Dossier

Camera videoDomweg gelukkig in het dorp

Illustratie: Eefje Savelkoul

Foto van 'Margot Smolenaars'

7 OKT 2017

Werk en een woning, dat zijn de hete hangijzers voor de plattelandsmillennial. Jongeren trekken dan wel massaal richting stad, maar velen willen met hun diploma op zak het liefst weer terug naar het dorp. ,,Alles is hier. De stad is leuk hoor, maar ik heb toch veel meer met de charmes van het dorp.”

Toch is het platteland zélf niet zo vanzelfsprekend meer, want de uittocht naar de stad is al jaren gaande en lijkt onomkeerbaar. En de noodklok klinkt harder bij iedere peiling die naar buiten komt. Die van het Centraal Bureau voor de Statistiek en het Planbureau voor de Leefomgeving uit september 2016 is de meest recente. Daarin staat te lezen dat, hoewel de Nederlandse bevolking tot 2030 groeit met 950.000 inwoners, het overgrote deel daarvan in de Randsteden terechtkomt. Eén op de vijf gemeenten telt over een jaar of vijftien juist mínder inwoners, vooral in de buitengebieden.

In de dorpen neemt de vergrijzing zo langzamerhand zorgwekkende proporties aan. Waar straks in de steden 15 procent van de bevolking boven de 65 jaar is, is dat in de buitengebieden maar liefst 26 procent. Met name Zeeuws-Vlaanderen, Drenthe, de Achterhoek en delen van Groningen en Limburg lopen leeg.

De jongeren vertrekken, kort gezegd. Maar waarom? ,,Omdat het dramatisch is gesteld met de voorzieningen en werkgelegenheid op het platteland”, antwoordt Suzanne Borgharts, bestuursondersteuner van Plattelandsjongeren.nl, een vereniging die zich onder andere bezighoudt met die leegloop richting stad.

Bescheiden

Zo is er het project Perfect Job, dat via workshops en coaching probeert jongeren in hun eigen omgeving aan het werk te helpen. Wat het project vooral doet, is zorgen dat veel plattelandsjongeren hun bescheidenheid laten varen. ,,Generaliseren wil ik niet”, benadrukt projectleider Esther van Ameijde, ,,en toch kun je wel zeggen dat jongeren op het platteland niet zo gewend zijn om hun eigen kwaliteiten te benadrukken. Daarom opereren wij in kleine groepen, dat werkt heel prettig.” Die aanpak werpt zijn vruchten af: ,,We zien nu dat veel jongeren sneller dat eerste contract binnenhalen. Al komt dat ook omdat de economie aantrekt.”

Hebben jongeren eenmaal werk, dan volgt uitdaging twee: een eigen woning vinden. Bestuursondersteuner Borgharts beaamt dat starterswoningen op het platteland heel moeilijk te vinden zijn: ,,Werk en woningen, dat zijn de twee dingen waardoor jongeren het platteland achter zich laten. Terwijl velen van hen in onze ervaring het liefst zouden blijven.”

Vicieuze dorpscirkel

Dat herkent Ivo Naus, 27 jaar. ,,Ik woon op mezelf ja, eindelijk. Een huurwoning vinden, was echt een crime. Ik heb nog best lang bij mijn ouders gebivakkeerd.” Na zijn studie communicatie in Tilburg stond voor Naus één ding vast: hij wilde terug naar het dorp waar hij opgroeide, het Noord-Limburgse Meijel. ,,Alles is hier. Mijn ouders wonen in Meijel, mijn vrienden en mijn vriendin, ik sport hier. Tilburg was leuk hoor, maar ik heb toch veel meer met de charmes van het dorp.”

Dat dorp was echter aardig aan het verdorren. Winkeliers hadden geen aanloop en sloten de deuren. De leegte die ze achterlieten, werd niet opgevuld, met als gevolg veel leegstand in de ooit zo levendige Dorpsstraat, waardoor nóg minder mensen Meijel zagen zitten voor een tussenstop. Meijel zat, kortom, in dezelfde vicieuze cirkel als zoveel andere dorpen.

De Meijelnaren, onder wie ook Ivo Naus, zagen het gebeuren en dachten: dit kan niet langer zo. Jonge ondernemers, de vrijwilligers van het Dorpsoverleg en bestuurders sloegen de handen ineen en bedachten een initiatief om hun beleving van Meijel – Peelgeluk – te delen met de rest van Nederland. Hun plan viel samen met een toch al geplande opknapbeurt voor de dorpskern. Overkoepelend doel: het moet weer levendig worden in Meijel.

De dorpskern van Meijel: het Raadhuisplein

Sex a Peel

Ze gingen crowdfunden en kregen zo voldoende geld bijeen om een site en magazines te maken, die de sterke punten van het dorp onder de aandacht brengen. In de kerk verrees een infopunt, bemand door vrijwilligers, waar geïnteresseerden fiets- en wandelroutes kunnen krijgen, een agenda met alle activiteiten en informatie over alle koopwoningen. ,,En als ze er dan toch zijn, wijzen wij ze natuurlijk op onze cafés en restaurants, winkels én recreatieaanbod”, zegt Naus. Want meer bedrijvigheid betekent meer handel. Houd de ondernemers bezig, en zij houden de gemeente overeind, is de gedachte.

Het initiatief Peelgeluk draait om beleving, benadrukt Naus. ,,Wij willen dat meer mensen Meijel zien zoals wij het zien: als een dorp waar veel te halen en beleven valt.” Om dat te bereiken, is ruchtbaarheid nodig: als er maar over Meijel gepraat wordt. “Zo bedachten we bij een nieuwsbericht over onveilige seks door jongeren in onze gemeente, Peel en Maas, een condoomactie. We deelden condooms uit waarop we ‘Vur ouw: Sex a Peel’ hadden laten drukken. Is toch opgepikt door landelijke media.”

De hamvraag is: werkt dat? ,,Ja, zeker”, zegt Naus stellig. ,,Mijn bedrijf in evenementenorganisatie zit op het Raadhuisplein, middenin het dorp. Als ik zie hoe druk het soms op het plein is op een woensdagmiddag of donderdagavond, denk ik: zie je wel! En er is ook écht meer te doen.”

Brommers

Hoe het leven op het platteland er écht uitziet, is precies het onderwerp waar Geertjan Lassche ruim een jaar lang van zijn leven aan heeft besteed. In Brommers kiek’n laat de documentairemaker vier seizoenen uit het leven van twee vriendengroepen in het oosten van het land zien. De ene groep bestaat uit tieners, de andere uit twintigers. We zien ze sleutelen, crossen, zuipen, boeren, barbecueën, op de fiets of op de trekker naar een festival gaan. Hun gesprekken, de meeste althans, gaan over praktische dingen, zoals bier of eten. ,,Ja, dat duurt gewoon lang op de barbecue. Je moet geduld hebben.” En: “Doe mij ook maar zo’n pita-ding.”

Brommers kiek'n | Geertjan Lassche/VPRO

Brommers kiek'n | Geertjan Lassche/VPRO

Brommers kiek'n | Geertjan Lassche/VPRO

De documentaire eindigt bij de jaarwisseling zoals-ie begon: met shots van dezelfde twintigers die op dezelfde fiets naar hetzelfde weiland gaan om daar net zoveel bier te drinken en net zoveel melkbussen de lucht in te knallen als het jaar daarvoor. De tieners verplaatsen zich in een caravan, getrokken door een tractor, van boerderij naar boerderij om aan alle ouders de beste wensen voor het nieuwe jaar over te brengen. Thomas, door een van zijn vrienden consequent 'vieze drekhoer' genoemd, is te dronken om mee te doen en blijft op een matrasje liggen. ,,Ik haal wel een dekentje voor hem”, zegt een van zijn vrienden.

Geborgenheid

Op Twitter kwam tijdens de uitzending van Brommers kiek’n op 17 april een lawine aan bijval los, want iedereen die níet in een stad is opgegroeid (en dat zijn nog steeds héél veel Nederlanders) herkent de mores van de hechte vriendengroep en die van het dorpsleven. Dat is pas kameraadschap, luidde het gros van de reacties. Ook de verbazing over de technische aanleg van de jongens, instemming met hun visie op geluk (“Waarom zou ik weggaan als ik hier gelukkig ben?”) en nostalgische gevoelens over de eigen jeugd kwamen en masse bovendrijven.

Inmiddels is de documentaire door meer dan een miljoen mensen bekeken. Dat is een enorm kijkcijfer voor een puur observerende documentaire van anderhalf uur over zaken die niet in de Randstad spelen. ,,Normaal gesproken neemt men voor lief dat de problematiek in de Randstad en de onderwerpen die daar spelen, automatisch op het menu van de rest van het land staan”, verklaart Geertjan Lassche die aantallen. ,,Deze documentaire liet een heel ander Nederland zien, van een heel andere kleur en andere dynamiek.”

Brommers kiek'n | Geertjan Lassche/VPRO

Brommers kiek'n | Geertjan Lassche/VPRO

Dat vond weerklank bij de mensen die zich thuisvoelen in dat andere Nederland. Lassche liet immers zonder opsmuk en zonder oordeel zien waar het platteland voor staat: wij, niet ik. ,,De groep is het grootste goed in het dorp, niet het individu”, zegt de documentairemaker. ,,Dat maakt het leven in zo’n groep heel geborgen. Daarbij gedijt het dorpsleven bij herhaling: het zomerfeest van 2014 verschilt niet wezenlijk van dat in 2017. De geborgenheid die daarvan uitgaat, is hartverwarmend en heel vanzelfsprekend. Ook al is de andere kant van het verhaal dat je tot elkaar veroordeeld bent.”

Bekijk de trailer van de documentaire Brommers kiek'n hier:

Of klik hier voor de hele documentaire.

Over Metro Dossier

Elk weekend duikt Metro de diepte in! Hoe? Elke zaterdag vind je bij ons verhalen over de meest spraakmakende zaken. We kennen het, doordeweeks moet alles vlug maar gelukkig is er in het weekend tijd om lekker lang te lezen over opzienbarende onderwerpen. Boeiend? Absoluut! Schokkend? Soms. Confronterend? Misschien. Interessant, met een knipoog en vanuit meerdere perspectieven belicht? Altijd!

Onze beste auteurs, vormgevers, filmmakers en fotografen stellen deze bazige dossiers voor je samen. Zo heb jij op maandag gegarandeerd een tof verhaal om te delen met vrienden en collega's. Met Metro Dossier ben je helemaal up to date. Stop met koppensnellen en verwen je hersencellen!

Ditmaal: jongeren op het platteland. Bestaat er zoiets als 'de plattelandsmillennial'? En dubben jongeren buiten de Randstad over dezelfde dingen als jongeren ín de Randstad? Hoe is het om als homo of lesbienne op te groeien in een dorp? Lees meer in ons dossier van deze week:

BEKIJK OOK


wow
user_dcacd241a517f45b7d3519574ef3f8bb174467f4_avatar

Views

1k+

Moeders als voorbeelden

Zullen deze meiden ook geïnspireerd zijn door hun moeder? Photo by Nicole Adams on Unsplash

Foto van 'metronieuws'

23 JUN 2018

De één zorgde thuis voor de kinderen, de ander maakte carrière. Sommigen waren trouwe Opzij-lezeressen en anderen vonden feminisme een vies woord. Maar allemaal gaven ze hun dochters, op een of andere manier, iets mee waardoor die zich later zouden inzetten voor gelijke behandeling van vrouwen.

Chanel Lodik (30), marketingadviseur

“Mijn moeder heeft me laten zien dat zij als vrouw - en dus ik ook - alles kan wat mijn vader als man kan”, vertelt Chanel Lodik, de vrouw achter het initiatief ‘Meer kleur in de media’, dat experts van kleur koppelt aan journalisten.


Views

1k+

Likeability of 5

Het is raar als je geen feminist bent

Anne Ardon: "Je wilt protesteren waar het effect heeft. Nu is dat op social media.” / Credit: Michel de Groot

Foto van 'metronieuws'

23 JUN 2018

De wereld wordt overspoeld door een vierde feministische golf. Waar het bij de vorige drie draaide om zaken als stemrecht, economische zelfstandigheid, seksuele bevrijding en zelfontplooiing, richt de moderne feminist haar pijlen op de manier waarop we in de praktijk met vrouwen omgaan. Social media zijn de nieuwe barricaden.

Social media

“Mensen zeggen vaak: de nieuwe generatie feministen is lui, want ze zetten alleen een maar hashtagje onder een Instagram-post. Dat is geen activisme of feminisme”, zegt de 28-jarige Yara Michels, online influencer, hoofdredacteur van LINDA.meiden, tv-presentatrice én feminist. “Maar je ziet gewoon dat de tijd veranderd is. Dankzij social media worden miljoenen verhalen verzameld. Dáár komen we aan informatie, gaan we discussies en gesprekken met elkaar aan, daar delen we dingen.”


love
user_dac2566670364278285de1620f382add9a43b6dc_avatar

Views

2k+

Likeability of 6

Klant trakteert spontaan in elektronicazaak

In samenwerking met BCC

20 JUN 2018

Nederlanders komen gemiddeld 1,2 keer per jaar in een elektronicawinkel, zo wijst onderzoek uit. Maar er zijn bijzondere uitzonderingen. Sommige mensen komen er zelfs vaker dan in de supermarkt.

Met de opkomst van het online shoppen wordt het weleens vergeten, maar fysieke winkels hebben nog wel degelijk een belangrijke functie in onze maatschappij. Ze vormen ontmoetingsplekken waar klanten terechtkunnen voor service, maar ook voor een gezellig praatje. Het filiaal van BCC in het Limburgse Beek is zo’n winkel die meer is dan een plek voor aan- en verkopen.

Functie in de buurt


like
user_ea54b30544394f14d8c1bd9b380c7cf0ff182d02_avataruser_bf470001daf785496b4aeccda54e415471fe8219_avatar

Views

4k+

Likeability of 5

Werk aan de winkel voor nieuwe generatie feministen

Meer dan de helft van de ondervraagden vindt dat moderne feministen mannen hun mannelijkheid afpakken. Photo by Katherine Hanlon on Unsplash

Foto van 'metronieuws'

23 JUN 2018

De emancipatie van vrouwen is nog lang niet voltooid. Dat vindt bijna tweederde van de Metro-lezers, zo blijkt uit een online onderzoek onder 2.246 deelnemers tussen de 15 en 65 jaar. Bovendien vindt maar liefst 90 procent van de ondervraagden het hoog tijd dat vrouwen nu eindelijk eens hetzelfde betaald krijgen als mannen.

Dat laatste is nog altijd niet het geval. De loonkloof is in Nederland iets gekrompen, zo blijkt uit de recentste Gender Pay Index, maar bestaat nog wel. Mannen verdienen 17 procent meer dan vrouwen. Dit komt vooral doordat minder vrouwen een baan hebben die het beste salaris opleveren. Kleiner is het salarisverschil tussen mannen en vrouwen met hetzelfde werkniveau, namelijk 4,7 procent.

Gratis kinderopvang


love
user_dac2566670364278285de1620f382add9a43b6dc_avatar

Views

1k+

Maak een festivalselfie en win de nieuwe ZenFone!
Likeability of 5

Camera videoMaak een festivalselfie en win de nieuwe ZenFone 5!

Nathan met roze bril en een vrolijke Pinkpopbezoeker.

In samenwerking met Asus

22 JUN 2018

Even een selfie op een festival schieten en posten om te laten zien wat voor tofs je nu weer aan het doen bent: doen we dat niet allemaal? Misschien gebeurt het deze zomer nog wel vaker als je weet dat je de ZenFone 5 - de nieuwste uit de serie - ermee kunt winnen…

#festivalselfie en #ZenFone

Metro en ASUS, de producent van de ZenFone, hebben samen een selfiewedstrijd opgezet. Meedoen is simpel. Ben jij op een festival en maak je er een selfie? Post de foto dan op social media, sowieso op Instagram, en zet er de hashtags #festivalselfie en #ZenFone bij. Wie weet sporen we je op en heb jij straks die coole smartphone in je handen om nog meer selfies te schieten.


love
user_bb7eca804598a35db9118cc282c6ffd6cf1c3eb7_avatar

Views

1k+

Is het verzet tegen de donorwet typisch Nederlands?

Foto van 'Joram Bolle'

9 JUN 2018

Een meerderheid in de Tweede Kamer van één stem - en alleen maar omdat een lid van de Partij van de Dieren z’n trein had gemist. Ook een hele krappe meerderheid in de Eerste Kamer, waar de stemming nog werd uitgesteld. Felle debatten, ingezonden brieven en mogelijk zelfs een referendum. Allemaal vanwege de nieuwe wet voor orgaandonatie, waarbij je in plaats van niet, automatisch wél donor bent als je er geen bezwaar tegen maakt. In veel omringende landen kennen ze zo’n opt-outsysteem al. Is het verzet tegen de nieuwe wet typisch Nederlands?

Medisch-ethische discussies zorgen altijd voor verhitte debatten, zegt Theo Boer van de Protestants Theologische Universiteit: “Het gaat niet om nieuwe stoeptegels of emissie van broeikasgassen, maar om iets wat jouw eigen lichaam raakt.” Daarnaast denken Nederlanders volgens Boer graag na over de maakbaarheid van hun eigen geluk: “Dat is een overeenkomst met de discussie over bijvoorbeeld euthanasie. Er is een probleem, dat moet opgelost worden en de staat kan dat een duwtje geven.”

Amper protest in België


Views

3k+

Waarom de overheid denkt dat de donorwet zal werken

Foto van 'Joram Bolle'

9 JUN 2018

Het lijkt maar een subtiel verschil en dat is het ook. In de huidige situatie ben je geen donor, tenzij je aangeeft dat je dat wel wilt zijn. Als de nieuwe donorwet in 2020 ingaat, ben je automatisch donor, tenzij je aangeeft dat je dat níét wilt zijn. En dat kan vrij gemakkelijk. Zou dat nieuwe registratiesysteem dan überhaupt meer ja-registraties opleveren? Wel volgens een belangrijke theorie uit de gedragseconomie.

Lange tijd gingen we ervan uit dat de mens een behoorlijk rationeel wezen is. Op basis van argumenten nemen we beslissingen die uiteindelijk goed zijn voor ons eigen welzijn. In de economische theorie wordt een mens dan een homo economicus genoemd. Maar, zeiden gedragseconomen Richard Thaler en Cass Sunstein in een boek uit 2008, eigenlijk is dat helemaal niet zo. Mensen handelen niet altijd rationeel, en ook niet alleen uit zelfbelang. Daarom nemen we beslissingen die verkeerd uit kunnen pakken of zelfs schadelijk voor ons zijn. Maar met een klein psychologisch zetje, vallen we te sturen.

De overheid maakt steeds meer gebruik van inzichten uit de gedragswetenschap. Sinds een aantal jaar is er in Nederland een netwerk van ministeries en andere overheidsinstellingen dat daarmee experimenteert en ervaringen uitwisselt. Het doel is om beleid te bedenken dat ons kleine duwtjes geeft in wat de overheid als de goede richting ziet. En daar merken we niet eens echt iets van. Nudging, werd die techniek gedoopt door Thaler en Sunstein (‘nudge’ is Engels voor zetje of duwtje).


Views

2k+

Exclusief hotel voor criminelen opent deze zomer z’n deurenvideo icon
00:00

In samenwerking met Dutch FilmWorks

22 JUN 2018

Exclusief hotel voor criminelen opent deze zomer z’n deuren

Géén wapens, géén politie en géén moorden. Dat zijn de drie regels die keihard gelden binnen een exclusief ziekenhuis voor criminelen in Los Angeles. Deze zomer gaat dat hotel open en de manager is Jodie Foster. Huh?

Members only

Natuurlijk speelt wereldster Foster een personage, in dit geval Jean ‘The Nurse’ Thomas. Haar geheime en exclusief ‘members only’-ziekenhuis vol gewonde huurmoordenaars, bankovervallers, gangsters en andere misdadigers heet Hotel Artemis. En zo heet de superspannende actiefilm met Foster ook.

Vanaf donderdag 28 juni draait Hotel Artemis in de Nederlandse bioscopen. Hierboven zie je alvast de trailer van wat de komende maanden dé verrassing van deze blockbusterzomer kan worden.

Sterrencast

Naast Jodie Foster heeft Hotel Artemis een bijzondere cast, vol boeiende namen. Zo zijn onder meer Guardians of the Galaxy’s Dave Bautista, Sterling K. Brown uit Black Panther, femme fatale Sofia Boutella uit Kingsman: The Secret Service en good old Jeff Goldblum (Jurassic Park) in de film te zien.

Filmliefhebbers kijken bovendien naar deze actiethriller uit vanwege de schrijver, Drew Pearce. Hij was ook verantwoordelijk voor Iron Man 3, Mission Impossible: Rogue Nation en Sherlock Holmes 3. Vette actie gegarandeerd!

Bloederige rellen

Géén wapens, géén politie en géén moorden dus. Maar ja, dan barsten in de straten van LA bloederige rellen los en betreedt een legendarische maffiabaas Hotel Artemis. De veiligste plek voor criminelen op aarde is in één klap de gevaarlijkste geworden…

BEKIJK OOK


Views

1k+

Nederland heeft bijna twee keer zoveel donoren nodig

Foto van 'Joram Bolle'

9 JUN 2018

Wie ziek is en nieuw orgaan nodig heeft, heeft nog iets nodig: veel geluk. Want er zijn bij lange na niet genoeg organen om iedere patiënt snel te helpen. Dat is één van de redenen dat de politiek de nieuwe wet rondom orgaandonatie nodig vindt: daarin ben je orgaandonor tenzij je bezwaar maakt. Maar hoe groot is het probleem eigenlijk? Dit zeggen de cijfers van het Donorregister en de Nederlandse Transplantatie Stichting.

Rond de 1.100 Nederlanders wachten op dit moment actief op een orgaan. Eigenlijk zijn het er meer, maar dat zijn de mensen van wie de conditie goed genoeg is om geopereerd te kunnen worden. In het donorregister hebben 3,7 miljoen mensen aangegeven na hun dood hun organen ter beschikking te stellen. Dat betekent dat er per persoon op de wachtlijst bijna 3.400 potentiële donoren zijn. Op het eerste gezicht lijkt dat heel wat, maar in de praktijk is dat niet zo.

Orgaandonatie is erg complex en lang niet iedereen die zich als donor heeft ingeschreven is op het moment dat hij of zij overlijdt medisch geschikt om organen te doneren. Dat heeft bijvoorbeeld te maken met leeftijd, de manier waarop iemand overlijdt en waar dat gebeurt. Een donor moet in het ziekenhuis overlijden. En een geschikte donor mag geen hersenfunctie meer hebben, terwijl de rest van z’n organen nog wel moet functioneren. Dat is de reden dat het merendeel van de geschikte donoren een beroerte als doodsoorzaak heeft.


Views

2k+

Sneakerfans Ginney en Caroll tippen festivaloutfits
Likeability of 5

Sneakerfans Ginney en Caroll tippen festivaloutfits

Caroll (b) en Ginney (o) Foto: Femmy Weijs

Foto van 'Sofie Smulders'

25 MEI 2018

Content creator Ginney Noa en designer Caroll Lynn zijn naast sneakerlovers ook fanatieke festivalgangers. Wij klopten aan bij de dames voor wat outfit-advies. Wat trekken zij aan naar een festival?

„Luchtige kleren”, klinkt het in koor.
Ginney: „Ik raad altijd een bodysuit aan. Als het lekker weer is, wordt je rug ook bruin en het is makkelijk.” 
Caroll: „Maar let wel even op dat áls je een bodysuit aantrekt, het er eentje is die je van onder kunt openmaken. Anders zit je naakt op de pot! Dat is echt heel belangrijk, want als je die Dixi in gaat en hij kan niet los, heb je een probleem.”
Ginney: „En ik vind zo’n track jogging altijd heel nice. Ook als je op het gras wil zitten. Een spijkerbroek zit altijd zo strak en dit zit lekker los.”
Caroll: „Ik ben meer van de rokjes. Ook handig voor het wc-verhaal. Maar weer niet als je op het gras zit, want dan moet je je benen steeds bij elkaar houden.”

Wat nu als het regent?


lolwow
user_089a62bddd6a2f1e6136d9e42e981fe32e6c7e31_avataruser_04af0f5807548e07ebb4030760fb48c375d3473f_avatar

Views

3k+

Sanne Poeze wil meer Kicks voor Girls

Sanne Poeze wil meer Kicks voor Girls

Sanne Poeze Foto: Femmy Weijs

Foto van 'Sofie Smulders'

25 MEI 2018

Ze heeft meer dan 38 duizend volgers op Instagram, 200 paar sneakers in de kast en tonnen ambitie. ‘Girl on Kicks’ en online creative Sanne Poeze deelt op haar blog de nieuwste trends op sneakergebied en laat zien hoe je ze kunt combineren. Maar daarnaast heeft ze nog een missie: „Ik wil opstaan als de vrouwelijke stem in de sneakerwereld.”

Dat is namelijk hard nodig, vindt Sanne, die zichzelf geen feminist noemt. „Ik pleit meer voor gelijkheid dan voor feminisme. Er wordt nu zoveel over ‘girlpower’ gepraat, in plaats daarvan moeten we het juist op gelijkheid gooien.” De hashtag #GirlOnKicks, inmiddels 53 duizend keer gebruikt, is inmiddels uitgegroeid tot een kleine community.

Girl on Kicks


Views

2k+

Van zwemkampioene naar sneakermeisje

credit: Vincent van Dordrecht.

Foto van 'Jeroen Haverkort'

25 MEI 2018

Jezelf klaarstomen voor de zomer? Dat gevoel kent Suzanne Brummel niet: „Als je vaste gewoontes inpast in je dagelijkse leven zit je lekkerder in je vel en hoef je echt niet alle zeilen bij te zetten als de zomer er weer aankomt.”

Klaarstomen?

Suzanne Brummel (24) sport al haar hele leven. „Poeh, het is moeilijk om mij te vragen hoe je je lijf klaarstoomt voor de zomer”, lacht de oud Nederlandse zwemkampioene open water. „Ik sport omdat ik er ontspannen van word en energie van krijg. Ik sport voor mezelf, niet om er een bepaald lichaam van te krijgen. Klaarstomen voor de zomer… Wat is dat? Moet je dan ineens een paar kilo lichter zijn? Er strakker uitzien? Ik kan me daar niet echt een voorstelling bij maken. Iedereen moet doen wat hij of zij prettig vindt. Ik vind het prettig om te sporten. Vroeger toen ik nog professioneel zwom trainde ik vier uur per dag, nu twee uur.”


Views

3k+

Liever leren sneakers in verband met koeienstront

credit: Femmy Weijs.

Foto van 'Jeroen Haverkort'

25 MEI 2018

Montell en Ritse van HNTM mochten een outfit voor elkaar uitzoeken. De jongens hadden hierbij de grootste lol.

Stukgaan

‘Check die lijn!’ Montell gaat helemaal stuk om de opmerking van zijn maatje Ritse die zijn strakke buik een complimentje geeft. De jongens van Holland Next Top Model 2017 gieren het uit in het pashokje. Zojuist hebben ze een outfit uitgekozen wat ze leuk zouden vinden staan bij meisjes. Beiden lopen wel warm voor een crop top en trekken het vervolgens ook aan.


Views

2k+

De sneaker als pronkstuk in je interieur

Schoenen in je woonkamer, de nieuwste interieurtrend. Foto Ikea

Foto van 'Kyrie Stuij'

25 MEI 2018

Koop je de nieuwste sneakers, belanden ze in een stoffige hoek onder de kapstok. Zonde toch? Maak je nieuwe schoenen multifunctioneel en gebruik ze als interieuritem.

,,Waarom zou je veel geld betalen voor een paar schoenen om deze vervolgens te verstoppen in je kledingkast?’’ Met deze visie begon de Amerikaanse modeontwerper Chris Stamp (van het merk ‘Stampd’) aan zijn eerste collectie voor Ikea: De SPÄNST-lijn, een limited edition die begin deze maand uitkwam.

Schoenenboxen


Views

3k+

Likeability of 6

Rapper Winne: Ik zat in India huilend in de trein

Winne dropt binnenkort zijn nieuwe album 'Oprecht Door Zee'. Foto: Jan Kok

Foto van 'Johan van Boven'

25 MEI 2018

Het verlangen van de fans naar een tweede album was en is groot. Maar na ‘Winne Zonder Strijd’ bleef het maar liefst negen jaar stil. Nu is de rapper uit Rotterdam klaar voor een nieuwe plaat: ‘Oprecht Door Zee’. Een exacte releasedatum heeft hij nog niet. „Volgende maand komt de eerste video uit en dan werken we toe naar de release van het album”, zegt de 40-jarige Winston Bergwijn. „Het gaat dit jaar dus écht gebeuren.”

Werd je al die jaren niet gek van de vraag wanneer je eindelijk met een vers album komt?
Als je elke dag die vraag krijgt, went het. Sinds ik muziek maak vragen mensen wanneer ik met nieuwe dingen kom. Je zult zien dat na de nieuwe plaat mensen na een week al weer gaan vragen wanneer het derde album wordt uitgebracht. Maar ik snap dat mensen na al die jaren nieuwsgierig zijn naar wat ik ga doen.

Mensen vragen vast ook waarom het zo lang heeft geduurd.
Ook dagelijks. Mijn antwoord is simpel: life!


like
user_42906783f6acc47004f26b6e651760ced3da677e_avataruser_40f2189b758d1d5d4da21b21e14ad404f1d96af6_avatar

Views

4k+

Likeability of 5

Influencer Muriëlle kiest dé outfits bij je sneakers

Influencer Muriëlle in haar eerste outfit: stoer maar wel vrouwelijk. Foto: Femmy Weijs

Foto van 'Kyrie Stuij'

25 MEI 2018

Witte Reebok’s, een vintage Adidas Superstar of de kersverse Nike Air Max Gold Bullet. De nieuwe zomercollectie trainers laat elk sneakerhart sneller kloppen. Maar wie het echt goed wil doen, denkt ook aan het totaalplaatje. Hoe laten we onze nieuwe schoenen nog beter uitkomen? Ontdek de favoriete outfits van influencer Muriëlle van Schaik (@Murielle) uit Breukelen.

Hartje Amsterdam. Een zomerse namiddag. Terwijl Muriëlle van Schaik (26) haar plek inneemt op een van de pittoreske grachten, trekt ze de aandacht van een groepje toeristen. Als de influencer haar lange bruine lokken opzij slaat en haar ijsblauwe ogen op de lens richt, is het niet alleen de professionele fotograaf die klikt. Ook de toeristen hebben hun smartphone uit hun zak getrokken.

Combinaties


love
user_40f2189b758d1d5d4da21b21e14ad404f1d96af6_avatar

Views

3k+

Esko is uit het duister gestapt

credit: Ron Baltus.

Foto van 'Jeroen Haverkort'

25 MEI 2018

Esko is nog maar 24 jaar, maar de producer uit Almere heeft al een heel leven geleefd. Zijn platenlabel Van Klasse, met artiesten als Hansie, Jermaine Niffer, Maria Dolorez, Raffa en Woenselaar, én zijn eigen carrière gaan als een speer. „Wie had dat een paar jaar geleden kunnen denken”, grijnst hij. Naast Esko zit rapper Hansie (26). „We zijn elkaar tegen gekomen op de middelbare school en sindsdien zijn we onafscheidelijk”, zegt Hansie, die eigenlijk Navarre Novian Norah heet. „Maar zo’n naam onthoudt niemand.”

Heel diep

Samen met Josylvio scoort Hansie momenteel een dikke hit met ‘Hey Meisje’ dat geproduceerd is door Esko. En Hansie dropt vandaag zijn nieuwste single ‘Kom Bij Mij’. „We zijn eigenlijk altijd aan het werk, hij nog meer dan ik”, wijst Hansie naar Esko. „Ik moet wel, ik wil niet meer terug zoals het was. Daarom wil ik altijd meer. Het is geen ondankbaarheid, maar angst die mij drijft”, aldus Esko.


Views

3k+

Maureen deelt passie voor sneakers met dochters

credit: Femmy Weijs

Foto van 'Jeroen Haverkort'

25 MEI 2018

Traveling mom, model en stylist. Maureen Powel houdt van het leven en mode. Die passie deelt ze met haar kids Sifare (12) en India (8).

Zelfde kleding

Zwart bomberjackie van Adidas, zwartwit gestreepte Capri en loafers. Maureen en haar dochters kleden zich graag op dezelfde manier. Dat is wel duidelijk op haar Instagramposts en wordt bevestigd als zij met haar oudste dochter de JD Store binnenloopt. „Leuk toch”, lacht Maureen. „We doen dit niet altijd hoor. Maar wel vaak. De ene keer zoek ik iets uit en de andere keer Sifare of India. Dan doen zij de basis en stijl ik het af met sierraden.”


Views

1k+

Tabitha is niet merkvast

credit: Femmy Weijs.

Foto van 'Jeroen Haverkort'

24 MEI 2018

De meeste van jullie kennen Tabitha waarschijnlijk van de hit ‘Is dit over’ met Ronnie Flex. Op YouTube is de video inmiddels tien miljoen keer bekeken. Lang dacht de singer/songwriter dat ze haar geluk in Amerika zou vinden, maar daar is ze op terug gekomen. „Ik voelde me niet thuis in de States. Daar beseft ik eigenlijk dat ik een nuchtere Hollander ben. Nee, het was geen teleurstelling. Ik ben dankbaar dat ik die les heb ondervonden. Ik hecht heel veel waarde aan familie en het land waar ik vandaan kom. You don’t know what you got, until it’s gone’. Mensen begrijpen niet dat ik de kans om in Amerika door te breken heb laten schieten. Maar als mij dat niet gelukkig maakt, waarom zou ik dat dan doen? Ik ben dicht bij mezelf gebleven en kijk nu eens wat er allemaal op mijn pad is gekomen.”

Eigen keuzes


Views

2k+