Anne Kersten
Anne Kersten Openbaar vervoer 10 jun 2018
Leestijd: 1 minuut

Petitie tegen toeslag saldo laden bij servicebalie

Afgelopen week bracht de NS het besluit naar buiten om een toeslag te heffen op het saldo laden bij de servicebalie. Dat plan stuitte op breed verzet van reizigers en medewerkers.

Toeslag van 50 cent

FNV Spoor startte een petitie, die maandagmorgen wordt overhandigd aan de NS-directie. In een paar dagen hebben ruim 12.000 reizigers en honderden medewerkers deze petitie ondertekend. De NS wil 50 cent per transactie heffen bij de servicebalie.

Het is niet een maatregel waar veel reizigers last van zullen hebben: de oplaadautomaten zijn namelijk veel populairder voor het opladen van het ov-chipkaart saldo.

Hulp van medewerker

Toch is er nog steeds een groep mensen die gebruik maakt van het opladen bij de servicebalie. Denk aan toeristen, mensen die de taal niet goed spreken of bijvoorbeeld ouderen. „Voor hen is het fijn om geholpen te worden door een medewerker, zeker als je de automaat niet begrijpt", aldus Christa Burger, bestuurder bij FNV Spoor.

Ze stelt dat de NS consumenten meer richting de automaat wil hebben, omdat het opladen van je saldo nu eenmaal een simpele handeling is. „De mensen die met de automaat in de eerste plaats al moeite hebben, zijn hier nu de dupe van", vervolgt Burger.

Rare situaties

Medewerkers van de servicebalie hebben meerdere keren per dag te maken met saldo-opladers. Burger ziet vooral problemen voor de medewerkers: „Probeer maar eens uit te leggen waarom iemand 50 cent moet bij betalen, als hij bijvoorbeeld maar 2 euro op zijn ov-chipkaart wil zetten." Ze voorziet rare situaties. „Het is beter om de maatregel helemaal niet in te voeren."

FNV Spoor is van mening dat zowel reizigers als medewerkers hier niet op zitten te wachten. „Als de NS-directie niet luistert, kunnen er acties volgen."

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.