Elselotte Smink
Elselotte Smink Nieuws 26 feb 2018
Leestijd: 2 minuten

Een kaart versturen, is dat nog van deze tijd?

We blijven maar pakketjes versturen en ontvangen, en dat zorgt ervoor dat postbedrijf PostNL in de groene cijfers blijft. Het bezorgbedrijf maakte meer omzet in het laatste kwartaal van 2017: bijna 3,5 miljard euro, tegenover ruim 3,4 miljard euro een jaar eerder.

Dat klinkt goed (we zouden het verschil graag op onze bankrekening gestort krijgen), maar toch moet er nog bezuinigd worden bij het bedrijf. De postbezorging is namelijk sterker gedaald dan vooraf werd verwacht. Ook zijn er hogere kosten door regels die zijn opgelegd over het bezorgen van brieven van andere partijen. In 2018 verwacht het bedrijf 10 tot 12 procent minder post.

Bezuinigingen en banen

Het bedrijf kondigde aan op de middellange termijn 40 miljoen euro structureel te gaan bezuinigen. Dit zal vooral gebeuren op diensten als IT en personeelszaken. Hoeveel banen zullen sneuvelen, is nog niet bekend.

Kaartje op de post

Dat we minder brieven en kaarten versturen, is geen nieuws: de postbezorging daalt al jaren. In 2017 werden er met kerst en nieuwjaar ongeveer 85 miljoen kaarten verstuurd, in 2016 waren dat er nog ruim 100 miljoen en in 2015 vielen er 115 miljoen kaarten door brievenbussen in Nederland.

In 2011 vonden de meeste mensen het volgens onderzoek van het Ministerie van Economische Zaken nog makkelijk om een brief te sturen. In 2017 gaf een meerderheid aan het versturen van een brief een hoop gedoe te vinden. Veel liever sturen we een WhatsAppje, bellen we iemand of gooien we er een mail uit.

Toch kan het leuk zijn eens de tijd te nemen om lekker nostalgisch een kaartje of een brief te versturen, bijvoorbeeld naar je oma of een oude vriend in het buitenland. Persoonlijker kan je het bijna niet krijgen en de ontvanger zal er hoogstwaarschijnlijk flink van staan te kijken. Bovendien is het nét wat handiger om een fysieke brief te bewaren of op te hangen dan één die je online hebt ontvangen.

Wat vind jij, zouden we vaker een kaart moeten versturen? En kan jij je nog herinneren wanneer je voor het laatst een brief kreeg? 

Giphy

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.