestudenten, loste een bloedirrant snowboardersprobleem op en won met dat product en dat bedrijf de titel ‘beste studentenbedrijf 2017’. „Leren doen en leren durven, daar komt het op neer”, vat hij die ervaring samen. “Onze oplossing voor snedes in je handschoenen en jas, omdat je een vlijmscherp board draagt, vond ook niet meteen weerklank. We moesten anderen enthousiast maken voor ons product. Vaak hebben we ons afgevraagd: wil de markt dit? En, willen wíj dit? Na een stuk of vijf prototypes wordt het echt je kindje, waarvan je gaat houden. Nu willen we dit ook doorzetten tot het in productie kan.”

Nu Hannink zelf onderneemt, valt hem op dat sommige andere studenten wat minder proactief zijn. „Leidinggeven vind ik erg leuk, maar ik vind het wel vervelend om te merken dat mensen zo min mogelijk doen of denken ‘het komt allemaal wel’. Daar stoor ik me aan. Bij KUMA hoeven we niet telkens achter elkaar aan te zitten.”

Geen huiswerk maar haken

Joep van Damme was er veel vroeger bij dan Gerard Hannink, al noemt hij zichzelf pas sinds september ondernemer. „Mijn bedrijf is per toeval ontstaan, niet omdat ik per se een onderneming wilde beginnen. Ik deed iets wat ik leuk vind.” Dat ‘iets’ is mutsen haken, een vaardigheid die hij als 6-jarige leerde van zijn oma. „Ik weet het, niet een echt voor de hand liggende hobby. Maar ik verveelde me en wilde iets omhanden hebben. Wat mijn oma aan het doen was, vond ik er vet uitzien.” Toen een van zijn opa’s in de winter van 2012/2013 een foto uploadde op Facebook, waarop hij een muts droeg die zijn kleinzoon van 12 had gemaakt, vond omroep Zeeland dat zo leuk dat er een reportage kwam over de hakende scholier. Die kwam ook op het Jeugdjournaal, en toen ontplofte de boel. „De media doken er vol op, ik kreeg het heel druk. En omdat haakwerk heel persoonlijk is, wil ik per se alle mutsen zelf maken. Daarom heet het ook JOEP.”

Al snel kon Joep zijn havo-2-bestaan niet meer combineren met JOEP. „In overleg met school heb ik toen besloten dat ik een jaar lang geen huiswerk ging maken, maar ging haken. Nee, dat vind ik helemaal niet raar. Op school roepen ze altijd dat je je talenten moet ontwikkelen. Nou, dit is het mijne.” Inmiddels zit Joep in havo-5, heeft hij ook nog een bijbaan in een modewinkel, haakt hij zo’n zeshonderd tot duizend mutsen per jaar en is hij tussen de 16 en 17 uur per dag in touw. „School is het enige dat moet, de rest vind ik leuk. Daarom vind ik het niet erg om tot 2, 3 uur ’s nachts door te werken. Ik vind eigenlijk dat ik wel in een lekkere flow zit, van altijd bezig zijn.”

Beter een baan

Hoewel Joep het ondernemerschap is overkomen, werkt de stichting Jong Ondernemen doelgericht aan onder andere het vermeerderen van het aantal piepjonge bazen. Met resultaat, want het aantal tieners met een bedrijf verdubbelde bijna in vijf jaar tijd: van 1.119 in 2012 tot 2.273 in 2017. Daarbij liet de stichting vorig jaar de impact van hun ondernemersonderwijs onderzoeken door de Technische Universiteit Eindhoven. Die resultaten stemden optimistisch: deelnemers aan één van de scholieren- of studentenprogramma’s vonden gemiddeld na vier maanden een baan, waar leeftijdgenoten zonder die Jong Ondernemen-ervaring daar elf maanden over deden. Onder de alumni van het ondernemersprogramma heerste maar 6 procent werkloosheid, waar dat in de controlegroep maar liefst 21 procent was. 53 procent van die werkende alumni werkt in een managementfunctie.

Eén van de redenen om vol in te zetten op het kweken van jonge ondernemers is de moeite die familiebedrijven hebben om een opvolger te vinden. Maar 10 procent slaagt erin het bedrijf aan de volgende generatie door te geven, bleek onlangs uit onderzoek van Ernst en Young. Kristel Groenenboom is zo’n jonge directeur, die het containerbedrijf overnam van haar vader toen ze nog maar 23 jaar was. „Veel families wachten veel te lang met het bedrijf overdragen aan de jongere generatie”, beaamt ze. „Mijn vader heeft dat anders aangepakt. Al op de middelbare school werd de gedachte dat ik het bedrijf zou gaan leiden steeds serieuzer. Ik paste mijn studie erop aan, ging aan de Universiteit van Antwerpen studeren, kreeg mijn bul als handelsingenieur en begon daarna meteen als directeur van Container Service Groenenboom.”

In de luiers

Nu is ze 31, en inmiddels gepokt en gemazeld in alle vooroordelen waarmee jonge bazen te maken krijgen. „De keren dat ik gehoord heb: ‘wij deden het al zo toen jij nog in een luier rondliep’ kan ik écht niet meer tellen. Ik kan het niet meer horen, eerlijk gezegd.” Van sollicitanten die haar geen hand geven omdat ze haar niet herkennen als toekomstig werkgever tot oudere medewerkers die haar ronduit saboteren: Groenenboom maakte het allemaal mee en schreef het smakelijk op in haar pas verschenen boek Mag ik meneer Kristel even spreken? „Het beste advies dat ik jonge ondernemers kan geven, is: leg al die vooroordelen naast je neer. Oudere werknemers die je als een bedreiging zien, zoals bij mij soms het geval was, gaan je pakken op je zwaktes. Die moet je dus heel goed kennen om je niet onder te laten sneeuwen. Het is mijn bedrijf, ik ben daar een enorme lening voor aangegaan, dus ik doe het op mijn manier.” Dat laatste is een beetje verslavend, geeft ze toe. „Voor een baas werken, ik zou het niet meer kunnen. Als ik het waard vind om in een idee te investeren en een van mijn werknemers niet, dan gaan we het dus toch doen. Dat kunnen zeggen, is wel heel lekker.”

Mag ik meneer Kristel even spreken? van Kristel Groenenboom is te koop via bol.com

OVER METRO DOSSIER

Elk weekend duikt Metro de diepte in! Hoe? Elke zaterdag vind je bij ons verhalen over de meest spraakmakende zaken. We kennen het, doordeweeks moet alles vlug maar gelukkig is er in het weekend tijd om lekker lang te lezen over opzienbarende onderwerpen. Boeiend? Absoluut! Schokkend? Soms. Confronterend? Misschien. Interessant, met een knipoog en vanuit meerdere perspectieven belicht? Altijd!

Onze beste auteurs, vormgevers, filmmakers en fotografen stellen deze bazige dossiers voor je samen. Zo heb jij op maandag gegarandeerd een tof verhaal om te delen met vrienden en collega's. Met Metro Dossier ben je helemaal up to date. Stop met koppensnellen en verwen je hersencellen!

Ditmaal: ondernemen! Denk jij weleens na over een eigen bedrijf? Geen baas die je vertelt wat je moet doen, maar lekker zelf de dienst uitmaken. Lees meer in ons dossier van deze week:

BEKIJK OOK


Views

1k+

Moeders als voorbeelden

Zullen deze meiden ook geïnspireerd zijn door hun moeder? Photo by Nicole Adams on Unsplash

Foto van 'metronieuws'

23 JUN 2018

De één zorgde thuis voor de kinderen, de ander maakte carrière. Sommigen waren trouwe Opzij-lezeressen en anderen vonden feminisme een vies woord. Maar allemaal gaven ze hun dochters, op een of andere manier, iets mee waardoor die zich later zouden inzetten voor gelijke behandeling van vrouwen.

Chanel Lodik (30), marketingadviseur

“Mijn moeder heeft me laten zien dat zij als vrouw - en dus ik ook - alles kan wat mijn vader als man kan”, vertelt Chanel Lodik, de vrouw achter het initiatief ‘Meer kleur in de media’, dat experts van kleur koppelt aan journalisten.


Views

1k+

Het is raar als je geen feminist bent

Anne Ardon: "Je wilt protesteren waar het effect heeft. Nu is dat op social media.” / Credit: Michel de Groot

Foto van 'metronieuws'

23 JUN 2018

De wereld wordt overspoeld door een vierde feministische golf. Waar het bij de vorige drie draaide om zaken als stemrecht, economische zelfstandigheid, seksuele bevrijding en zelfontplooiing, richt de moderne feminist haar pijlen op de manier waarop we in de praktijk met vrouwen omgaan. Social media zijn de nieuwe barricaden.

Social media

“Mensen zeggen vaak: de nieuwe generatie feministen is lui, want ze zetten alleen een maar hashtagje onder een Instagram-post. Dat is geen activisme of feminisme”, zegt de 28-jarige Yara Michels, online influencer, hoofdredacteur van LINDA.meiden, tv-presentatrice én feminist. “Maar je ziet gewoon dat de tijd veranderd is. Dankzij social media worden miljoenen verhalen verzameld. Dáár komen we aan informatie, gaan we discussies en gesprekken met elkaar aan, daar delen we dingen.”


Views

1k+

Maak een festivalselfie en win de nieuwe ZenFone!
Likeability of 5

Camera videoMaak een festivalselfie en win de nieuwe ZenFone 5!

Nathan met roze bril en een vrolijke Pinkpopbezoeker.

In samenwerking met Asus

22 JUN 2018

Even een selfie op een festival schieten en posten om te laten zien wat voor tofs je nu weer aan het doen bent: doen we dat niet allemaal? Misschien gebeurt het deze zomer nog wel vaker als je weet dat je de ZenFone 5 - de nieuwste uit de serie - ermee kunt winnen…

#festivalselfie en #ZenFone

Metro en ASUS, de producent van de ZenFone, hebben samen een selfiewedstrijd opgezet. Meedoen is simpel. Ben jij op een festival en maak je er een selfie? Post de foto dan op social media, sowieso op Instagram, en zet er de hashtags #festivalselfie en #ZenFone bij. Wie weet sporen we je op en heb jij straks die coole smartphone in je handen om nog meer selfies te schieten.


love
user_bb7eca804598a35db9118cc282c6ffd6cf1c3eb7_avatar

Views

1k+

Werk aan de winkel voor nieuwe generatie feministen

Meer dan de helft van de ondervraagden vindt dat moderne feministen mannen hun mannelijkheid afpakken. Photo by Katherine Hanlon on Unsplash

Foto van 'metronieuws'

23 JUN 2018

De emancipatie van vrouwen is nog lang niet voltooid. Dat vindt bijna tweederde van de Metro-lezers, zo blijkt uit een online onderzoek onder 2.246 deelnemers tussen de 15 en 65 jaar. Bovendien vindt maar liefst 90 procent van de ondervraagden het hoog tijd dat vrouwen nu eindelijk eens hetzelfde betaald krijgen als mannen.

Dat laatste is nog altijd niet het geval. De loonkloof is in Nederland iets gekrompen, zo blijkt uit de recentste Gender Pay Index, maar bestaat nog wel. Mannen verdienen 17 procent meer dan vrouwen. Dit komt vooral doordat minder vrouwen een baan hebben die het beste salaris opleveren. Kleiner is het salarisverschil tussen mannen en vrouwen met hetzelfde werkniveau, namelijk 4,7 procent.

Gratis kinderopvang


Views

700+

Exclusief hotel voor criminelen opent deze zomer z’n deurenvideo icon
00:00

In samenwerking met Dutch FilmWorks

22 JUN 2018

Exclusief hotel voor criminelen opent deze zomer z’n deuren

Géén wapens, géén politie en géén moorden. Dat zijn de drie regels die keihard gelden binnen een exclusief ziekenhuis voor criminelen in Los Angeles. Deze zomer gaat dat hotel open en de manager is Jodie Foster. Huh?

Members only

Natuurlijk speelt wereldster Foster een personage, in dit geval Jean ‘The Nurse’ Thomas. Haar geheime en exclusief ‘members only’-ziekenhuis vol gewonde huurmoordenaars, bankovervallers, gangsters en andere misdadigers heet Hotel Artemis. En zo heet de superspannende actiefilm met Foster ook.

Vanaf donderdag 28 juni draait Hotel Artemis in de Nederlandse bioscopen. Hierboven zie je alvast de trailer van wat de komende maanden dé verrassing van deze blockbusterzomer kan worden.

Sterrencast

Naast Jodie Foster heeft Hotel Artemis een bijzondere cast, vol boeiende namen. Zo zijn onder meer Guardians of the Galaxy’s Dave Bautista, Sterling K. Brown uit Black Panther, femme fatale Sofia Boutella uit Kingsman: The Secret Service en good old Jeff Goldblum (Jurassic Park) in de film te zien.

Filmliefhebbers kijken bovendien naar deze actiethriller uit vanwege de schrijver, Drew Pearce. Hij was ook verantwoordelijk voor Iron Man 3, Mission Impossible: Rogue Nation en Sherlock Holmes 3. Vette actie gegarandeerd!

Bloederige rellen

Géén wapens, géén politie en géén moorden dus. Maar ja, dan barsten in de straten van LA bloederige rellen los en betreedt een legendarische maffiabaas Hotel Artemis. De veiligste plek voor criminelen op aarde is in één klap de gevaarlijkste geworden…

BEKIJK OOK


Views

1k+

Is het verzet tegen de donorwet typisch Nederlands?

Foto van 'Joram Bolle'

9 JUN 2018

Een meerderheid in de Tweede Kamer van één stem - en alleen maar omdat een lid van de Partij van de Dieren z’n trein had gemist. Ook een hele krappe meerderheid in de Eerste Kamer, waar de stemming nog werd uitgesteld. Felle debatten, ingezonden brieven en mogelijk zelfs een referendum. Allemaal vanwege de nieuwe wet voor orgaandonatie, waarbij je in plaats van niet, automatisch wél donor bent als je er geen bezwaar tegen maakt. In veel omringende landen kennen ze zo’n opt-outsysteem al. Is het verzet tegen de nieuwe wet typisch Nederlands?

Medisch-ethische discussies zorgen altijd voor verhitte debatten, zegt Theo Boer van de Protestants Theologische Universiteit: “Het gaat niet om nieuwe stoeptegels of emissie van broeikasgassen, maar om iets wat jouw eigen lichaam raakt.” Daarnaast denken Nederlanders volgens Boer graag na over de maakbaarheid van hun eigen geluk: “Dat is een overeenkomst met de discussie over bijvoorbeeld euthanasie. Er is een probleem, dat moet opgelost worden en de staat kan dat een duwtje geven.”

Amper protest in België


Views

3k+

Waarom de overheid denkt dat de donorwet zal werken

Foto van 'Joram Bolle'

9 JUN 2018

Het lijkt maar een subtiel verschil en dat is het ook. In de huidige situatie ben je geen donor, tenzij je aangeeft dat je dat wel wilt zijn. Als de nieuwe donorwet in 2020 ingaat, ben je automatisch donor, tenzij je aangeeft dat je dat níét wilt zijn. En dat kan vrij gemakkelijk. Zou dat nieuwe registratiesysteem dan überhaupt meer ja-registraties opleveren? Wel volgens een belangrijke theorie uit de gedragseconomie.

Lange tijd gingen we ervan uit dat de mens een behoorlijk rationeel wezen is. Op basis van argumenten nemen we beslissingen die uiteindelijk goed zijn voor ons eigen welzijn. In de economische theorie wordt een mens dan een homo economicus genoemd. Maar, zeiden gedragseconomen Richard Thaler en Cass Sunstein in een boek uit 2008, eigenlijk is dat helemaal niet zo. Mensen handelen niet altijd rationeel, en ook niet alleen uit zelfbelang. Daarom nemen we beslissingen die verkeerd uit kunnen pakken of zelfs schadelijk voor ons zijn. Maar met een klein psychologisch zetje, vallen we te sturen.

De overheid maakt steeds meer gebruik van inzichten uit de gedragswetenschap. Sinds een aantal jaar is er in Nederland een netwerk van ministeries en andere overheidsinstellingen dat daarmee experimenteert en ervaringen uitwisselt. Het doel is om beleid te bedenken dat ons kleine duwtjes geeft in wat de overheid als de goede richting ziet. En daar merken we niet eens echt iets van. Nudging, werd die techniek gedoopt door Thaler en Sunstein (‘nudge’ is Engels voor zetje of duwtje).


Views

2k+

Likeability of 6

Klant trakteert spontaan in elektronicazaak

In samenwerking met BCC

20 JUN 2018

Nederlanders komen gemiddeld 1,2 keer per jaar in een elektronicawinkel, zo wijst onderzoek uit. Maar er zijn bijzondere uitzonderingen. Sommige mensen komen er zelfs vaker dan in de supermarkt.

Met de opkomst van het online shoppen wordt het weleens vergeten, maar fysieke winkels hebben nog wel degelijk een belangrijke functie in onze maatschappij. Ze vormen ontmoetingsplekken waar klanten terechtkunnen voor service, maar ook voor een gezellig praatje. Het filiaal van BCC in het Limburgse Beek is zo’n winkel die meer is dan een plek voor aan- en verkopen.

Functie in de buurt


like
user_ea54b30544394f14d8c1bd9b380c7cf0ff182d02_avataruser_bf470001daf785496b4aeccda54e415471fe8219_avatar

Views

3k+

Nederland heeft bijna twee keer zoveel donoren nodig

Foto van 'Joram Bolle'

9 JUN 2018

Wie ziek is en nieuw orgaan nodig heeft, heeft nog iets nodig: veel geluk. Want er zijn bij lange na niet genoeg organen om iedere patiënt snel te helpen. Dat is één van de redenen dat de politiek de nieuwe wet rondom orgaandonatie nodig vindt: daarin ben je orgaandonor tenzij je bezwaar maakt. Maar hoe groot is het probleem eigenlijk? Dit zeggen de cijfers van het Donorregister en de Nederlandse Transplantatie Stichting.

Rond de 1.100 Nederlanders wachten op dit moment actief op een orgaan. Eigenlijk zijn het er meer, maar dat zijn de mensen van wie de conditie goed genoeg is om geopereerd te kunnen worden. In het donorregister hebben 3,7 miljoen mensen aangegeven na hun dood hun organen ter beschikking te stellen. Dat betekent dat er per persoon op de wachtlijst bijna 3.400 potentiële donoren zijn. Op het eerste gezicht lijkt dat heel wat, maar in de praktijk is dat niet zo.

Orgaandonatie is erg complex en lang niet iedereen die zich als donor heeft ingeschreven is op het moment dat hij of zij overlijdt medisch geschikt om organen te doneren. Dat heeft bijvoorbeeld te maken met leeftijd, de manier waarop iemand overlijdt en waar dat gebeurt. Een donor moet in het ziekenhuis overlijden. En een geschikte donor mag geen hersenfunctie meer hebben, terwijl de rest van z’n organen nog wel moet functioneren. Dat is de reden dat het merendeel van de geschikte donoren een beroerte als doodsoorzaak heeft.


Views

2k+

Sneakerfans Ginney en Caroll tippen festivaloutfits
Likeability of 5

Sneakerfans Ginney en Caroll tippen festivaloutfits

Caroll (b) en Ginney (o) Foto: Femmy Weijs

Foto van 'Sofie Smulders'

25 MEI 2018

Content creator Ginney Noa en designer Caroll Lynn zijn naast sneakerlovers ook fanatieke festivalgangers. Wij klopten aan bij de dames voor wat outfit-advies. Wat trekken zij aan naar een festival?

„Luchtige kleren”, klinkt het in koor.
Ginney: „Ik raad altijd een bodysuit aan. Als het lekker weer is, wordt je rug ook bruin en het is makkelijk.” 
Caroll: „Maar let wel even op dat áls je een bodysuit aantrekt, het er eentje is die je van onder kunt openmaken. Anders zit je naakt op de pot! Dat is echt heel belangrijk, want als je die Dixi in gaat en hij kan niet los, heb je een probleem.”
Ginney: „En ik vind zo’n track jogging altijd heel nice. Ook als je op het gras wil zitten. Een spijkerbroek zit altijd zo strak en dit zit lekker los.”
Caroll: „Ik ben meer van de rokjes. Ook handig voor het wc-verhaal. Maar weer niet als je op het gras zit, want dan moet je je benen steeds bij elkaar houden.”

Wat nu als het regent?


lolwow
user_089a62bddd6a2f1e6136d9e42e981fe32e6c7e31_avataruser_04af0f5807548e07ebb4030760fb48c375d3473f_avatar

Views

3k+

Sanne Poeze wil meer Kicks voor Girls

Sanne Poeze wil meer Kicks voor Girls

Sanne Poeze Foto: Femmy Weijs

Foto van 'Sofie Smulders'

25 MEI 2018

Ze heeft meer dan 38 duizend volgers op Instagram, 200 paar sneakers in de kast en tonnen ambitie. ‘Girl on Kicks’ en online creative Sanne Poeze deelt op haar blog de nieuwste trends op sneakergebied en laat zien hoe je ze kunt combineren. Maar daarnaast heeft ze nog een missie: „Ik wil opstaan als de vrouwelijke stem in de sneakerwereld.”

Dat is namelijk hard nodig, vindt Sanne, die zichzelf geen feminist noemt. „Ik pleit meer voor gelijkheid dan voor feminisme. Er wordt nu zoveel over ‘girlpower’ gepraat, in plaats daarvan moeten we het juist op gelijkheid gooien.” De hashtag #GirlOnKicks, inmiddels 53 duizend keer gebruikt, is inmiddels uitgegroeid tot een kleine community.

Girl on Kicks


Views

2k+

Van zwemkampioene naar sneakermeisje

credit: Vincent van Dordrecht.

Foto van 'Jeroen Haverkort'

25 MEI 2018

Jezelf klaarstomen voor de zomer? Dat gevoel kent Suzanne Brummel niet: „Als je vaste gewoontes inpast in je dagelijkse leven zit je lekkerder in je vel en hoef je echt niet alle zeilen bij te zetten als de zomer er weer aankomt.”

Klaarstomen?

Suzanne Brummel (24) sport al haar hele leven. „Poeh, het is moeilijk om mij te vragen hoe je je lijf klaarstoomt voor de zomer”, lacht de oud Nederlandse zwemkampioene open water. „Ik sport omdat ik er ontspannen van word en energie van krijg. Ik sport voor mezelf, niet om er een bepaald lichaam van te krijgen. Klaarstomen voor de zomer… Wat is dat? Moet je dan ineens een paar kilo lichter zijn? Er strakker uitzien? Ik kan me daar niet echt een voorstelling bij maken. Iedereen moet doen wat hij of zij prettig vindt. Ik vind het prettig om te sporten. Vroeger toen ik nog professioneel zwom trainde ik vier uur per dag, nu twee uur.”


Views

3k+

Liever leren sneakers in verband met koeienstront

credit: Femmy Weijs.

Foto van 'Jeroen Haverkort'

25 MEI 2018

Montell en Ritse van HNTM mochten een outfit voor elkaar uitzoeken. De jongens hadden hierbij de grootste lol.

Stukgaan

‘Check die lijn!’ Montell gaat helemaal stuk om de opmerking van zijn maatje Ritse die zijn strakke buik een complimentje geeft. De jongens van Holland Next Top Model 2017 gieren het uit in het pashokje. Zojuist hebben ze een outfit uitgekozen wat ze leuk zouden vinden staan bij meisjes. Beiden lopen wel warm voor een crop top en trekken het vervolgens ook aan.


Views

2k+

De sneaker als pronkstuk in je interieur

Schoenen in je woonkamer, de nieuwste interieurtrend. Foto Ikea

Foto van 'Kyrie Stuij'

25 MEI 2018

Koop je de nieuwste sneakers, belanden ze in een stoffige hoek onder de kapstok. Zonde toch? Maak je nieuwe schoenen multifunctioneel en gebruik ze als interieuritem.

,,Waarom zou je veel geld betalen voor een paar schoenen om deze vervolgens te verstoppen in je kledingkast?’’ Met deze visie begon de Amerikaanse modeontwerper Chris Stamp (van het merk ‘Stampd’) aan zijn eerste collectie voor Ikea: De SPÄNST-lijn, een limited edition die begin deze maand uitkwam.

Schoenenboxen


Views

3k+

Likeability of 6

Rapper Winne: Ik zat in India huilend in de trein

Winne dropt binnenkort zijn nieuwe album 'Oprecht Door Zee'. Foto: Jan Kok

Foto van 'Johan van Boven'

25 MEI 2018

Het verlangen van de fans naar een tweede album was en is groot. Maar na ‘Winne Zonder Strijd’ bleef het maar liefst negen jaar stil. Nu is de rapper uit Rotterdam klaar voor een nieuwe plaat: ‘Oprecht Door Zee’. Een exacte releasedatum heeft hij nog niet. „Volgende maand komt de eerste video uit en dan werken we toe naar de release van het album”, zegt de 40-jarige Winston Bergwijn. „Het gaat dit jaar dus écht gebeuren.”

Werd je al die jaren niet gek van de vraag wanneer je eindelijk met een vers album komt?
Als je elke dag die vraag krijgt, went het. Sinds ik muziek maak vragen mensen wanneer ik met nieuwe dingen kom. Je zult zien dat na de nieuwe plaat mensen na een week al weer gaan vragen wanneer het derde album wordt uitgebracht. Maar ik snap dat mensen na al die jaren nieuwsgierig zijn naar wat ik ga doen.

Mensen vragen vast ook waarom het zo lang heeft geduurd.
Ook dagelijks. Mijn antwoord is simpel: life!


like
user_42906783f6acc47004f26b6e651760ced3da677e_avataruser_40f2189b758d1d5d4da21b21e14ad404f1d96af6_avatar

Views

4k+

Likeability of 5

Influencer Muriëlle kiest dé outfits bij je sneakers

Influencer Muriëlle in haar eerste outfit: stoer maar wel vrouwelijk. Foto: Femmy Weijs

Foto van 'Kyrie Stuij'

25 MEI 2018

Witte Reebok’s, een vintage Adidas Superstar of de kersverse Nike Air Max Gold Bullet. De nieuwe zomercollectie trainers laat elk sneakerhart sneller kloppen. Maar wie het echt goed wil doen, denkt ook aan het totaalplaatje. Hoe laten we onze nieuwe schoenen nog beter uitkomen? Ontdek de favoriete outfits van influencer Muriëlle van Schaik (@Murielle) uit Breukelen.

Hartje Amsterdam. Een zomerse namiddag. Terwijl Muriëlle van Schaik (26) haar plek inneemt op een van de pittoreske grachten, trekt ze de aandacht van een groepje toeristen. Als de influencer haar lange bruine lokken opzij slaat en haar ijsblauwe ogen op de lens richt, is het niet alleen de professionele fotograaf die klikt. Ook de toeristen hebben hun smartphone uit hun zak getrokken.

Combinaties


love
user_40f2189b758d1d5d4da21b21e14ad404f1d96af6_avatar

Views

3k+

Esko is uit het duister gestapt

credit: Ron Baltus.

Foto van 'Jeroen Haverkort'

25 MEI 2018

Esko is nog maar 24 jaar, maar de producer uit Almere heeft al een heel leven geleefd. Zijn platenlabel Van Klasse, met artiesten als Hansie, Jermaine Niffer, Maria Dolorez, Raffa en Woenselaar, én zijn eigen carrière gaan als een speer. „Wie had dat een paar jaar geleden kunnen denken”, grijnst hij. Naast Esko zit rapper Hansie (26). „We zijn elkaar tegen gekomen op de middelbare school en sindsdien zijn we onafscheidelijk”, zegt Hansie, die eigenlijk Navarre Novian Norah heet. „Maar zo’n naam onthoudt niemand.”

Heel diep

Samen met Josylvio scoort Hansie momenteel een dikke hit met ‘Hey Meisje’ dat geproduceerd is door Esko. En Hansie dropt vandaag zijn nieuwste single ‘Kom Bij Mij’. „We zijn eigenlijk altijd aan het werk, hij nog meer dan ik”, wijst Hansie naar Esko. „Ik moet wel, ik wil niet meer terug zoals het was. Daarom wil ik altijd meer. Het is geen ondankbaarheid, maar angst die mij drijft”, aldus Esko.


Views

3k+

Maureen deelt passie voor sneakers met dochters

credit: Femmy Weijs

Foto van 'Jeroen Haverkort'

25 MEI 2018

Traveling mom, model en stylist. Maureen Powel houdt van het leven en mode. Die passie deelt ze met haar kids Sifare (12) en India (8).

Zelfde kleding

Zwart bomberjackie van Adidas, zwartwit gestreepte Capri en loafers. Maureen en haar dochters kleden zich graag op dezelfde manier. Dat is wel duidelijk op haar Instagramposts en wordt bevestigd als zij met haar oudste dochter de JD Store binnenloopt. „Leuk toch”, lacht Maureen. „We doen dit niet altijd hoor. Maar wel vaak. De ene keer zoek ik iets uit en de andere keer Sifare of India. Dan doen zij de basis en stijl ik het af met sierraden.”


Views

1k+

Tabitha is niet merkvast

credit: Femmy Weijs.

Foto van 'Jeroen Haverkort'

24 MEI 2018

De meeste van jullie kennen Tabitha waarschijnlijk van de hit ‘Is dit over’ met Ronnie Flex. Op YouTube is de video inmiddels tien miljoen keer bekeken. Lang dacht de singer/songwriter dat ze haar geluk in Amerika zou vinden, maar daar is ze op terug gekomen. „Ik voelde me niet thuis in de States. Daar beseft ik eigenlijk dat ik een nuchtere Hollander ben. Nee, het was geen teleurstelling. Ik ben dankbaar dat ik die les heb ondervonden. Ik hecht heel veel waarde aan familie en het land waar ik vandaan kom. You don’t know what you got, until it’s gone’. Mensen begrijpen niet dat ik de kans om in Amerika door te breken heb laten schieten. Maar als mij dat niet gelukkig maakt, waarom zou ik dat dan doen? Ik ben dicht bij mezelf gebleven en kijk nu eens wat er allemaal op mijn pad is gekomen.”

Eigen keuzes


Views

2k+