Redactie Metro
Redactie Metro Nieuws 1 jun 2018
Leestijd: 1 minuut

AD stopt met oliebollen- en haringtest

De oliebollentest, de haringtest, de friettest. Ze testen wat af bij het Algemeen Dagblad. Maar daar gaan ze mee stoppen.

Volgens AD-hoofdredacteur Hans Neijenhuis is die beslissing genomen naar aanleiding van de ophef die vorig jaar ontstond bij zowel de haring- als de oliebollentest: ,,We hebben besloten niet door te gaan met onze nationale smaaktests. Over smaak valt namelijk, zo bleek vorig jaar, wel degelijk te twisten. Te veel wat ons betreft."

Onnodig grievend

Nijenhuis doelt hiermee op de constatering dat de keurmeesters van de haringtest niet objectief waren en hun commentaren bij hun oordelen soms onnodig grievend bleken. Bij de oliebollentest wisten de bakkers die zichzelf voor de test opgaven wel van te voren dat de keurmeesters langs zouden komen, de anderen niet. ,,En ook daar waren onze woorden over de bakkers die onderaan eindigden snoeihard", schrijft Nijenhuis.

De hoofdredacteur geeft critici gelijk over de grievende teksten: ,,Ook wij vonden bij nader inzien dat we die beter anders hadden kunnen formuleren. Scherpe recensies kunnen misschien amusant zijn, maar zoals ik in december al in de krant schreef: leedvermaak is geen vermaak."

Misdaadmeter

In december 2017 besloot de krant al dat de haringtest op de schop zou gaan. Nijenhuis wilde toen niet zeggen wat er zou veranderen. De krant gaat wel door met de misdaadmeter, die gebaseerd is op cijfers van de politie. Ook zal de krant incidentele tests van consumentengoederen blijven uitvoeren.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.