Binnenland

Kroegbazen eisen miljoenen bij sluiting rookruimtes

Kroegbazen eisen miljoenen bij sluiting rookruimtes

In de hele sector is er tussen de 70 en 90 miljoen euro uitgegeven aan de inrichting van rookruimtes. Foto: ANP.

Foto van 'Amarins de Boer'

18 MEI 2018

De horeca wil financiële compensatie als het kabinet de rookruimtes binnen twee jaar wil sluiten. Brancheorganisatie Koninklijke Horeca Nederland (KHN) wil namens de ondernemers een massale schadeclaim indienen.

Als rookruimtes in de horeca worden verboden, dan heeft dat grote impact op de sector, laat de brancheorganisatie weten. Om die reden willen horecaondernemers financieel gecompenseerd worden voor de investeringen die ze hebben gedaan.

Afzuiginstallaties

Zo duurt het nog zeker vijf jaar totdat horecaondernemers de afzuiginstallaties uit de rookruimtes hebben terugverdiend. Pas sinds 2008 hebben de meeste horecagelegenheden namelijk een rookruimte; toen kwam er een rookverbod in kroegen.

KHN laat in De Telegraaf weten dat zij een overgangsperiode van minimaal vijf jaar wil. Volgens KHN is die compensatie nodig omdat de ondernemers niet hadden kunnen weten dat de regels zouden veranderen op het moment dat zij de investeringen deden. Volgens de brancheorganisatie is er in de hele sector 70 tot 90 miljoen euro uitgegeven aan de rookruimten.

Kroegbazen eisen miljoenen bij sluiting rookruimtes

KHN laat in De Telegraaf weten dat zij een overgangsperiode van minimaal vijf jaar wil. Foto: ANP.

Staatssecretaris

KHN legt de eisen binnenkort neer bij staatssecretaris Paul Blokhuis van Volksgezondheid, die vorige maand aankondigde dat rookruimtes in de horeca binnen twee jaar verboden moeten zijn. Als de staatssecretaris niet aan de eisen tegemoetkomt, dan is het volgens de KHN mogelijk dat er claims volgen.

Uit onderzoek van de brancheorganisatie blijkt dat 91 procent van de ondernemers met een rookruimte tegen de plannen van Blokhuis is. KHN verwacht dat een verbod op de rookruimtes leidt tot meer rokers op straat en dus geluidsoverlast.

BEKIJK OOK


Views

2k+

Wat doet deze 'blote' man op de Neude in Utrecht?

Foto van 'Lisa Vermeij'

3 UUR

Een beetje vreemd is het wel. De temperaturen zijn nog niet echt tropisch te noemen, maar dat heeft twee mannen in Utrecht er niet van weerhouden om halfnaakt te zonnebaden in de Utrechtse binnenstad. Op de Neude in Utrecht lag vanmiddag een man in een strak zwembroekje te zonnebaden, terwijl op het Janskerkhof een blote man opdook in de fontein.

De man heeft op het Neude een handdoekje neergelegd en lag wat te zonnebaden. Op een foto is te zien dat hij het boek Economie in een Notendop van Arnold Heertje leest. Ook op het Janskerkhof was vanochtend een blote man in een fontein te zien. Of het om dezelfde man gaat is nog niet duidelijk. Volgens voorbijgangers leek het er op alsof de man zichzelf aan het wassen was.

Waarom zou je zo iets doen? Tja, dat vragen wij ons ook af. Is het een schreeuw om aandacht, een reclamestunt of hadden deze mannen gewoon zin in wat verkoeling? Of is het onderdeel van een kunstproject?

BEKIJK OOK


Views

200+

Ouders kopen vaker alcoholvrij bier voor kinderen

NIX/ANP

Foto van 'Kasper Hermans'

VANDAAG, 15:39

Ouders zien er steeds strenger op toe dat hun kinderen geen alcohol drinken. 68 procent wil niet dat hun kind voor zijn achttiende verjaardag al een glas alcohol drink. Negen jaar geleden was dit nog 45 procent, in 2013 nog 59 procent. Dat blijkt uit de Kindermonitor in Gelderland.

Radler voor tienjarigen

Daartegenover staat dat ouders er wel steeds minder moeite mee hebben om hun kinderen alcoholvrij bier zoals Radler 0,0% voor te schotelen. Dit gebeurt al op hele jonge leeftijd. Acht procent van de ouders koopt wel eens een drankje uit die categorie voor hun kind, terwijl deze tussen de 10 en 12 jaar oud zijn.

Dat is iets om je zorgen over te maken, vindt de GGD. Zeker als het een trend is die landelijk blijkt. ,,Dit is geen goede ontwikkeling, omdat kinderen op deze manier leren dat bier drinken erbij hoort. De stap naar het drinken van alcohol is dan sneller gezet.”

NIX18

Toch is de daling van het alcoholgebruik duidelijk, stelt ook pedagoog Krista Okma tegenover EditieNL. ,,Je merkt inderdaad aan alles dat er een afname is van alcoholgebruik. Campagnes als NIX18 hebben ervoor gezorgd dat ouders weten dat het heel verstandig is om zo laat mogelijk met alcohol te beginnen. Die boodschap is wel geland."

,,Er wordt minder alcohol gekocht en geschonken aan jongeren. Als alternatief alcoholvrije drankjes geven, vind ik dan helemaal niet zo slecht. Liever dat, dan kinderen tóch alcohol voorzetten", vervolgt Okma. ,,In een ideale wereld zouden ouders stoppen met alcohol drinken in het bijzijn van hun kinderen en ook niet meer roepen 'dat moet gevierd worden, dus een wijntje of biertje of bubbels!’"

Gezonder

Overigens komt uit Kindermonitor naar voren dat kinderen over het algemeen gezonder zijn gaan leven. 97 procent van de ouders zegt dat hun kind(eren) gezond is/zijn. Ook zouden ze zich steeds bewuster zijn van de leefstijl van zichzelf en hun kinderen.

BEKIJK OOK


Views

300+

Ben jij net zo grappig als de vier Gabbers?

Win! Ben jij net zo grappig als de vier Gabbers?

De vier Gabbers met vlnr Ali B, Najib Amhali, Martijn Koning en Roué Verveer. / Vincent van Dordrecht

In samenwerking met Gabbers

VANDAAG, 05:30

We dagen je uit: probeer net zo grappig te zijn als Gabbers. Of grappiger!

Roué Verveer, Martijn Koning, Najib Amhali en Ali B zullen op 29 en 30 juni de ene na de andere grap de Ziggo Dome in slingeren. Zij doen dat in een nieuwe formatie tijdens de derde Gabbereditie. Koop je kaarten met 20 euro korting via Metro.

koop gabber tickets

Maar… zijn Metrolezers misschien wel net zo grappig of zelfs grappiger dan deze vier comedians? Wij twijfelen daar uiteraard niet aan, maar we dagen de lezer wel uit. Vorige week kondigden we het in een interview met het kwartet heren al aan: er komt een wedstrijd ‘Ben jij net zo grappig als Gabbers?’

Stel, Gabbers voor je neus

„Geef de lezers een opdracht mee, dat werkt het beste. Donald Trump bijvoorbeeld”, zegt Martijn Koning. En met een lach: „Of Gabbers zelf natuurlijk. Pak ons maar hard aan.” De opdracht daarom deze keer: stel, de vier Gabbers staan voor je neus. Welke grap óver hen (of over een van de vier) zou je vertellen?

Inzenders van een onvervalste Gabbersgrap maken kans op 5x2 vrijkaarten voor een van de Ziggo Dome-shows. Maar, misschien nog wel belangrijker, bij plaatsing van je grap in Metro of op Metronieuws.nl verdien je uiteraard eeuwige roem!

Meedoen? Mail dan je grap naar marketing@metronieuws.nl.

Kaarten met korting

Metrolezers kunnen naast de prijsvraag profiteren van een speciale kortingsactie van deze krant en Gabbers. Kaarten voor de shows op 29 en 30 juni in Ziggo Dome bestel je via www.gabbers.nl. Metrolezers krijgen 20 euro korting voor elke rang! Dit door de vouchercode metro (met kleine letters) in te voeren.

koop gabber tickets

Lucky hour

Elke Gabber-donderdag wordt tussen 12.00 en 13.00 uur bovendien het Gabbers Lucky Hour gehouden. Wie vandaag tijdens dat uur kaarten met de metrocode bestelt, maakt kans op een gratis fastlane bij Ziggo Dome.

BEKIJK OOK


Views

500+

5 x PR020ST: bier op z'n Mokums!

Amsterdam bierstad / Fabio Alves op Unsplash

Foto van 'Iris Hermans'

VANDAAG, 11:56

Speciaalbier is tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld, zeker in Amsterdam. Festival hier, proeflokaal daar, en dan is er ook nog de Week van het Nederlandse Bier die vandaag begint.

Hemels heerlijk

Nick de Vree en Simon Leech van TAPT en Lilian Zoetman van Brouwerij Jopen

Wat krijg je als de twee ondernemende speciaalbierboys van TAPT Festival het samen doen met Brouwerij Jopen, die al meerdere bierprijzen in de wacht sleepte? Dan krijg je dus een heel goed speciaal biertje. HEAVENLY TAPT heet hun creatie die deze zaterdag op Oost TAPT Festival, op de Jaap Edenbaan, voor het eerst te proeven is. Het zomerse biertje met lychee en andere tropische smaakverrassingen, is overigens al gelanceerd... Letterlijk, want het eerste flesje ging in een weerballon 40 kilometer omhoog, richting hemelpoort. Petrus had pech, want voordat hij het hemelse gerstenat tot zich kon nemen en bepalen of het naar binnen mocht of niet, ging het intussen bevroren flesje weer richting Amsterdam. Waar het thuiskwam, en -hoort.

Hoge biertuin

HOPP, bovenop Hotel Casa / Facebook HOPP

Wist je dat het strafste bier ter wereld het Schotse Brewmeister Armageddon (65%) is? Kan misschien nog van pas komen tijdens de Pubquiz op grote hoogte op dinsdag 29 mei, op het dak van Hotel Casa, ook wel HOPP, de hoogste biertuin van de stad. Nog een weetje dan. Wist je dat de lever ongeveer een uur nodig heeft om een biertje af te breken? Komt mooi uit, want tijdens de bierquiz is er een schappelijk bierbucketarrangementje: Vijf speciaalbier voor twee tientjes. Vijf keer proost.

Bier uit de Bijlmer

Instagram: Kleiburg

Bier uit de Bijlmer. Het allitereert niet alleen lekker, maar smaakt ook lekker. In het enige proeflokaal dat Zuidoost rijk is, De Proefzaak, proef je kloosterbier van Brouwerij Kleiburg in hun proeflokaal in de groene oase tussen de blauwe Zweedse Ikea reus en de grijze niet per se heel gezellige flats. Deze zaterdag organiseren ze het Lentebokfestival met gratis rondleidingen door de brouwerij, bokjes om te drinken en echte bokjes om te aaien (gelieve niet door elkaar te halen).

Groene oase vol met bier uit de Bijlmer / Facebook Proefzaak

Hop, naar BRET

De een kent het als een plek waar de dikste feesten (en ADE-afters) worden gehouden, een ander zoekt het op om nog wat zon na werk te pakken en bierliefhebbers kennen BRET, de rode hete spot op Sloterdijk, als het Craft Beer Café, met een heuse biertuin. De eigenaren runnen ook Hannekes Boom en Nordman Beers en kennen hun bierklassiekers wel. Veel in BRET draait om het goudgele nat, van de hop in de tuin tot de bierallerhande in fles en op de tap. En het klinkt ook gewoon een beetje als bier, BRET.

BRET voor al uw feesten afters en bierpartijen

IJwit wie kent 'n niet

Het IJwitje, wie is er niet en keer heel erg lekker dronken van geworden op het terras, op zomaar een zwoele dinsdagmiddag die ineens dinsdagavond -of woensdagochtend- werd? Dit frisse bier van Brouwerij ’t IJ is een begrip geworden in ons Amsterdam. Licht troebel, mooi goud van kleur en zo eentje waar je er nooit maar eentje van kunt drinken.

Instagram Brouwerij 't IJ

BEKIJK OOK


Views

300+

Nederlandse wietteelt 1,5 miljard groter dan gedacht

Het Centraal Bureau voor de Statistiek meldt dat de jaarlijkse wietproductie 1,5 miljard euro méér toevoegt aan de economie dan eerder werd aangenomen. Foto: ANP

Foto van 'Dagblad Metro en ANP'

VANDAAG, 08:50

De wietteelt in Nederland blijkt veel groter dan gedacht. Het Centraal Bureau voor de Statistiek meldt dat de jaarlijkse wietproductie 1,5 miljard euro méér toevoegt aan de economie dan eerder werd aangenomen.

Volgens het CBS zijn er veel meer illegale wiettelers op de markt. Zij blijven buiten de radar van de politie. Voor dit onderzoek heeft het onderzoeksbureau opnieuw cijfers uit 2015 bestudeerd.

Pakkans kleiner

Eerder werd gedacht dat de pakkans van het produceren van cannabis 40 procent was. Uit de informatie van de politie blijkt toch dat er een pakkans is van slechts 20 procent.

Alle illegale activiteiten bij elkaar leveren zo'n bijdrage van 4,8 miljard euro aan de economie.

BEKIJK OOK


Views

500+

YouTuber Kalvijn is niet te stoppen!

Hij gaat als een malle, die Kalvijn!

Foto van 'Iris Hermans'

VANDAAG, 07:05

YouTuber van het eerste uur Kalvijn wordt ’fucking gelukkig’ van andere YouTubers, ontvangt hartjesemoji’s en meer via DM’s en hoopt dat jongens en meisjes met grote dromen op die zolderkamertjes het gewoon gaan doen. En schreef daarom een boek.

22

Dan ben je nét 22, bekroond tot beste mannelijke YouTuber, zit je met Anna Nooshin en StukTV’s Giel in een appgroep, komt deze zomer je boek uit en speel je in een film de toyboy-to-be van Sylvie Meijs. ,,Maar er is geen zoenscene, hoor!” Ach ja, je kunt niet alles hebben, om er met een knipoog aan toe te voegen: ,,misschien maar beter ook voor m’n relatie...”

Hartje Oost

Gezellig (z)onderonsje met Kalvijn in Hartje Oost

Kelvin Boerma zit in een koffietentje in Amsterdam-Oost, de buurt waar hij sinds kort woont. Ze kennen hem hier al wel, getuige de high fives en ‘alles lekker, gast?’. Op z’n shirt twee hartjes (,,vond ik wel leuk”) en z’n stoere Killer Instinct-petje dat een mooie paradox vormt met de vriendelijke helderblauwe ogen eronder, waarmee hij nieuwsgierig en met een gefocuste blik wereld én camera in kijkt. Op z’n rechterarm een Legosteen in eeuwige inkt, een metafoor voor ‘steentje voor steentje opbouwen’, op links zeven zwarte streepjes en er moet eigenlijk weer eentje bij. Een streep = 100.000 volgers, telkens gezet door een van zijn vrienden. Hij strijkt even over de ongelijke lijntjes, een enkele zelfs lichtelijk uitgeschoten en hij moet lachen: ,,m’n vrienden hebben niet allemaal zo’n vaste hand!”

Paprika's

Kelvin is Kalvijn, YouTuber van het eerste uur en vooral bij 12 tot 24-jarigen beroemd en berucht om z’n op-het-randje-grappen, imitaties en videoclips. Doe eens gek, je bent al normaal genoeg, is zijn lijfspreuk, hij groeide op tussen de koeien in het hoge noorden, heeft een grote voorliefde voor de rode paprika, die intussen zijn handelsmerk is geworden en twee keer per week verschijnt een nieuwe video die gemiddeld 250.000 keer wordt bekeken, en hij heeft zes tot tien miljoen views per maand. Andere YouTubers ziet hij niet als concurrenten, sterker nog en hij roept het bijna uit: ,, ik word echt fucking gelukkig van andere YouTubers!” Want hoe verschillend ze allemaal ook zijn, ze delen een enorme gedrevenheid, ,,en we willen als collectief dat het online video maken steeds beter wordt.”

Iets moois voor iets moois

Ze vond ze heel mooi, zegt hij tegen het bar- slash winkelmeisje. ,,Heb hier vorige week een paar oorbellen voor m’n vriendin gekocht”, licht hij toe. Nee, niet als goedmakertje, of vooruit, misschien een héél klein beetje, zo verklapt hij. ,,Ik ben nu heel veel op Ibiza voor die filmopnames, maar had ook gewoon zin om wat moois voor haar te kopen.”

Miljonair

Blonde haren, blauwe ogen, zo uit een videoclip geslopen, want dat is wat Kelvin misschien wel het allerliefst doet: ideeën bedenken en deze omzetten in video, met een lekker deuntje en grappige tekst eronder. ‘Nu al miljonair’ is zo eentje waarmee hij hoge ogen gooide en nog meer views scoorde: ruim elf miljoen keer werd de clip, waarin hij met een (gehuurde) Ferrari, Moet en Chandon en sigaren (uit de feestwinkel) doet alsof-ie al helemaal binnen is. Hij doet het back-to-back met Noah, zijn kleine blonde vriendje dat hem ooit ‘roastte’ op YouTube, wat Kelvin zo aandoenlijk vond (,,hij had telkens de witte muur in beeld!”) dat hij contact met hem zocht. En de rest is YouTube-geschiedenis. Van een gesloten jongetje naar eentje dat helemaal is opgebloeid, zo vertelde Noahs vader na de clip.

Mooi toch?

Net op dat moment loopt een jongen van een jaar of tien voorbij, kijkt achterom en staat dan abrupt stil. ,,Ben jij niet Calvin Klein of zoiets?” Voorzichtig loopt hij naar voren. Ja zoiets, grijnst Kelvin en wenkt hem met z’n vuist: ,,boks ouwe!” Het jongetje bokst terug en loopt dan trots en tien centimeter groter weer verder, met z’n armen in de lucht luid zingend: ,,ik ben nu al miljonair!”

Gewoon even nee

Kelvin kijkt hem na, ,,mooi, toch?” Al heeft hij er heus niet altijd zin in. Zo ontwijkt hij liever bepaalde trams vlak na schooltijd, ,,ik stond laatst tussen twee schoolklassen die ziek hard mijn liedjes begonnen te zingen en wilde me het liefst verstoppen, man!” Op goede dagen is dat natuurlijk superleuk, beaamt hij, ,,en zou ik nog harder met ze meezingen.” Maar ook Kelvin heeft weleens een slechte dag en wil dan uit kunnen staan, ,,maar dat kan dan niet, mensen verwachten dat je altijd aan staat.” Toch heeft hij geleerd om nee te zeggen. Niet als een arrogante pik, maar op z’n Kalvijns: to the point en met een glimlach. ,,Mensen snappen het echt wel, als je gewoon eerlijk bent.”

Veel, wat is veel?

‘Wat is veel?’ antwoordt de organisator van de VEED-awards op de vraag of hij veel aandacht van vrouwelijk schoon krijgt, en dan weet je eigenlijk al genoeg. Waar een rockster slipjes naar z’n vaak behaarde hoofd krijgt geworpen op het podium, ontvangt Kelvin met regelmaat privé-berichten in z’n YouTube-inbox. Het versieren anno 2018: ,,Dan sliden ze in een DM, schrijven ze dat ze je ergens hebben gezien.” Met vaak hartjesemoji’s en af en toe een bepaald voorstel erachter. Tja, haalt de nuchtere blonde boy z’n schouders op, het doet hem niet zo veel. Ondanks de verleidingen die er zeker wel zijn voor een 22-jarige nieuwsgierige jongen in de grote stad, is hij al bijna zes jaar samen met zijn vriendin, die hij ‘gewoon op school in Delfzijl’ leerde kennen. Ze is relaxed, omschrijft hij haar met een glimlach, ,,En zo’n beetje de enige die niet om m’n grapjes lacht. Vind ik dus wel relaxed, ik weet gewoon zeker dat ze echt gek is op Kelvin en niet op Kalvijn. Ze houdt me, samen met mijn ouders, met beide benen op de grond.”

Ze houdt hem met beide benen op de grond, figuurlijk dan / Instagram Kalvijn

Diepte

Waarom hij eigenlijk een boek heeft geschreven, terwijl hij pas 22 is en toch al zo in the open is? Hij denkt even na. Toch wel die diepte in willen gaan, iets wat niet echt kan in z’n video’s. En inspiratie als tweede sleutelwoord. ,,Ik wil dat jochie op dat slaapkamertje in Zuid-Limburg wakker schudden dat ook hij het kan, of zij.” Want iedereen kan video’s maken. Tuurlijk, je moet geen ‘instant fame’ verwachten en er niet automatisch van uitgaan dat je een ‘biggie’ wordt. Dat was hij ook niet, ,,de eerste jaren had ik maar tien views per video!” Met een schuin oog kijkt-ie naar z’n Lego-blokje. Geduld, lol hebben en rustig opbouwen. Of: van niks naar clicks en een onvervalste Kalvijn-grijns tot besluit. ,,Zou een ziek mooie titel voor een boek zijn!”

Van niks naar clicks

Eind juli kun je hem in je handen houden, Van niks naar clicks. Geschreven door Kalvijn zelf, over zijn tien jaar als YouTuber en hoe ook hij op een dag gewoon is begonnen. Voor iedereen die het eigenlijk ook wil, maar nog beren op de weg of in beeld ziet. En voor ouders en traditionele televisiemakers, zodat zij het misschien ook een beetje leren begrijpen. Je kunt het boek al bestellen op zijn website en uit de pre-orders wordt iemand uitgekozen die met Kalvijn in acht dagen de wereld rond gaat.

BEKIJK OOK


Views

800+

Alle huizen energiezuinig maken? 'Niet rendabel'

Alle huizen energiezuinig maken? 'Niet rendabel'

Monteur plaatst zonnepanelen op dak van een woning Foto: ANP

Foto van 'Dagblad Metro en ANP'

VANDAAG, 06:34

Alle huizen in Nederland energieneutraal maken is totaal niet rendabel.

Het kost 190 miljard euro om dit voor elkaar te krijgen huizen, blijkt uit onderzoek van het Economisch Instituut voor de Bouw (EIB), meldt De Telegraaf.

,,De opbrengsten wegen bij lange na niet op tegen de kosten van de aanpassing naar energieneutrale woningen”, zegt EIB-directeur Taco van Hoek in de krant.

Klimaatneutraal

Het onderzoek wordt de komende maanden door het kabinet gebruikt bij de vraag hoe de huidige 7,6 miljoen woningen in ons land verduurzaamd moeten worden en wie dat moet betalen. In 2050 moeten alle woningen klimaatneutraal zijn. Volgens Van Hoek zijn ,,de meest ambitieuze stappen richting energieneutrale woningen onrendabel".

Het onderzoek wordt maandag aangeboden aan voormalig PvdA-politicus Diederik Samson, die namens de regering de 'klimaattafel voor de bouw' voorzit. Daaraan wordt in juli besloten hoe het kabinet verder gaat met de verduurzaming van de woningen.

BEKIJK OOK


Views

600+