Erik Jonk
Erik Jonk Nieuws 8 mrt 2018
Leestijd: 3 minuten

Straks meer plastic in de oceanen dan vis

Strijd tegen plastic is bikkelhard nodig: Ecover komt met afwasmiddelfles op de markt, ‘rechtstreeks uit de vuilnisbak’.

Om maar met wat alarmerende cijfers binnen te vallen: de stijging van het aantal verkochte plastic flesjes in het jaar 2021 ten opzichte van nu is 20 procent. Op dit moment worden ter wereld elke minuut een miljoen plastic flesjes uit de schappen gehaald. Elk jaar komt tussen de vijf- en dertien miljoen ton plastic in onze oceanen terecht. Dit richt schade aan aan vogels, vissen en andere diersoorten. Volgens de foundation van Ellen MacArthur (de befaamde voormalig Britse zeilster) bevatten oceanen in 2050 in gewicht meer plastic dan vis…

Clean World Revolution

Dat moet anders vindt Ecover, het Belgische bedrijf dat ecologische schoonmaakproducten maakt. Ecover roept op tot een Clean World Revolution. Die revolutie onketent het ook zelf. Het bedrijf heeft een afwasmiddel op de markt gebracht, waarbij de fles voor 100 procent uit gerecycled plastic bestaat. Recht uit de vuilnisbak dus. De fles die de afvalberg moet tegengaan is bovendien 100 procent recyclebaar. De ecologische voetafdruk (een milieumaat) van de fles is 70 procent lager dan wanneer nieuw plastic zou zijn gebruikt. Ecover start dit jaar ook met tests om een nieuwe generatie afbreekbare materialen te gebruiken in plaats van plastic. Zo moet de strijd tegen het plastic afval naar een nog hoger niveau worden getild.

Straks meer plastic in de oceanen dan vis

Bedrijf met een missie

Ecover heeft als missie om snel, in 2020, alle flessen van 100 procent gerecycled plastic te maken. 1979 was het jaar waarin Ecover ‘als pionier in hart en nieren begon’. Toen introduceerde het bedrijf het eerste fosfaatvrije waspoeder. De stelling van Ecover anno 2018: „het gebruik van plastic moeten we volledig herzien. En halt moet worden toegeroepen aan het gebruik van materialen die onverwoestbaar zijn of die maar voor een klein gedeelte hergebruikt kunnen worden.”

Straks meer plastic in de oceanen dan vis

Retro look

De nieuwe retrolook van de afwasmiddelfles is een knipoog naar de eerste Ecoverfles en herinnert aan de missie van het merk van 40 jaar geleden: het opschonen van onze planeet. De fles is verkrijgbaar bij Albert Heijn en in sommige natuurvoedingswinkels. Je kunt er verschillende geurversies krijgen: citroen & aloë vera, kamille & clementine, lelie & lotus, granaat & vijf en een parfumvrije versie.

Straks meer plastic in de oceanen dan vis

#LetsLiveClean

Zelf meedoen aan de strijd tegen het plastic afval? Ecover geeft een aantal tips die in de Clean World Revolution het verschil kunnen maken (je ervaringen daarbij delen met de hashtag #LetsLiveClean is natuurlijk allesbehalve verboden):

  • Doe mee aan de nieuwste trend uit Scandinavië, plogging, en raap tijdens het joggen zwerfafval op – zorgt voor extra gewicht én extra training.
  • Be a messenger en steel de show met andere merken die ook het verschil maken; de coole zonnebrillen van W.R.YUMA gemaakt van plastic afval, de stoere tote bag van Yaco van duurzaam denim, en de duurzame waterfles van Dopper. 
  • Sharing is caring. Heel veel producten hoef je niet nieuw te kopen; deel je eigen spullen of kijk of je ze kunt lenen van je vrienden of buren, bijvoorbeeld via peerby.com.
  • Party responsibly! Weg met de glowsticks, glitter en plastic rietjes; hallo, bamboerietjes, eetbare bordjes en zelfgemaakte versieringen van oud papier en plastic. 

Meer informatie vind je op Ecover.com/nl.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.