Erik Jonk
Erik Jonk Openbaar vervoer 9 feb 2018
Leestijd: 2 minuten

Welke treinreiziger bleef jou in 2017 bij?

Welke reiziger is jou het afgelopen jaar bijgebleven? Wie zou jij graag in het zonnetje zetten? De afgelopen maand is dat aan het NS-personeel gevraagd. Het doel: reizigers verrassen. Aan de hand van drie verhalen gebeurt dat op deze plek én met een flinke bos bloemen voor de reiziger. Een vierde verhaal (zie de oproep onderaan) verdient net zo’n mooie bos en een plek in Metro. De eerste reiziger die werd verrast is Marjolein.

Spontane taxi

Albert, Financieel medewerker bij de NS, mailde direct op de vraag: ,,Marjolein, zonder twijfel. Ik zou haar graag een bloemetje geven voor wat ze op een koude winterdag op station Zaltbommel heeft gedaan voor mij en andere reizigers."

Albert (59) wachtte Marjolein (57) met zijn bloemen op bij station Houten, want daar zagen ze elkaar voor het laatst. ,,Ik stond afgelopen december vast op station Zaltbommel", vertelt Albert. ,,Er reed helemaal niets meer, dus ik had geen idee hoe ik op mijn werk moest komen. Toevallig en gelukkig was Marjolein die dag met de auto naar het station gereden. Zij bood spontaan aan andere reizigers op het perron aan om ze mee te nemen naar Houten, waar ze werkt. Vanaf daar reden wel weer treinen namelijk. Dat vond ik zo ontzettend lief, vooral ook omdat ze er geen seconde over leek te twijfelen."

Welke treinreiziger bleef jou in 2017 bij?
Marjolein: Je wordt gewoon blij van iets kleins.

Logisch maar verrast

,,Ik vind het meer dan logisch dat je mensen meevraagt voor een lift als je in die positie bent", reageert Marjolein. ,,Maar dan alsnog een bedankje, dat waardeer ik heel erg. We hebben elkaar sinds die autorit niet meer gesproken, dus dit bloemetje is een heel leuke verrassing!"

,,Mensen zouden dat eigenlijk vaker naar elkaar moeten doen. Het is slechts een klein gebaar”, gaat Marjolein verder. ,,De aanleiding hoeft ook niet groots te zijn: je wordt gewoon heel blij van zoiets kleins. Ik vind het heel bijzonder dat Albert mij heeft voorgedragen als de Reiziger die je bijbleef.”

Verhaal inbrengen

Welke reiziger bleef jou het afgelopen jaar bij? En hoe wil je diegene in het zonnetje zetten? Laat het op de Facebookpagina van NS weten. Aan het eind van de maand kiezen Metro en NS één reiziger die we gaan verrassen.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.