Jelmer Visser
Jelmer Visser Nieuws 8 jan 2018
Leestijd: 1 minuut

Storm van kritiek op H&M na foto jongen in apentrui

Het internet is boos op H&M. Wat is er aan de hand? De modeketen plaatste op hun website een foto met daarop een zwart jongetje die een trui droeg met de tekst ‘coolest monkey in the jungle’. De gewraakte trui is onderdeel van een nieuwe collectie die sinds gisteren in de winkels ligt. H&M heeft de foto inmiddels verwijderd en zijn exuses aangeboden

Racisme

De eerste mensen die deze opmerkelijke reclame-uiting in de publiciteit brachten waren Twitteraars. Al snel was het hek van de dam en kreeg H&M te maken met een gigantische stroom klachten. Veel mensen vonden de afbeelding van het jongetje met deze trui onacceptabel, beledigend en racistisch.

Verder riepen mensen op tot een boycot van H&M en eisten ze dat de trui uit de handel werd gehaald. Sommigen namen het op voor de jongen op de foto. Hij zou zonder medeweten misbruikt worden door de kledinggigant om een racistische boodschap over te brengen. „Hoe kan een heel team hiermee bezig zijn en niet doorhebben dat dit echt niet door de beugel kan?" vraagt een Twitteraar zich hardop af.

Niet iedereen gelooft in de kwade intenties van H&M, maar velen vinden wel dat de keten onvoldoende heeft nagedacht over de impact van bepaalde beelden. Een woordvoerder van het bedrijf bevestigt aan de Independent dat ze de afbeelding offline hebben gehaald en dat het niet hun intentie was om met hun modefoto’s mensen te kwetsen.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.